Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Råmjölken är såå viktig, skrevs i en annan tråd igår. Oj då, konstigt att inte alla ungar som aldrig smakat råmjölk har kolat vippen.

• Här och nu
    Modgun skrev 2010-07-15 10:28:16 följande:
    precis så tänker jag med ibland.
    har bf nästa månad, och då tänker jag pumpa och ge bröstmjölk på dagtid och ers på kvällen.
    Jag missade också de första viktiga dygnen med mitt barn pga. amningshets. Men du Modgun; jag hoppas du kan pumpa eftersom du vill det, men inte ens det funkar ibland.
  • Här och nu
    Pyris skrev 2010-07-15 10:41:11 följande:
    Att alla kan amma om dom bara försöker. Att jag nog var för lat för att försöka tillräckligt att ge mitt det allra bästa som finns. Jag är lat och bekväm som ger mitt flaskan. Hur fasiken nu man kan få det till att det är bekvämt att ge ersättning, undrar jag.
    Fast det är skönare att ge ersättning om amningen är ett helvete. Hade en kompis tidigare som var amningsfanatiker. När vi besökte dem o jag blandade ersättning, sa hon: Ja, så går det om man inte ammar. Min sons pappa satt o gullade med honom och ingen av oss tre gnällde att det var jobbigt. Samma tjej sa även att hon kunde hjälpa mig att få igång amningen, för jag fick ju faktiskt svälja min stolthet över att inte vilja visa mina bröst för henne, och tänka på att ge mitt barn det bästa. Jag vill varken ha hjälp eller ovälkommen info, sa jag. Hennes dotter frågade mig varför jag inte ammade, för det säger mamma att man ska, sa dottern på 12 år.
  • Här och nu
    Modgun skrev 2010-07-15 10:47:39 följande:
    precis, jag hoppas på att det fungerar, men det är inget som jag kommer att spilla några tårar över, om det inte gör det. Då har jag ju gett det en chans.
    Ersättning duger lika bra.
    Blev bara lite rädd att du vill pumpa för att göra nån tillags, men så är det kanske inte.
  • Här och nu
    Pyris skrev 2010-07-15 10:52:15 följande:
    Ja, det är skönare, men det är inte lättare tycker inte jag heller.
    Jag kunde amma mitt 6:e barn och gjorde det endast av det skälet att det var så himla bekvämt. Men lider man av smärta eller motvilja är det ju såklart mycket lättare att ge flaskan.
    Jag hade problem med att min kropp inte förstod att den skulle öka produktionen i tillväxtperioden. Istället sinade det, så jag kunde inte amma dom andra barnen längre än typ 9 veckor.
    Jag har bara kunnat helamma ett dygn på 2 barn, så jag vet inte vilket som skulle va bekvämast, men efter allt krångel ser jag flaskan som mest bekväm. På BB ville de använda sån där snipa/drickskål. Sånt jäkla skit. Det bara rann nerför hakan på ungen. När jag låg på specMVC pga. en infektion under BB-tiden, tyckte tydligen en sköterska att det var nog o frågade om jag ville ha flaska. Sen dess släppte vi inte flaskan.
  • Här och nu
    myran82 skrev 2010-07-15 11:07:25 följande:
    Det var nog läkaren på vårdcetralen som menade på att det var mitt fel att sonen hade åkt på en rejäl förkyldning vid 2½ månaders ålder.

Enligt honom hade sonen inte blivit sjuk om jag hade ammat honom. Ungefär så sa han.
    Har den läkaren inte gått nån fortbildning sen han blev klar år 1800?
  • Här och nu
    myran82 skrev 2010-07-15 11:12:31 följande:
    Just de.

Vi var & kikade på ett hus vi ev skulle hyra. Då frågar hon som hade huset hur det gick med amningen osv (sonen var ca 2 månader). Jag sa som det va att han äter ersättnng för att min mjök sinade. Då sa hon att det kan den inte alls göra och att jag borde sätta igång amningen igen genom att låta sonen suga typ dygnet runt framöver.
    Det att jag hade kämpat mycket för att få mjölken att rinna till spelade visst ingen roll, jag hade tydligen inte försökt tillräckligt.

Hon sa att allt går om man bara vill & hon var inte trevlig i tonen. Tur att vi inte gillade huset och hyran.
    KAN inte bebisar käka ersättning? Mina ungar åt ersättning så det skvalpade i dem. Hade nog aldrig kunnat köpa det huset iaf. Och vilken påflugen fråga! Att du inte bad henne komma hem till dig och sköta hushållet, så kunde du amma dygnet runt.
  • Här och nu

Någon här som inte mått dåligt över att inte kunna amma? För det har aldrig jag. Mådde i så fall dåligt av att jag inte stoppade tidigare för första sonens skull. Det jag verkligen mådde dåligt av var all hets. T.o.m från sambon. Han gjorde sällan nåt i hushållet. Hemmet skulle va tipp topp när han kom från jobbet. Väl hemma satte han sig vid datorn o sa: När du har ammat klart får du städa. Säkert en bidragande orsak till att amningen inte funkade.´Vid samtal med bm inför andra barnet sa jag att hon behövde hjälpa min sambo att stötta mig vid amningsförsökt, men han bara sa att jag försökt för lite. Behöver jag tillägga att han inte är min sambo idag? Dock är han pappa till båda mina barn.

• Här och nu
    Helene70 skrev 2010-07-15 12:53:09 följande:

Med all respekt men HERREGUD vilken oempatisk människa! 

Grattis för att du har gjort dig av med honom!
    Han gjorde sig faktiskt av med mig, för jag var ju så korkad som inte accepterade allt han sa. Jag är säker på att min nuvarande särbo; har inte flyttat ihop än; skulle låta mig försöka amma hela dygnet om jag ville och ta hand om både hushåll o mina barn som jag har med den andre under tiden.
  • Här och nu
    TessaS skrev 2010-07-15 12:57:12 följande:
    Nej, aldrig haft ens en smula dåligt samvete för att jag inte ammat.
    Har, ungefär som du,  snarare dåligt samvete för att jag inte stod på mig på bb utan ammade för att alla tjatade på mig. Det var för jävligt och de första dagarnas matstunder var gråt, tandagnisslan och ångest... både för mig och min son. Önskar att jag hade haft mer ork och satte ner foten.
    Men har aldrig ångrat eller haft dåligt samvete för mitt val att inte amma.
    När jag bestämt mig för att inte amma min son ifall han inte själv ville; fem dagar var han då; började jag ha ork att sjunga för honom o gosa med honom. Han tittade på mig o verkade säga tack snälla mamma, att jag slapp äta på det jobbiga sättet. Några timmar tidigare hade hans små ögon vädjat om att slippa. Idag är han 8 år o fick diagnos autism vid 4.5 år. Kanske en orsak till att han inte klarade amma. Lite färre barn med autism har svårt för det, men man märker sällan skillnad. Min son fick även tilläggsdiagnos utv.störning vid 6.5 år.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar