-
Jag hörde om ersättningens existens via tv o kompisar som fick barn tidigare än mig. Säger inte att man är dum om man inte känner till det, men det pratas en hel del om ersättning, så de flesta borde veta.moonweb skrev 2010-07-16 15:42:34 följande:Det är väl inte så konstigt, om man aldrig behövt fundera på ersättning tidigare, och kanske inte studerat butikshyllorna så noggrannt? Man kan inte veta allt, speciellt inte om det är första barnet. -
Brukar man ha dockor i magen som tas ut via snitt? De visste säkert inte orsaken till ditt snitt heller? Bättre med död bebis som föds vaginalt, men dör pga. för trångt bäcken?Dixabilly skrev 2010-07-16 15:56:57 följande:Jag har fått höra mycket kul.
Bland annat att bebisar på ersättning får "jätte dåligt" immunförsvar, min son var sjuk för första gången när han var ett år, kompisars barn som ammades blev då sjuka bra många fler gånger.
Sen att jag borde skaffa en docka istället för barn, eftersom jag varken ammar och gjorde snitt. (akut) Hm, det var nog den dummaste kommentaren, men äh, jag bryr mig inte så mycket av vad andra tycker, huvudsaken jag och min familj mår bra och är bekväma med vårt liv
-
Ingen sköterska bestämmer över en läkare.JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-16 17:02:35 följande:Det här var -96, både på MVC, Förlossningen/BB och MVC, så fick vi inte höra om ersättning öht, jag visste inte ens att det fanns nåt som hette så, bara att det fanns välling. "Alla kan amma!" var det enda vi fick höra, och de blev alltid jättesura om någon frågade vad man gör om inte amningen funkar.
Hade inga kompisar i närheten som hade barn, och eftersom jag blivit itutad av BVC att inte lyssna på äldre kvinnor såsom mamma och svärmor "då lär du dig bara en massa strunt", så stängde jag väl öronen i början och lyssnade inte på goda råd. Synd. Både jag och barnet hade gärna sluppit de där veckorna.
Med sanktionera menade hon att det var _hon_ som måste föreslå för barnläkaren att det skulle skrivas ut ersättning, och att hon inte tänkte göra det. Antar jag. -
Haha.lokisse skrev 2010-07-16 17:56:20 följande:ja självklart det är ett jävla jobb att svälja dom bara man behöver träna sina kräkreflexer i flera ar och använda mycke olja... -
Ja, men det går att vända sig direkt till läkare eller byta syrra till en som är förnuftig som du.Maggis skrev 2010-07-16 19:55:54 följande:Nej. Men inte så sällan är det vi som lotsar vidare till en läkare. -
Karlarna får gärna amma för min del.Ferrari72 skrev 2010-07-16 23:06:45 följande:"Det är det bästa för barnet, att bli ammat" Det är nästan bara karlar som har kläckt denna härliga kommentar, som om dom skulle veta bäst. Jag har aldrig VELAT amma mina 2 barn och tro det eller ej, dom har vuxit och mår så bra och är så friska...INGEN ska lägga sej i nånting dylikt, det är min ensak. -
Visst kan alla amma o föda vaginalt. Nackdelen är bara att barn svälter ihjäl, mammor får psykoser o både mammor o barn blir skadade eller dör.Skogsflickan skrev 2010-07-17 00:55:52 följande:jahaja...Idag hörde man en MAN till när vi var o handlade (en bekant till min man), lillen blev hungrig så jag fyllde på flaskan. Varav han säger: du kan ju gå o sätta dig på bänken där o amma, ingen ser ju om du skäms...
Jag svarade nej, jag ammar inte utan han får alltid flaska..mannen blev helt ställd o började propagera värre än en pms-käring...Jag chockade honom ännu mer när jag svarade: jag varken ammar eller föder vaginalt. Han är född med PLANERAT snitt efter mitt eget önskemål...
idioten: va??Men ALLA kvinnor KAN föda vaginalt o alla kan amma...
Jag: nope,inte alla kvinnor kan föda vaginalt, vi är alla OLIKA och hade alla kunnat föda vaginalt så hade det inte funnits akuta/katastrofsnitt!eller hur? Sen vill jag ju inte förstöra mitt underede med ngt sånt så min man känner som att han knullar en byrålåda...(jag VET att det inte är så)...Han vart röd som en tomat o gubben min svalde tungan av chocken=) Men han höll med o lovprisade kejsarsnitt till puckot
-
Vad brukar du säga när du är stenhård?mammaNena skrev 2010-07-17 11:43:26 följande:precis så är det för mig oxå. inga dumma kommentarer, men alltid en fråga om jag ammar..
Men jag ger iof alltid "stenhårda" svar på tal ang amning eller inte. Försöker inte skyla över det utan säger som det är och vad jag tycker om det.
bättre att barnen får mat än att de svälter liksom! -
Den kommentaren får nog ha guldmedalj i dumhet.tackförfisken skrev 2010-07-20 19:58:01 följande:Förstår att det inte funkade att amma för dig...du har ju så små bröst!
Kompis mamma kläckte den samtidigt som hon la huvudet på sne och såg sådär beklagande ut..grrr! -
Nej, min syrra sålde också mjölk. Jag hade inte så det räckte. Vi hade inte bebisar samtidigt. Men trots systrar har vi inte samma kropp.TantZ skrev 2010-07-21 08:34:12 följande:"Förstår inte att du inte får igång mjölken, du som har så stora bröst!! Borde vara lätt för dig.."
" Tycker du ska kämpa på med att få igång den (efter 3 mån pumpande och ammande) för det är SÅ praktiskt att alltid ha mjölen med sig."
Inte fått igång ammningen ordentligt med någon av barnen (fått pumpa ena bröstet samtidigt som dom sugit sig sönder på 1 bröst), senast fick jag mjölkstockning = varansamling = dränageslang ut från bröstet.
Kommentaren va då..
" JAAAG har AAALDRIG haft sånna problem med mina bröst. JAG hade MASSOOOR av mjölk, fick tom sälja till neontal för det kom så mycket. Måste vara fel på dagens människor"...
Om jag tänker ens ge mig på att amma denna gången?? ALDRIG! Visst jag ger det ett försök men kommer den inte igång efter 2 veckor så blir det inget mer försökande!