Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Sephiroth skrev 2010-07-15 14:27:07 följande:
    Måste få dela med mig av en till som jag fick på BB: "Det gör ont att amma".

Där satt jag och grät och grät för att det gjorde så hysteriskt ont, bröstvårtorna hade redan börjat blöda (FÖR ATT HAN HADE FEL GREPP) och sköterskorna säger sådär? Det ska göra ont? Allt jag har läst om amning är att det ska INTE göra ont att amma för då är något fel.

Synd att de på BB inte hjälpte mig alls, men jag hade velat tacka den sköterska på efterkontrollen som gav mig amningsnapp och hjälpte mig så att jag iaf kunde amma ett litet tag.

Sen förstörde BVC min amning, men det är en annan historia.
    Jag fick amningsnapp efter 3 dagar. Det funkade lite bättre, men hade varit ännu bättre om jag fått den tidigare.
  • Här och nu
    Mamma till två mirakel skrev 2010-07-15 14:36:22 följande:
    Jag låg inne 5 nätter efter min sons födsel för att han inte ville amma...han sög ett par ggr men oftast så låg han bara och gall skrek rakt in i min armhåla...
    Det var otroligt påfrestade och han skek i princip dygnet runt...stackarn var väl hungrig...vi fick endast ge ersättning på kopp...
    Efter 5 dagar var vi helt slut pch sååå förtvivlade att vi frågade om vi inte kunde få börja med flaska...tveksamt ja kom från BM på bb men vi gjorde så iaf....stackarn slukade maten som om han aldrig fått äta sig mätt Gråter mitt mammahjärta lättades så mkt att jag inte kunde sluta gråta...
    Första dagarna på BB var ren tortyr för oss och vi gör ALDRIG mer om det!!
    Jag tänker ge amningen en chans givetvis men funkar det inte inom första dygnet så åker flaskan upp!!
    Jag mådde dåligt väldigt länge över detta och vägrar låta någon trycka ner mig så igen!
    Vi låg också inne 5 nätter av samma orsak. Jag gjorde aldrig om det. Stannade 3 dygn med barn 2 pga. han skakade då han föddes o för att invänta PKU-provet.
  • Här och nu
    lilla sandra skrev 2010-07-15 15:39:44 följande:
    Att flaskbarn ALLTID blir feta barn.
    Har jag dock inte märkt på dottern som snart fyller 5 år o väger 14 kg.
    Oj, mina ungar måste ff få extra fett i maten för att inte gå ner. De är 8 o snart 6. Har alltid vägt på håret tillräckligt.
  • Här och nu
    Didaj skrev 2010-07-15 18:17:23 följande:
    Matade min son på BVC med flaska under tiden som bvc-tanten pratade om amningen och överdramatiserade det hela att jag i princip slutat amma. Hon pratade i omkring 2-3 minuter om detta och drog alla typiska argument för det. "Rätt temperatur, nyttigare, bättre, nähet till barnet, antikroppar..." Efter dessa 2-3 minuter märker hon att jag är måttligt intresserad av vad hon säger ( jag har redan hört det av alla i princip..) Då hon häver ur sig;
     "SLUTA GE HONOM FLASKAN DÅ!" Amma tills det går.
    "- VA? Nej det TÄNKER jag inte göra, jag tänker inte låta mig son ligga och skrika och vara hungrig bara för en JÄVLA SAMHÄLLSNORMSSKULL! Jag tänker inte låta bebisen skrika och vara hungrig och absolut inte falla offer för idealet!"
    "Men det är bättre, sluta ge honom flaskan bara, så går det!"

Jag orkar liksom inte... man tror inte sina öron ungefär. Jag är uppkäftig - förlåt, jag tål bara inte när folk inte lyssnar. Det första jag sa till henne var; Det går inte, det är inge för varesig mig eller bebisen och vi trivs med det aktuella alternativet.
    Den sköterskan fick vad hon tålde! Men hon kanske skulle kolla hörseln också!
  • Här och nu
    Tjohalia skrev 2010-07-15 21:55:49 följande:
    Tja, min farfar klämde ur sig något elakt (även om han är för "dum" för att förstå att det var elakt), kommer inte ihåg ordagrant men det handlade iaf om att jag minsann inte skulle få samma nära kontakt med min dotter som ammande föräldrar fick med sina barn, och att det skulle förfölja oss livet ut... tja, vad säger man? Ung och osäker var jag (22 år) och dottern bara några veckor gammal så jag hade en hel del hormoner i kroppen, det kändes ungefär som att en häst sparkat mig rätt i magen....
    Närhets-myten är egentligen den sjukaste. Jag o mina ungar krälar runt på varandra o gosar jämt.
  • Här och nu
    Toratenshi skrev 2010-07-16 01:56:27 följande:
    Muppigaste komentaren fick jag från damen som hade våran återkoll på sjukhuset. Nu var inte hon ordinare barnmorska utan jobbade på Amningshjälpen (eller ammning STJälpen som maken säger) Där fick jag höra:

"Jag vill att du ska ha slutat med flaska om en vecka. Det är bara oengagerade mammor som flaskar vet du väll?!"

Eeeeeh?!?! Jorå, så att eeeeeh....

Antenatalavdelningens barnläkare hade absolut fel när dom sa att våra tvillingflickor bör tilläggsmatas.
    Jag har också kallat dem amningSTJälpen. Det hon sa var soklart tjänstefel.
  • Här och nu
    Hypnotica skrev 2010-07-16 09:40:44 följande:
    Jag fattar inte ens att folk går på den...Vafan, så när man slutat amma då, slutar man då ge närhet? Eller vaddå? Eller är det bara tutt-hud som räknas?

Närhetsmyten är så jävla dum att man häpnar att folk går på den.
    Dessutom VILLE min äldste son inte ha närhet. Berodde säkerligen på att han senare fick diagnos autism. Fick hålla hans huvud en bit ifrån mig de första månaderna. Att amma för honom därför säkerligen ÄNNU VÄRRE. Amma ville han inte.
  • Här och nu
    Hypnotica skrev 2010-07-16 09:40:44 följande:
    Jag fattar inte ens att folk går på den...Vafan, så när man slutat amma då, slutar man då ge närhet? Eller vaddå? Eller är det bara tutt-hud som räknas?

Närhetsmyten är så jävla dum att man häpnar att folk går på den.
    De flesta ammar ju inte sina adoptivbarn och många adopterade är 2 år o uppåt. Har fått flaska o inte mycket närhet innan dess. Ändå blir det bra folk av dem.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 09:45:26 följande:
    eller den om att ersätings barn blir ointiligenta...
    Min femåring är redan en Einstein. Får be honom hålla snattran om allt sitt vetenskapssnack ibland.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 09:54:32 följande:
    en förskolärare i min umgängeskrets kläckte för nagon tid sedan att -ja man märker ju pa barnen vilka som har fatt amma och vilka stackare som bara fatt flaskan...
    Skulle varit intressant om hon verkligen pekat på ungarna o angett om de ammats eller ej, för att se hur många rätt det blev. Jag pluggar till förskollärare o att tyda amning på ungarnas utseende eller beteende ingår inte. Inte ens som valbar kurs. Sa hon detta till en förälder?
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar