• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Vanilj L
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 19:08:21 följande:
    fortfarande så är det inte ts fel att barnen har skilda föräldrar, är det så himla svårt att fatta?!
    Anonym skrev 2010-07-21 19:02:05 följande:
    Jag tycker att farmor och mamma ska se till att skämma bort pappans barn sedan tidigare. Kanske en resa till Disneyword, en ipod, egen häst....
    och är det nu helt plötsligt gemensamma ungens fel att hennes storasyskons mamma spelar bort klädpengarna?! nu får ni fan ta och ge er, det är så låg nivå att jag skäms å era vägnar.
    Det är  heller inte barnens fel att dom har skilda föräldrar. Skillnaden är att hon är vuxen och borde föregå med gott exempel och barnen är små....
  • Esther M
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:20:26 följande:
    Du missar en stor del, och mycket viktig del i sammanhållning.
    Jo att TS vägrar natta barnen.. men jag förmodar att hon nattar sin dotter.
    Att utesluta dem ur en trevlig kvällsrutin är inte sammanhållning.

Sen så vägrar hon att hjälpta till att lämna och hämta dem, men hon lämnar och hämtar deras gemensamma dotter jämt. de delar upp sig när han har barnen.

Så även där utesluter de barnen ur sammanhållningen och gör saker så att barnen inte är med i gemenskapen pga ts inte orkar.

Jag tror det finns mycket mer som inte nämns här om hur dessa barn utesluts ur familjens sammanhållning.
    Jag tror att det är du som missförstår hela situationen. Tycker du att det är främjande för sammanhållningen i familjen om ts nattar barnen istället för att deras pappa gör det?

Pappan vill vara med sina barn när han kan, de vill vara med honom. Ts är inte deras mamma. De har en mamma, som de är med varannan vecka.

Tror du verkligen att barnen känner sig uteslutna för att de inte får åka till dagis i samma bil som sin lillasyster, så är det faktiskt du som inte förstår någonting om barn.

Ts är bara deras pappas fru. Varför tror du att de bryr sig så mycket om henne att de skulle föredra henne framför sin pappa?
  • bonnieloveskim
    Vanilj L skrev 2010-07-21 21:20:39 följande:
    Det är  heller inte barnens fel att dom har skilda föräldrar. Skillnaden är att hon är vuxen och borde föregå med gott exempel och barnen är små....
    Instämmer fulständigt ska bara göra ett tillägg att som vuxen kan TS välja vem hon vill bo hos, leva med, hon kan köpa sina egna saker och hon kan bestämma över sitt liv.
    Barnen kan inte göra nåt av detta. De har inte valt att föräldrna skulle separerade.
    Fråga dem så vill de säkert att mamma och pappa ska bo ihop igen - den drömmen tar ingen ifrån barn.
    De gör som andra säger åt dem, bo här och bo där, gör si och gör så.

jag slår vad om att TS har satt upp vissa regler för barnen - men hon vill inte ta ansvaret om dem.
  • iolanthe
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:16:00 följande:
    deras gemensamma har högre ekonomiska standard än vad hans barn får ha då jag förmodar att nova star är dyrare än HM.
    Det innebär att man lägger ner mer pengar på det gemensamma barnet och inte lika mycket på hans barn.

Om det inte vägs upp någonstans att hans barn får ta större del av den ekonomiska standrarden som de alla ska ha i familjen än vad hans barn får så kommer det att väga negativit i en rättsprocess om dessa 2 barn.
    Ojdå, då ligger vi riktigt illa till, för här får storasyster nya kläder och lillasyster ärver .
  • Moi Je Joue
    Ari Gold skrev 2010-07-21 21:15:07 följande:
    Här är inte alla alltid med på allt heller. Ibland gör jag något bara med bio, ibland bara med bonus.

Ofta gör jag saker med barnen för att jag vill det. Men jag ör även aker med barnen för att avlasta min sambo, och han gör detsamma för mig.

Vi har valt att leva med varandra och att ställa upp för varandra. Ingen av oss ska behöva leva som en ensamstående trots att vi lever i en relaton.

I vår relation ska inte en av oss behöva natta barn _vare_ kväll, - vi TURAS OM med det. I vår relation ska ingen av oss behöva hämta och lämna på dagis både morgon och kväll, vi HJÄLPS ÅT med det.

På så sätt får vi mer ork och mer tid för varandra.

Ser inte vad som är så bakåtsträvande med att ställa upp för varandra inom familjen. Vill man tönka på sig och sitt hela dagen lång kanske man ska fundera på att gifta sig med sig själv?
    men om barnen nu VILL bli nattade av pappan och pappan tycker det är en mysig egenstund med barnen som han bara träffar vv, ska man som bonusmamma tvinga sig till nattning för att det ska bli rättvist?
    och om pappan släpper av de större barnen på skolan som ligger på vägen till sitt jobb och som skulle innebära en omväg för bonusmamman, ska hon köra ändå bara för att det ska vara rättvist?
    ska man stirra sig blind på rättvisan istället för att se vilken lösning som är bäst? ja jösses, det låter verkligen festligt!
  • S vali s
    Ari Gold skrev 2010-07-21 21:15:07 följande:
    Här är inte alla alltid med på allt heller. Ibland gör jag något bara med bio, ibland bara med bonus.

Ofta gör jag saker med barnen för att jag vill det. Men jag ör även aker med barnen för att avlasta min sambo, och han gör detsamma för mig.

Vi har valt att leva med varandra och att ställa upp för varandra. Ingen av oss ska behöva leva som en ensamstående trots att vi lever i en relaton.

I vår relation ska inte en av oss behöva natta barn _vare_ kväll, - vi TURAS OM med det. I vår relation ska ingen av oss behöva hämta och lämna på dagis både morgon och kväll, vi HJÄLPS ÅT med det.

På så sätt får vi mer ork och mer tid för varandra.

Ser inte vad som är så bakåtsträvande med att ställa upp för varandra inom familjen. Vill man tönka på sig och sitt hela dagen lång kanske man ska fundera på att gifta sig med sig själv?
    *tummen upp*
    Den late får brått när det blir kväll
  • bonnieloveskim
    Esther M skrev 2010-07-21 21:25:01 följande:
    Jag tror att det är du som missförstår hela situationen. Tycker du att det är främjande för sammanhållningen i familjen om ts nattar barnen istället för att deras pappa gör det?

Pappan vill vara med sina barn när han kan, de vill vara med honom. Ts är inte deras mamma. De har en mamma, som de är med varannan vecka.

Tror du verkligen att barnen känner sig uteslutna för att de inte får åka till dagis i samma bil som sin lillasyster, så är det faktiskt du som inte förstår någonting om barn.

Ts är bara deras pappas fru. Varför tror du att de bryr sig så mycket om henne att de skulle föredra henne framför sin pappa?
    Jag har aldrig sagt att de skulle föredra henne framför pappan.

JA jag tror det är mycket främjande i alla relationer oavsett sammansättningen med bonusbarn eller gemensamma barn att båda vuxna tar ansvaret, inte alltid lika mycket kanske men att båda gör det.
    Att det inte endast ligger på den ena.

TS är inte deras mamman, hon är en förebild som ska bygga upp en god relation med barnen och at göra det är att vara kärleksfull OCH delaktig.

Ester - jag vet att jag förstår mycket väl om hur barn känner det.  Att gång på gång bli nekad att gå åka samtidigt som sytern... tänk på att det är inte enbart med TS utan med deras syster!
    Deras syster får.. men inte de.
  • Moi Je Joue
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:26:09 följande:
    Instämmer fulständigt ska bara göra ett tillägg att som vuxen kan TS välja vem hon vill bo hos, leva med, hon kan köpa sina egna saker och hon kan bestämma över sitt liv.
    Barnen kan inte göra nåt av detta. De har inte valt att föräldrna skulle separerade.
    Fråga dem så vill de säkert att mamma och pappa ska bo ihop igen - den drömmen tar ingen ifrån barn.
    De gör som andra säger åt dem, bo här och bo där, gör si och gör så.

jag slår vad om att TS har satt upp vissa regler för barnen - men hon vill inte ta ansvaret om dem.
    återigen, varför denna kärnfamiljshets?! måste barn ha minst en kärnfamilj med en mamma och en pappa för att må bra? duy får nog ta och bygga en tidsmaskin.
    Vanilj L skrev 2010-07-21 21:20:39 följande:
    och vad är ett gott exempel menar du?
  • Ari Gold
    Esther M skrev 2010-07-21 21:15:10 följande:
    Så om ts inte köper kläder till sin sambos barn så kommer de inte att vara med i den här sammanhållningen? Om deras pappa nattar dem istället för att hans fru gör det, så känner de sig utanför?

Sammanhållningen och känslan av att vara en familj kan finnas utan att alla alltid är med på allt. Barnen är med i familjegänget även om deras pappa köper deras kläder på HM och hans fru köper deras systers kläder någon annanstans.

Som du själv just har beskrivit så handlar familjekänsla om viktigare saker än kläder. För styvdöttrarna till exempel är det viktigaste att de får vara med sin pappa tiden de bor hos honom. Inte att hans fru nattar dem istället för honom bara för att " i en familj ska alla dela på allting".
    Ja det finns massor av sätt att skapa familjekänsla på, jag har inte hört exempel på ett endqaste ett av dem från TS:

Om det nu är så att TS lever i ett hushåll där var och en sköter sig och sitt och lever i nån slags paralella världar så skulle jag inte reagera särskilt på att barnen var en del av dena underliga bild. Men jag får en känsla av att det inte är så. jag får en känsla av att "mitt och ditt" blir en issue just när det gäller bonusbarnen.

Att flytta ihop och bila familj brukar innebära att man tar över ansvar för varandras åtaganden. Min sambo tvättar både mina och hans kläder istället för att var och en tvättar sitt. Jag lagar mat åt oss båda och hur galet det än låter så lagar jag alktosfritt TROTS att det inte är JAG som är laktosintolerant. Helt galet!

Om jag beställer kontaktlinser beställer jag åt honom också samtidigt och när jag läser kvällsbok med min unge på ena sidan så får hans unge sitta på andra sidan och höra på. Om jag ska posta ett brev så postar jag sambons brev samtidigt och när han tvättar av sin bil så sköljer han även av min som står brevid. När jag köper en MOLO-tröja strl 104 i barnklädesafffären så grabbar jag en likadan i strl 122 på hyllan brevid och så vidare och så vidare... det är en rätt trevlig samordningseffekt som ger mer tid över åt alla, än om man ska dela upp barnen och livet som värsta pettimeterpetter.
  • iolanthe
    iolanthe skrev 2010-07-21 21:27:42 följande:
    Ojdå, då ligger vi riktigt illa till, för här får storasyster nya kläder och lillasyster ärver .
    Och hon har även ärvt vagn, säng, bilstol och leksaker. Och inte har vi fött öppnat ett sparkonto åt henne ännu heller fastän hon är 1 år, medan vi sparar 200 kr/mån till storasyster. Undrar om det funkar att hon får ärva lite mer när vi dör *tänker så det knakar*

Alltså, helt ärligt, är du på riktigt? Tycker du på allvar att mamman borde processa om en sån struntsak som olika märken på kläderna? Har du nånsin i ditt liv träffat en liten flicka och vet vad dom gillar för kläder? Det har jag i alla fall, jag har en tjej som blir 4 om en månad och syrran har en 9-åring och en 7-åring. Och det är rosa och glitter och hello kitty och prinsessor för hela slanten. Syrrans flickor skulle aldrig ta på sig unisex-kläder, oberoende av pris. Hon har helt fått sluta handla sånt åt dom, det går bara inte,
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...