• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Anonym (oui!)
    Anonym (Fy faaan) skrev 2010-07-19 19:16:17 följande:
    Skulle min man göra sån skillnad på mina 2 barn jag hade sedan innan och de 2 vi nu har gemensamt skulle jag ledigt be honom dra åt helvete !!  han behöver inte ÄLSKA dem, det kan man inte kräva, men han har valt att leva med oss och ALLT vad det innebär.
    Som tur är är han inte ens i närheten av den vidriga styvförälder du verkar vara Skrikandes
    Är det någon som har TVINGAT dig att leva med en man med barn sedan tidigare eller ?
    Usch, får mig att tänka på styvmamman som fick sambon att ta livet av sin lilla dotter för att hon var svartsjuk...
    men jesus, du kan ju inte mena allvar nu?
  • FruBG

Jag har bara skummat igenom svaren du fått TS och jag blir verkligen illa berörd av ditt inlägg. Jag är uppvuxen med en bonusmamma och bonuspappa som alltid visat mig lika mycket kärlek som till sina egna barn och jag har aldrig känt mig åtsido satt.

Jag är ledsen men hade jag varit din sambo hade jag aldrig dgått med på dina villkor. Barn ska behandlas lika. Alltid. 

• sextiotalist
    yonasam skrev 2010-07-19 19:23:26 följande:
    Skojar du eller?
    Om man är styvförälder/permanent vuxen i barnens liv så har man ett föräldraansvar för barnen
    ALLTID
    sen kan man ju välja att inte ta sitt ansvar som vuxen...det är en annan sak
    Jag hålled >Clotilda....helt och hållet
    Där delar vi inte uppfattning, min sambo och jag har varit tillsammans i snart 20 år, han har två barn sedan tidigare, jag har aldrig, då menar jag aldrig, haft en föräldroll gentemot dom. Vi har idag en jättebra relation. Deras mamma lever sedan några år med en  ny man, han har ett barn sedan tidigare, hon har heller ingen föräldraroll gentemot barnet, de har, som oss, delad ekonomi.
    Man har ett vuxenansvar, men ingen förädraroll.
  • Anonym (oui!)
    Anonym (Fy faaan) skrev 2010-07-19 19:28:42 följande:
    ...nu handlade det ju tydligen inte bara om att ts inte vill lägga sina pengar på killens barn.. Hon vill ju inte ens ENGAGERA sig i dem alls . Inte slösa tid på att välja kläder till dem ens om nån annan betalar. Inte ens lämna på dagis ibland... Inte natta osv. osv. 
    Allt står väldigt tydligt i trådstarten, ts. vill ha så lite involvering i dessa styvbarn som möjligt.
    Fattar inte att pappan går med på detta !
    vad är problemet? det är ju inte HENNES barn. det är ju inte så att de ligger ensamma i mörkret utan nattning och aldrig borstar tänderna, de har ju en PAPPA som gör det, som är barnens förälder.
  • sextiotalist
    Anonym (Fy faaan) skrev 2010-07-19 19:28:42 följande:
    ...nu handlade det ju tydligen inte bara om att ts inte vill lägga sina pengar på killens barn.. Hon vill ju inte ens ENGAGERA sig i dem alls . Inte slösa tid på att välja kläder till dem ens om nån annan betalar. Inte ens lämna på dagis ibland... Inte natta osv. osv. 
    Allt står väldigt tydligt i trådstarten, ts. vill ha så lite involvering i dessa styvbarn som möjligt.
    Fattar inte att pappan går med på detta !
    Om jag förstått det rätt, så engerade sig TS visst i barnen, men inte som förälder, utan som en extra vuxen, hon har (med all rätt i mina ögon) lagt över föräldrarskapet på barnens förälder, men gör annat med barnen.
  • Anonym

Det är bra TS, kör på!
    Låt mamman hjälpa fadern om han nu är oförmögen att handla själv, eller så får han ta med sig barnen så får de välja.

• Joggy

Om 5-åringen och 7-åringen känner sig avundsjuka på kläderna kan väl du prata med svärmor och din sambo om att de ibland köper ngt sådant vid speciella tillfällen, te.x julklapp. Kanske barnen får roliga leksaker ist och barnen är väl annu inte medvetna om vilka märken som är viktiga. Och din dotter kanske snart trotsar dig o inte gillar att bli så uppklädd. 

Det viktigaste är väl att hans barn när de bor hos er verkligen känner sig hemma och inte som gäster. De flesta barn har nog också lättare att acceptera bonusföräldrar om de inte tar föräldrarollen. Det brukar barnpsykologerna på Knattetimmen (p4)säga. Men däremot är det viktigt att visa att man bryr sig och engagerar sig i deras liv. Man kan älska barn även om de inte ens egna barn. Barn behöver kärlek i massor! Från alla vuxna runtomkring.

• Anonym (E)

Det låter lite som ett lyx-problem detta. Så länge barnen har hela och rena kläder så spelar det väl ingen roll vad som står på lappen? Vad är det o bry sig om?
    Jag är själv "bonusmamma",min sambos dotter bor hos oss varannan vecka. Jag skulle inte heller spendera mina pengar på kläder till henne, för det är inte mitt barn. Förstår dig där helt.
    Men min sambo tycker att det är svårt o veta vilka kläder han ska köpa. Så jag väljer kläderna och han betalar. När dottern är hos sin mor så har hon andra kläder. Som hennes mor köpt. "Våra" kläder följer aldirg med till hennes mor för då kommer dom aldrig tillbaka. Så det är helt upp till hennes mor vad för kläder hon har där, och helt upp till oss vad hon har på sig när hon är hos oss.

• Missisbit
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 16:00:29 följande:
    Kan berätta om fler saker jag inte gör åt dem; jag packar inte deras gympapåsar, jag gör inte matsäck, jag borstar inte deras tänder, jag kör dom oftast inte till och från kompisar eller hobbys.

Däremot städar jag efter dem, jag går på bio ihop med dem, jag ger dem ensamtid med sin pappa, jag hjälper stora tjejen med läxor, jag fixar frisyrer på dom ibland på morgonen och jag dukar fram frukost, lunch, middag, ohc melanmål åt dom.
    För dem som inte hänger med i tråden, läs ovan vad hon redan gör för barnen... 
  • Anonym (bonus till 2)

Har bara läst TS och rynkade väl en aning på näsan...
    Min sambo har 2 barn sedan innan, och nu väntar vi ett gemensamt.

Min åsikt, oavsett vad alla andra tycker är att har man valt att leva med någon som har barn sedan innan så tycker jag att man hjälps åt, för att alla ska känna sig som en i familjen.
    Dock förstår jag väl kanske att TS inte vill lägga sina pengar på kläder och dylikt till sambons barn.

Men i mitt fall så har vi gemensam ekonomi, och eftersom jag tycker det är roligt att handla så är det jag som köper kläder till hans barn. Och jag använder "mina" pengar till det. tar mina slut så får jag av min sambo... Dvs vi gör liksom ingen skillnad på våra pengar... Och barnen behöver ju kläder.

Jag får en olustig känsla när jag läser TS, känns liksom som om TS inte ser sin sambos barn som sin familj, och gör skillnad på deras gemensamma o hans barn.
    Sådant märker barnen och kan må dåligt utav det.
    Nu säger jag inte att hon ska springa o köpa märkeskläder åt hans barn, men jag reagera på det här med nattningen och varför inte kunna köra hans barn oxå...

Undrar lite om hans barn trivs hemma hos er om du inte bryr dig om dom.... som det verkar...
    Det måste kännas som barn att se sin pappas tjej pussa o natta sin pappas andra barn men inte dom...
    Det är för mig ganska oförståligt.

Pengar och inköp är en sak, men bor man tillsammans så har man som vuxen i familjen ansvar tillsammans över de barn som finns. Se till att dom trivs och mår bra.

Nu vet jag ju inte hur allt står till egentligen på den fronten, men jag bara fick den känslan när jag läste TS, att hon inte bryr sig spec mkt om hans barn.
    Men som sagt jag har inte heller läst hela tråden....

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...