• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Anonym (Stepmom)

Nej men hallå, har det här tagit en vääääldigt konstig sväng nu? För att jag väljer att låta barnens föräldrar faktiskt vara föräldrar åt sina barn och natta dom och köpa kläder till dom, är jag en vidrig människa? Och nån kom ooooosökt att tänka på nån som fått sin sambo att döda sitt barn för att hon var svartsjuk. Herregud!!!

Jag är verkligen inte svartsjuk på barnen, och tycker att deras pappa ska ta det största ansvaret för dom den tiden dom är här. Naturligtvis kommer min sambos 3 barn först för honom.

Det intressanta här är, tycker jag, att inte EN ENDA EN, ifrågasatt pappan med pengar som inte idds köpa annat än H&M, biomamman och farmor som vill att barnen ska ha samma kläder med som inte lyfter ett finger för att se till att dom får det om det nu är så himla viktigt. Istället är det jag som förstör barnens liv och får dom att känna sig utanför. jag brukar följa med den stora tjejen till ridskolan ibland den helgen hon är här. Förstör jag min dotters liv då? Känner hon sig utanför? Eller lillasystern till den äldsta, efetrsom hon är för ung för att gå på ridskola, ska inte heller storasyster få gå på ridskola då?

Hade jag varit styvfar i precis samma situation, hade ingen reagerat. Och det här med dagis, varför ska jag åka hemifrån en timma innan jag börjar arbetet för att lämna HANS barn, när han kan lämna dem på vägen till sitt jobb, fast då åka hemifrån halv 7 istället för att jag åker kvart över 7? Ska jag och min dotter behöva tillbringa en timma i bilen för inget då eller? Eller jo, för RÄTTVISAN. Löjligt.

• Anonym (oui!)
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 20:05:03 följande:
    Nej men hallå, har det här tagit en vääääldigt konstig sväng nu? För att jag väljer att låta barnens föräldrar faktiskt vara föräldrar åt sina barn och natta dom och köpa kläder till dom, är jag en vidrig människa? Och nån kom ooooosökt att tänka på nån som fått sin sambo att döda sitt barn för att hon var svartsjuk. Herregud!!!

Jag är verkligen inte svartsjuk på barnen, och tycker att deras pappa ska ta det största ansvaret för dom den tiden dom är här. Naturligtvis kommer min sambos 3 barn först för honom.

Det intressanta här är, tycker jag, att inte EN ENDA EN, ifrågasatt pappan med pengar som inte idds köpa annat än H&M, biomamman och farmor som vill att barnen ska ha samma kläder med som inte lyfter ett finger för att se till att dom får det om det nu är så himla viktigt. Istället är det jag som förstör barnens liv och får dom att känna sig utanför. jag brukar följa med den stora tjejen till ridskolan ibland den helgen hon är här. Förstör jag min dotters liv då? Känner hon sig utanför? Eller lillasystern till den äldsta, efetrsom hon är för ung för att gå på ridskola, ska inte heller storasyster få gå på ridskola då?

Hade jag varit styvfar i precis samma situation, hade ingen reagerat. Och det här med dagis, varför ska jag åka hemifrån en timma innan jag börjar arbetet för att lämna HANS barn, när han kan lämna dem på vägen till sitt jobb, fast då åka hemifrån halv 7 istället för att jag åker kvart över 7? Ska jag och min dotter behöva tillbringa en timma i bilen för inget då eller? Eller jo, för RÄTTVISAN. Löjligt.
    har en 5-årig styvson, jag köper inte heller kläder, nattar eller borstar tänderna utom nån enstaka gång då jag själv känner för det. han har en mamma och en pappa, den sistnämnda tar hand om honom på vår vecka, han saknas inget. jag är en extravuxen i hans liv och så länge jag behandlar honom respektfullt och är trevlig räcker detta gott och väl. jag är inte hans extramamma utan pappas tjej. vi kommer oftast väldigt bra överens men jag älskar inte honom som "mitt eget" barn och han älskar inte mig som en förälder. inget konstigt med det, fattar inte varför alla blir rabiata.
    jag visste från början att min kille hade barn vv och har accepterat det precis som han har accepterat att jag är barnlös och har gjort ett aktivt val att inte ha barn att natta och köpa kläder till.
    när vi får gemensamma barn har jag själv valt det frivilligt.
  • Anonym (bonus till 2)

Som sagt alla tycker olika, och det vara bara den uppfattningen jag fick av din trådstart. Det är väldigt svårt att skriva här på FL exakt hur man tycker och tänker utan att det missuppfattas fel av många.

Du är säkerligen ingen ond människa, men mitt första intryck var att du inte var så intresserad av hans barn, sen visste man ju inte att du gjorde det  du gör för dom... då det inte framkom dom positiva sakerna i din trådstart.

Samtidigt som man väljer att lägga ut en tråd om sina problem här på fl, får man vara beredd på att alla reagerar olika.
    Jag har själv skrivit om mina jobbiga situationer i hemmet och fått bannor för det.
    Livet e inte alltid en dans på rosor... Och det är inte lätt att bo tillsammans med någon som har barn sedan innan.

Jag har iaf slutat skriva inlägg om just styvfamiljer, för det blir oftast bara en massa påhopp.. när man i själva verket vill ha tips o råd...

• Anonym (E)
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 20:05:03 följande:

Jag lämnar inte min sambos dotter på dagis heller, det tycker jag är hans avsvar. VArför ska jag behöva gå upp tidigare för att han har barn för? Hon är ju hos oss för att träffa sin pappa,precis som du menar också. Jag gör också grejer med henne,men bara för att jag själv vill. Men i första hand vill jag att hennes pappa gör saker med henne. Hon blir ju gladast av att göra saker med sin pappa, så varför ska jag lägga mig i det. Nej, det är klart dom ska ha egentid med sina föräldrar. Och vi kommer jätte bra överens om hur vi sköter det hela. Jag tycker om hans dotter men inte som min egen, och det behövs heller  inte. Jag är en annan vuxen som finns till hands om det behövs. Och vi har trevligt tillsammans.
  • Anonym (Håller NÄSTAN me)

Håller lite med TS där, jag ser det oxå som att det är bioföräldrarna som har främsta ansvaret för sina barn,är själv bonusmamma till en pojk på 8 år. MEN ibland kan vi byta så att jag borstarhans sons tänder,el. skjutsar hans son till skolan om min karl är upptagen med annat. Han får packa väska,gympapåse,se till att sonen går o sover osv dock kan jag påminna om dessa grejer till min karl eftersom han kan vara lite glömsk:) Gör ungefär samma saker som TS gör för sina bonusbarn.Dock köper jag kläder åt bonusen,eftersom min karl är hopplös på kläder men det blir typ Kappahl och såna ställen. MEN det är min karl som får betala! I år har vi  faktiskt köpt mer kläder åt bonusen än åt våran gemensamma son då han fått ärva sin storebrors kläder (en hel hög) som knappt är använda eftersom vi har bonusen så sällan..

TS,kan inte du kompromissa och be din karl om pengar för att gå o köpa nåt klädesplagg åt bonusarna på samma ställen som du köper åt eran gemensamma?

• Anonym (Stepmom)
    Anonym (oui!) skrev 2010-07-19 20:18:23 följande:
    har en 5-årig styvson, jag köper inte heller kläder, nattar eller borstar tänderna utom nån enstaka gång då jag själv känner för det. han har en mamma och en pappa, den sistnämnda tar hand om honom på vår vecka, han saknas inget. jag är en extravuxen i hans liv och så länge jag behandlar honom respektfullt och är trevlig räcker detta gott och väl. jag är inte hans extramamma utan pappas tjej. vi kommer oftast väldigt bra överens men jag älskar inte honom som "mitt eget" barn och han älskar inte mig som en förälder. inget konstigt med det, fattar inte varför alla blir rabiata.
    jag visste från början att min kille hade barn vv och har accepterat det precis som han har accepterat att jag är barnlös och har gjort ett aktivt val att inte ha barn att natta och köpa kläder till.
    när vi får gemensamma barn har jag själv valt det frivilligt.
    tack. Precis, jag har inte valt att vara en förälder till dessa barn. dremot har jag valt att ha dom i mitt liv, då jag valde deras pappa, men det är skillnad.
  • kråka
    FannyN skrev 2010-07-19 19:26:23 följande:
    Men det är ju ts hobby att köpa kläder till sitt barn! Om alla barnen fick lika och hon la 5000 i månaden på en häst ätr det bättre då? Det är aldrig rätt här i världen,om hon köpt saker åt alla barnen så hade väl deras mamma startat en tråd om att bonusmamman kan lägga av med att shoppa till hennes barn det vill hon göra själv.
    Och urdåligt av svärmodern att diskutera detta med exet och att ha en åsikt som hn inte tar med sin son i så fall att han får skärpa sig och matcha bättre. som det är nu diskuterar ju svärmor ts privatekonomi med exet!!
    Jag har en son och honom köper jag och hans pappa kläder till Min make har inte ens funderat på det tack och lov.
    Skojar du!! Jag tror inte barnens spelberoende alkismamma som är arbetslös skulle bry sig om TS köpte lite kläder åt  sina styvbarn..  
  • Anonym

Jag håller helt och hållet med trådstartaren.
    Man ska absolut hjälpa till med sina bonusbarn på de fronter man kan och vill, man har ju på sätt och vis valt dem också när man valde sin karl som man viste hade barn sedan tidigare.
    MEN. Ingenting säger att man måste lägga sina pengar på ett barn som inte är ens eget om man inte vill.
    Jag har själv en bonusdotter som jag tycker jättebra om. Men jag betalar inte för henne direkt.
    Hennes kläder och nöjen osv får hennes föräldrar stå för.
    Jag har fullt nog med mina egna barns utgifter och har inte råd att betala för andra ungar också. Hade jag haft pengar till fler barn än mina egna hade jag själv skaffat fler barn.

• Anonym (oui!)
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 20:34:12 följande:
    tack. Precis, jag har inte valt att vara en förälder till dessa barn. dremot har jag valt att ha dom i mitt liv, då jag valde deras pappa, men det är skillnad.
    precis. tycker det låter som att du behandlar bonusarna jättebra, det blir bara fånigt om man ska leka förälder till nån annans barn om man inte själv vill det hemskt gärna förstås. för en del kommer det naturligt, för mig gör det inte det, däremot engagerar jag mig i att barnet ska må bra när han är hos oss. mamman och farmorn kan ju köpa märkeskläder till de större barnen om det stör dem så mycket. det är inte upp till dig.
  • Anonym (o)

Min sambo har en son sen innan som jag aldrig köper kläder till, tycker det är sambons sak att göra. Vi har varit ihop i 15 år och jag tycker det är hans sak att ta hand om sin son när han är här. Vi har 2 gemensamma barn som vi tar gemensamt ansvar för. Jag är inte mamma till hans son och kommer aldrig bli det heller.

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...