• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Weyoun
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 15:27:41 följande:
    Fast det får ju bli ett senare problem i så fall. jag får väl förklara för dom att dom får be sina föräldrar om kläder. Det kommer dom iallafall att få av sin pappa sen, typ llt dom vill ha. han är bara inte intresserad själv, men kommer ge dom saker dom önskar sig senare.

Jag tänker inte lägag mina pengar och min tid på sådant som deras föräldrar ska stå för. jag är inte deras förälder.
    Jo det är du faktiskt!  Styvförälder!

När du bestämde dig för att dela liv med en som har barn så accepterade du att han har barn sen innan och då är det din/er förbannade plikt att se till att familjen fungerar för ALLA familjemedlemmar och inte bara för dig, din man och eran dotter. Även om man gillar sitt eget barn lite mer så VISAR MAN DET INTE!

Usch! Jag är glad att min man inte är som du!
  • Missisbit
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 23:31:46 följande:
    PRECIS!

Men på FL lever vi kvar på järnåldern, liksom

Är man inte bullmamma åt alla barn som råkar springa förbi utan märkeskläder, eller med en fattig bio-morsa, så är man en Dålig Kvinna.

*går och tänder elden i spisen och hämtar ved och vatten*

Exakt VAD är det som får er att tro att barnen vansköts, bara för att pappan tar största ansvaret de veckor de är hos honom? TS kan säkert täcka upp, och gör det ju också till viss del. Vad är problemet???
    Tummen upp!
  • trolltotten
    Coca cola light skrev 2010-07-19 23:16:08 följande:
    Jag blir så arg och ledsen när jag läser sådana här trådar. Jag tycker att om man har gett sig in i ett förhållande där det redan finns barn tycker jag att man måste ha inställningen att alla barnen skall behandlas lika oavsett om det är biologiska barn eller ej. Att TS ej nattar eller tar hand om styvbarnen tycker jag låter väldigt känslokallt och jag skulle vara så ledsen för mina barn skull ifall de blev behandlade på det sättet. Nu har jag turen att leva med pappan till mina barn men det är styvmammor som TS som får mig att bli mörkrädd över hur samhället ser ut. Jag undrar vilka värderingar du lär ditt barn egetligen när du har denna inställning.  
    Ehm... Jag är själv bonusmamma och biomamma, jag ser ingen skillnad på dom och älskar båda lika mycket, MEN styvsonens kläder sköter gubben och våran dotters sköter jag. Hur kan det vara så jäävla hemskt? Jag ägnar lika mycket tid åt båda, vi åker på semester med bara dotter när styvsonen är hos hans mor, och vi åker på semester med bara styvsonen när vi har honom för dotter tycker det är lika roligt hos mormor någon natt. Men jag är i särklass den sämsta styvmamman som finns för jag inte lägger mina pengar på hans kläder utan på vårat gemensamma? Pojken HAR två föräldrar, som våran dotter har TVÅ. Vart är det mer lika om pojken ska ha TRE och dotter TVÅ?
  • Anonym (förskräkt)

men är det nån här som tänke rpå hur pappans barn känner? känner dom sje utanför?
    visst fan e man självisk om låter barnen känna sej särbehandlade osv. Köp för fan märkes kläder åt alla ungarna ni ahd eju delad ekonomi så d betyder att din sambo/man barn har lika mkt rätt av dom som erat gemensamma

• Esther M
    Anonym skrev 2010-07-19 23:30:38 följande:
    Om du verkligen läser vad 99% av folk på denna tråd skriver så fattar du att det är DU inte vi andra som inte vet vad en familj är. Du min lilla flicka har ingen familj. Du är ensam och kommer alltid att förbli det med den inställning. Du säger att du inte har några barn - bra du skulle nog inte vara en bra mamma. Du är för självupptagen och självisk för det. Jag har upplevt olika sorters familjer då varje familj är unikt på sitt sätt, men sådana som du har jag aldrig stött på och jag är glad för jag vill tro att sådana människor inte finns och att inget barn i världen ska få uppleva att bli utsatt för en sådan styvmor som dig. Du är värre än Askungens elaka styvmor.....
    Nu är jag inte någon liten flicka, men ok. Det stämmer att jag inte har en familje så som du definierar det, men jag vill inte heller ha en sådan familj.

Min familj är de männískor som jag älskar, som älskar mig, som jag har valt. Jag är inte ensam och har aldrig varit det (förutom när jag vill vara det)

Jag bryr mig inte om ifall jag skulle vara en bra eller dålig mamma, eftersom jag inte vill vara en.

Min sambos barn skulle nog säga emot dig om Askungen-grejen. Enligt dem är jag den roligaste vuxen som någonsin klätt ut dem i högklackkat.

Sist, men knappast minst; att drevet av självförtryckta martyrmammor och jag inte har samma bild av vad en familj är tänker jag på med ren och skär tacksamhet.
  • Virriga Vera
    Viccy skrev 2010-07-19 23:32:44 följande:
    Jo det är du faktiskt!  Styvförälder!

När du bestämde dig för att dela liv med en som har barn så accepterade du att han har barn sen innan och då är det din/er förbannade plikt att se till att familjen fungerar för ALLA familjemedlemmar och inte bara för dig, din man och eran dotter. Även om man gillar sitt eget barn lite mer så VISAR MAN DET INTE!

Usch! Jag är glad att min man inte är som du!
    Men snälla du, var står det att TS inte accepterar sin mans tidigare barn? Hon har ju i flera inlägg uttrycklen förklarat att hon VET, ANSER och accepterar att alla barnen har prio 1. På vilket sätt fungerar inte familjen och beror det enbart på att TS inte handlar kläder, kör barnen till dagis och nattar dem?
  • Missisbit
    Anonym (förskräkt) skrev 2010-07-19 23:31:26 följande:
    självklart har dom det... men ska man särbehandla barnen bara för att den ena är biologisk hallåååå..... ?? tänk hur barnen känner?
    Barnen verkar ha det bra eftersom hon behandlar dem väl..Är inte det viktigast??
  • Lavish
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 23:31:46 följande:
    PRECIS!

Men på FL lever vi kvar på järnåldern, liksom

Är man inte bullmamma åt alla barn som råkar springa förbi utan märkeskläder, eller med en fattig bio-morsa, så är man en Dålig Kvinna.

*går och tänder elden i spisen och hämtar ved och vatten*

Exakt VAD är det som får er att tro att barnen vansköts, bara för att pappan tar största ansvaret de veckor de är hos honom? TS kan säkert täcka upp, och gör det ju också till viss del. Vad är problemet???
    ¨
    Jag ser problemet som ekonomiskt. Visst nu är det väl OK. Men tänk när det är en 13 åring, en 15 åring och en 17 åring. 13 åringen får en skitsnygg designergarderob för astronomiska summor varje år. 15 åringen och 17 åringen får handla det billigaste på HMs rea. Vilken familjedynamik blir det? Vilka syskonrelationer?
  • trolltotten
    Anonym (förskräkt) skrev 2010-07-19 23:35:53 följande:
    men är det nån här som tänke rpå hur pappans barn känner? känner dom sje utanför?
    visst fan e man självisk om låter barnen känna sej särbehandlade osv. Köp för fan märkes kläder åt alla ungarna ni ahd eju delad ekonomi så d betyder att din sambo/man barn har lika mkt rätt av dom som erat gemensamma
     Hon säger inte att hans barn inte får det, hon säger att deras föräldrar får köpa det.

Förskräckt*
  • My Girls
    Mushroom skrev 2010-07-19 22:44:54 följande:
    fast ni som säger att ts borde köpa till hans barn med.. varför?

jag har 2 barn och skulle jag någonsin separera med min sambo och få bonusbarn så skulle jag inte handla kläder åt hans barn, jag har ju fullt upp med att handla åt mina egna isf!

jag skulle köpa present o julklapp.. självklart! men att handla till någon annans barn lika mycket som till mina egna? Nej, man är ju ingen miljonär och dessutom 'är det DERAS föräldrars ansvar.

Jag skulle även INTE ta för givet att någon ev bonusmamma skall handla åt mina barn utan det är GIVETVIS mitt o deras pappas ansvar!
    Men precis! Så känner jag också. Det är mitt förbannade ansvar att se till att köpa kläder åt mitt barn, inte bonusmamma. Det är mitt och mitt ex ansvar att se till att dagis, läkarbesök osv fungerar, inte något vi lämpar över på bonusen för att hon minsann ska ingå i familjen och sköta allt vad det innebär med barn.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...