• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Esther M
    mirre67 skrev 2010-07-19 22:36:25 följande:
    Jag upphör aldrig att förvånas över att så många styvmödrar är så totalt kallsinniga inför sina styvbarn. Ts, har du någon enda gång försökt sätta dig in i dina styvdöttrars situation?? Vad tror du de ser, jo deras pappa träffar en ny, flyttar ihop med henne och skaffar sig ett till barn med henne. Denna styvmamma vill inte natta dem, inte köpa kläder till dem, inte köra dem till dagis. Däremot köper hon svindyra märkeskläder till deras halvsyster som hon är mamma till, kör henne till dagis och jag utgår ifrån att du nattar din egen dotter?? HUR tror du det känns för styvdöttrarna att se och uppleva allt det här? Eller struntar du totalt i hur de känner sig, de är ju inte dina barn.. F ö undrar jag också om de där dyra märkeskläderna du styr ut din egen dotter i, är betalat med enbart dina pengar? Eller är din sambo med och betalar också?? Han kanske inte har råd med annat än HM-kläder till sina två äldre döttrar p g a det. Om din sambo är borta en kväll när styvdöttrarna är hos er, får de natta sig själva då?? Jag är själv styvmamma och biomamma och jag har från dag ett inte gjort någon som helst skillnad på barnen, och inte min man heller. För oss är det en självklarhet att vi tar lika mycket ansvar för ALLA barn, vare sig de är bio- eller bonusbarn. Och det gäller ALLT. Jag förstår inte hur man kan funka som familj om det hela tiden ska pratas om mina barn, dina barn och våra barn.
    för min del funkar det så att min sambo, som har barn, tar hand om dem på samma sätt som om jag inte hade bott här. om han behöver min hjälp som barnvakt, så frågar han mig, precis som de flesta frågar den de vill ha hjälp av.

jag tar inget ansvar för barnen, men gör saker med dem som vi alla tycker är roliga när jag vill göra det. det gör jag med mina vänners och syskons barn också.

att du inte kan föreställa dig andras situation betyder inte att deras lösningsr är sämre än din.
  • Anonym

Om jag var han så skulle jag dumpa dig idag. Hur okänslig måste man vara. Du behöver inte spendera DINA pengar på dem men du lever med deras pappa och du bör hjälpa till med allt de bor ändå hos er på halvtid.

Jag skäms att det finns kvinnor som du. Dessa bar är halvsyskon till din dotter. Vad ger du för signaler som vill inte stiga upp HELA 45 minuter innan och hjälpa till lite.

SKÄMS"""

• Mushroom

fast ni som säger att ts borde köpa till hans barn med.. varför?

jag har 2 barn och skulle jag någonsin separera med min sambo och få bonusbarn så skulle jag inte handla kläder åt hans barn, jag har ju fullt upp med att handla åt mina egna isf!

jag skulle köpa present o julklapp.. självklart! men att handla till någon annans barn lika mycket som till mina egna? Nej, man är ju ingen miljonär och dessutom 'är det DERAS föräldrars ansvar.

Jag skulle även INTE ta för givet att någon ev bonusmamma skall handla åt mina barn utan det är GIVETVIS mitt o deras pappas ansvar!

• Esther M
    Anonym skrev 2010-07-19 22:43:13 följande:
    Om jag var han så skulle jag dumpa dig idag. Hur okänslig måste man vara. Du behöver inte spendera DINA pengar på dem men du lever med deras pappa och du bör hjälpa till med allt de bor ändå hos er på halvtid.

Jag skäms att det finns kvinnor som du. Dessa bar är halvsyskon till din dotter. Vad ger du för signaler som vill inte stiga upp HELA 45 minuter innan och hjälpa till lite.

SKÄMS"""
    barnen har ju en pappa, som har snvaret för dem och som kan skjutsa dem. varför ska ts då göra det? för att v ara en tillräckligt uppoffrande kvinna?
  • mirre67
    Esther M skrev 2010-07-19 22:40:16 följande:
    för min del funkar det så att min sambo, som har barn, tar hand om dem på samma sätt som om jag inte hade bott här. om han behöver min hjälp som barnvakt, så frågar han mig, precis som de flesta frågar den de vill ha hjälp av.

jag tar inget ansvar för barnen, men gör saker med dem som vi alla tycker är roliga när jag vill göra det. det gör jag med mina vänners och syskons barn också.

att du inte kan föreställa dig andras situation betyder inte att deras lösningsr är sämre än din.
    Nej, har jag påstått det kanske?? Men till skillnad från många andra här, försöker jag tänka mig in i BARNENS situation, och det kanske inte är så jättekul för dem att behöva bo med en person inte tar minsta ansvar för dem eller inte visar dem något större intresse. Jag vet också hur det är att vara styvbarn för min pappa har en fru som alltid skitit i både mig och syrran medan hon gör en j*a affär av deras gemensamma och öser över henne kläder och grejer precis som ts här. Och det är inte så kul kan jag upplysa dig om. Och det jag inte förstår är hur man som vuxen kan skita så totalt i barns känslor, barn vars pappa man valt att leva med. Men det är ju jag det, finns uppenbarligen folk som betraktar sina styvbarn som ett nödvändigt ont.
  • Anonym

Min sambo behandlar min son och våran gemensamma dotter precis lika, både ekonomiskt och i kärlek. Han gör aldrig skillnad på barnen och har aldrig gjort. MEN jag kan förstå att folk gör skillnad på barnen för det ÄR skillnad på barnen, men däremot tycker jag att man ska behålla den tanken för SIG SJÄLV. Dvs att bonusbarnen aldrig ska behöva uppleva sig särbehandlade! Visst förstår jag att man som bonusmamma/pappa inte har samma känslor för de barnen som för sina egna, men tycker det är vanvettigt att tydligt visa det inför dem. Krama sin egen och skuffa undan den andre.....Bonusbarn har det tufft ändå som går igenom en ständig förändring.
    Är också skiljmässobarn som är uppvuxen med en elak styvmor, men skulle för allt i världen aldrig göra skillnad på barnen inför dem. Det kan man i såna fall passa på att göra när bonusbarnen är borta hos den andre föräldren. (nu pratar jag om kläder osv...) Alltså skämma bort sitt eget barn hur man vill. Veckan bonusbarnen är där kan man väl hålla i plånboken då! Alternativt hitta på nått annat än shoppa.  Varför inte ta ut hela bio/bonusfamiljen på utflykt istället och njuta av varann.

• Vanilj L

Förstår inte varför man säger att exfrun och farmorn gaddar ihop sig hur vet ni det?
    Dom kanske är väldigt goda vänner.
    Får man fråga hur gammal pappan är och hur länge han levde ihop med exet?

• mirre67
    Esther M skrev 2010-07-19 22:45:35 följande:
    barnen har ju en pappa, som har snvaret för dem och som kan skjutsa dem. varför ska ts då göra det? för att v ara en tillräckligt uppoffrande kvinna?
    För barnens skull, för att de hör till familjen lika mycket som ts och hennes unge. För att man i en familj ställer upp för och hjälper varann kanske??
  • Esther M
    mirre67 skrev 2010-07-19 22:47:30 följande:
    Nej, har jag påstått det kanske?? Men till skillnad från många andra här, försöker jag tänka mig in i BARNENS situation, och det kanske inte är så jättekul för dem att behöva bo med en person inte tar minsta ansvar för dem eller inte visar dem något större intresse. Jag vet också hur det är att vara styvbarn för min pappa har en fru som alltid skitit i både mig och syrran medan hon gör en j*a affär av deras gemensamma och öser över henne kläder och grejer precis som ts här. Och det är inte så kul kan jag upplysa dig om. Och det jag inte förstår är hur man som vuxen kan skita så totalt i barns känslor, barn vars pappa man valt att leva med. Men det är ju jag det, finns uppenbarligen folk som betraktar sina styvbarn som ett nödvändigt ont.
    på samma sätt som man sätter sina känslor och önskningar före även andra människors. barn har inte extra rättigheter till andras känslor bara baserat på att de är barn.

eftersom det finns två föräldrar, som har, och tar, sitt ansvar, finns det inte heller någon anledning för ts att agera fosterförälder. de bor delvis i samma hus, thats it.
  • Anonym (föräldra-ansvar?)

Jag funderar lite över det här med nattningen...många är så otroligt upprörda över att TS inte nattar barnen utan låter deras pappa sköta detta.

Varför?

Om jag gick och min man skulle separera och han skulle hitta en ny kvinna så skulle jag inte tycka att det var hennes ansvar att natta mina barn. Barnen själva måste väl också vilja bli nattade av sin pappa?
    Det är väl för att umgås med sin pappa de vistas där? Inte för att bli nattade av en annan kvinna, då kan jag lika gärna ha dem hemma hos mig och natta dem själv.
    Barnen är väl föräldrarnas ansvar?

Jag har själv växt upp med en biomamma en styvpappa och två halvsyskon, min styvpappa har aldrig nattat mig och jag har aldrig tyckt att det varit konstigt. Jag har alltid sett min mamma som min huvudsakliga vårdnadshavare.

(Kan tillägga att min biopappa fanns inte med i bilden alls.)

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...