• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Esther M
    Phx skrev 2010-07-20 04:14:10 följande:
    Eh, jag förstår inte.

Är din tid så viktig och dyrbar så du inte kan köpa några plagg åt flickorna när du är ute och shoppar åt din dotter?
    Du har ju dessutom tid att skriva i den här tråden, så varför hade du inte kunnat klicka in dig på någon sida och beställt kläder istället för din mans pengar?
    därför att ts vill ägna sin tid åt det hon vill göra. barnens föräldrar kan köpa kläder till dem.
  • sextiotalist
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 00:57:14 följande:
    Alltså, läser man den här tråden, förstår man ju varför kvinnor initierar 75% av separationerna!

Vore jag man, skulle jag absolut inte vilja separera, med de förutsättningar och attityder som den här tråden speglar. Fan vad skönt med nån som sköter markservicen och förväntas ta ansvar för både mina barn och våra gemensamma! För vi är ju "en familj!"

*Korkar upp ölen och lutar mig tillbaka i soffan*

Särskilt intressant blir detta, eftersom forskning dessutom visar, att jämställda förhållanden håller längre, samt att de största orsakerna till skilsmässor, är bråk om ekonomi OCH arbetsfördelning...
    Skulle tro att denna siffra är ännu högre för den andra kvinnan som kommer in, som plötsligt skall vara standin-mamma. Jag hade stuckit snabbare än en löning ifall en man hade velat fått mig vara en den nya mamman.
    Jag vet varför vårt förhållande har hållt, för att jag inte gick in och tog en föräldraroll, jag vet varför jag har en bra relation till min sambos barn, för att jag aldrig axlade en föräldraroll. Hade jag försökt att axla en föräldraroll då hade de inte accepterat mig (troligen hade inte min sambo accepterat det heller, tillika deras mamma)
  • Selma1966

På tal om en annan sak. Flyttar man ihop med en person med barn så ingår barnen i ekvationen. Gillar man inte det får man antingen bita ihop och acceptera det (precis som man väljer att accepter andra delar av personen som man har synpunkter om) eller inte flytta ihop.

Det är ingen skillnad på vem som har pengar eller om det är mannen eller kvinnan. Här talar vi om kläder men hade det varit en man i samma sits hade det kanske handlat om teknikprylar.

Undrar hur TS reagerar om hon separerar och hittar en ny man med samma personlighet. Som skämmer bort sitt barn och ignorerar hennes lilla ängel... Och hennes fd mans nya fru behandlar hennes dotter som något nödvändigt ont varannan vecka. Tror det skulle låta annorlunda då när hennes flicka sitter vid sidan av och inte "ingår i familjen".

• Mamsis

I sak håller jag med, det är inte TS barn alltså ska hennes sambo ha största ansvaret för dem. Å andra sidan ska man hjälpas åt tycker jag.

Vet ju inte hur pengarna mellan TS sambo och hans fd är fördelade, har hon barnbidraget och ska stå för de flesta inköpen? Då får hon fördela de pengarna bäst hon vill.
    Delas barnbidraget? TS borde kanske hjälpa sin sambo att åtminstone hitta kläder som passar ihop och ser snygga ut även om de handlar på H&M. Det går ju att beställa kläder om TS inte vill slösa sin tid på HANS ungar.

• sextiotalist
    Anonym (??) skrev 2010-07-20 05:28:43 följande:
    Ja vi kvinnor är ju så bra, hör på många förhållande där mannen handlar och kvinnan gnäller över att han köpte mellanmjölk istället för lättmjölk, tvättmedel med äppeldoft istället för lavendel osv, du är säker en av dom...  
    Eftersom jag förstår hur chopchopsong resonerera så är jag säker på att både hon och jag inser att våra respektive är tänkande män och går inte i taket om han skulle köpa, enligt mig, fel saker.
    Jag är aldelse säker på att är det någonstans man inte hittar oss, då är det bland dessa kvinnor som gnäller över detta.

Skulle också tro att vi båda är säkra på att våra män är suveräna pappor och axlar sitt föräldraskap bra och att de inte behöver curlande kvinnor kring sig.

Jag kan erkänna att jag har ett kontrollbehov när det gäller hemmet, men jag är jäkligt bra på att hålla käften och blunda för "misstagen" min sambo gör.

Jag tror faktiskt att vi kvinnor som inte går in och axlar en föräldrarroll som vi inte har, har hunnit längre i vår jämställdhet (och har troligen jämställda män) än vad många Fl-kvinnor.

Tänk, vi anser att våra män är fullt kapabla att handla kläder åt sina barn, att natta sina barn, att packa deras gympakläder, hålla reda på läkartider, gå på utvecklingssamtal, vi tror oss veta att dessa män klarar av att sköta sitt föräldraskap tillsammans med sina barns mamma utan att vi behöver "avlasta" dom.
    Det kan ju vara därför vi valde dessa män.
  • Vanilj L

Om du nu då tycker att bioföräldrarna får sköta det där själva så har jag ett förslag kan dom inte gå ut på stan tillsammans med barnen ca.en gång i veckan och handla kläder tror jag skulle uppskattas av barnen väldigt mycket, och skulle kanske göra så att biof. fick en bättre relation till varandra. :)

Bor ni långt ifrån varandra?

• Mamsis
    sextiotalist skrev 2010-07-20 07:40:55 följande:
    Tänk, vi anser att våra män är fullt kapabla att handla kläder åt sina barn,
    Undrar om TS låter sin sambo handla åt deras gemensamma barn?
  • sextiotalist
    Mamsis skrev 2010-07-20 07:44:18 följande:
    Undrar om TS låter sin sambo handla åt deras gemensamma barn?
    Hon skrev att han handlade åt deras gemensamma barn och verkade tycka det vara OK
  • Mom2006

Tycker det är hemskt att du gör så stor skillnad mellan barnen. Barnen fanns i bilden när ni flyttade ihop och då ska de inte särbehandlas bara för att du fått ett "eget" barn nu.

Pengarna till märkeskläderna kan man iofs förstå att det är pappan som får stå för den biten men när du resonerar att du inte vill lämna hans barn då tycker jag att det går för långt. Då ingår de barnen inte i "din" familj?
    Du verkar duktig på att kombinera kläder och tycker det är roligt så varför hjälper du inte din man med det till hans barn?

• Mamsis
    sextiotalist skrev 2010-07-20 07:51:53 följande:
    Hon skrev att han handlade åt deras gemensamma barn och verkade tycka det vara OK
    Ja, hon skiter ju i hur de ser ut, det var den uppfattningen ajg fick av hennes trådstart iaf
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...