• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • ChoopChoopSong
    Mymemlan skrev 2010-07-20 08:58:10 följande:
    Nu har jag inte läst så mkt från tråden, men jag tkr det känns tråkigt. Inte just att det är kläderna, utan din attityd. Om du och din sambo skulle separera, och din flicka skulle få en styvmamma, skulle inte du vilja att hon engagerade sig lika mkt i din dotter som med deras ev, biobarn? Betalar pappan kan man lika gärna följa med och välja, det är barnen värda. Det kräver ju bara lite tid, och det är ju mysigt med tid tsm :)
    Poängen är ju att det är PAPPANS ansvar. (Och bio-mammans).

Varför kan inte HAN följa med och välja - det är ju mysigt och kostar bara lite tid?

Och TS GÖR redan mycket för sina styvbarn. Läs bakåt i tråden.

Och nej, jag skulle inte förvänta mig att en ny styvförälder engagerade sig lika mycket i barnen som bio-föräldrarna. Jag skulle förvänta mig att h*n engagerade sig ja, och anpassade sig. Men det yttersta ansvaret för barnen, ligger på oss bio-föräldrar.

Varför är det så svårt att förstå? Och vad har ni här inne för män egentligen, som lägger allt ansvar på kvinnan? Tror ni verkligen inte att en pappa kan natta och handla kläder?
  • Izzziz

Jag håller helt och hållet med dig !!

Är själv plastmamma och ja o min sambo har delad ekonomi.
    Skulle aldrig få för mig att ens överväga att ha gemensamt just pga dom två barnen från det tidigare förhållandet.
    Vi delar på lån och mat men resten får faktiskt han och hans föredetta stå för gällande barnen.

Skillnaden är att det är hans föredetta som faktiskt handlar kläder till ungarna och min sambo står för deras skor. Ungarna får välja själva vad dom vill ha och om det är hm eller fred Perry är upp till dem.

Maten står vi gemensamt för eftersom jag tycker det är idiotiskt om jag ska snåla med pengarna IOM vi ej har dem på heltid och det kostar faktiskt inte mkt att göda två små barn.

Jag o sambon köper alltid gemensamma presenter till ungarna då det ofta handlar om lite större och dyrare + att det känns bra för oss att det är pappa o plastmamma som ger tillsammans ist för att sära allt för mkt på mitt och ditt när det kommer till presenter.

Det är inte lätt att trilla in i barns liv och det gäller verkligen att man har en öppen kommunikation med sin partner för att få det art fungera.

Jag nattar inte heller barnen det får min sambo göra men jag är inte sen med att gå in o säga god natt.

Ja som sagt det är inte lätt men har man hittat nåt som fungerar så är det ju super bra

• ChoopChoopSong
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 09:03:07 följande:
    Intressant diskussion detta har blivit. Vem är egentligen ansvarig för de barn man har skaffat?

I vilket fall, någon skrev att jag behandlar sambons barn annorlunda efter att vi fick barn ihop. Det stämmer inte, jag har aldrig hämtat eller lämnat dom eller nattat dom, det är saker jag som tycker deras föräldrar är skyldig till att göra, liksom jag och min sambo är skyldiga att göra för vår dotter. Och på tal om natttnin g, läs och rasa: igår nattade sambon alla TRE barnen ch jag ingen. Ojojojoj...

Tack alla ni som faktiskt ser vad jag skriver, och som uppmärksammar att barnen visst får omvårdnad, men till största delen av sin pappa. Som det bör vara.
    Det i sådana här trådar som skillnaderna mellan olika människor på FL, syns tydligast.

De olika åsikterna är uppenbart baserade på vad man har för erfarenheter, samt hur man ser på män, kvinnor och jämställdhet. Det handlar inte så mycket om styvföräldrar egentligen, inte när man läser mellan raderna.
  • Anonym (f.d. bonusmamma)

Jag har varit bonusmamma till en liten tjej som då var ca 2 år. Vi hade en jättefin relation, där jag nattade, badade och gjorde i ordning välling på natten om hon vaknade. För pappan dög det aldrig, och mamman satt i fängelse större delen under tiden jag levde med pappan och flickan. Jag lade ner så mycket tid på flickan, gick arbetslös ett tag och då fick hon självklart slippa dagis. Vi hade henne på heltid. Oavsett vad så verkade jag inte duga av pappan, jag minns att jag en gång köpte en klänning till henne och då sa han "ojoj har DU handlat till henne" med aningen ironi i rösten. Jag hade en praktikplats med väldigt låg ersättning, han hade bra lön. Jag ska inte prata för mycket om hur han var som människa i och med att vår relation tog slut efter att vi bott ihop bara ca 7 månader, och det slutade ganska illa :( MEN, länge saknade jag hans dotter. Som jag hunnit knyta an till, som hunnit knyta an till mig. Vad fick jag av detta? Lärdommen att aldrig träffa någon med barn, man har ingen rätt över huvud taget, då det tar slut.

Och fastän jag gjorde allting, hämtning och lämning på dagis så gott som varje dag, var hemma med henne m.m m.m. Så fick jag ju veta att jag levde ifall jag tex öppnade brev som var till henne (från vårdcentralen om provsvar exempelivs).

Nu har jag två egna barn. Lättare att vara biomamma än bonus...

• ChoopChoopSong
    Anonym (f.d. bonusmamma) skrev 2010-07-20 09:14:48 följande:
    Jag har varit bonusmamma till en liten tjej som då var ca 2 år. Vi hade en jättefin relation, där jag nattade, badade och gjorde i ordning välling på natten om hon vaknade. För pappan dög det aldrig, och mamman satt i fängelse större delen under tiden jag levde med pappan och flickan. Jag lade ner så mycket tid på flickan, gick arbetslös ett tag och då fick hon självklart slippa dagis. Vi hade henne på heltid. Oavsett vad så verkade jag inte duga av pappan, jag minns att jag en gång köpte en klänning till henne och då sa han "ojoj har DU handlat till henne" med aningen ironi i rösten. Jag hade en praktikplats med väldigt låg ersättning, han hade bra lön. Jag ska inte prata för mycket om hur han var som människa i och med att vår relation tog slut efter att vi bott ihop bara ca 7 månader, och det slutade ganska illa :( MEN, länge saknade jag hans dotter. Som jag hunnit knyta an till, som hunnit knyta an till mig. Vad fick jag av detta? Lärdommen att aldrig träffa någon med barn, man har ingen rätt över huvud taget, då det tar slut.

Och fastän jag gjorde allting, hämtning och lämning på dagis så gott som varje dag, var hemma med henne m.m m.m. Så fick jag ju veta att jag levde ifall jag tex öppnade brev som var till henne (från vårdcentralen om provsvar exempelivs).

Nu har jag två egna barn. Lättare att vara biomamma än bonus...
    Det verkar som om vissa män skaffar sig en ny kvinna mer som nödvändighet / "hushållshjälp" - när biomamman inte längre finns där, eller är knepig på nåt sätt.

Och stora delar av den här tråden, underblåser ju sådana fördomar. Genom att lägga STÖRRE ansvar på en bonusmamma, än på bio-pappan...
  • Anonym (f.d. bonusmamma)
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 09:18:43 följande:
    Det verkar som om vissa män skaffar sig en ny kvinna mer som nödvändighet / "hushållshjälp" - när biomamman inte längre finns där, eller är knepig på nåt sätt.

Och stora delar av den här tråden, underblåser ju sådana fördomar. Genom att lägga STÖRRE ansvar på en bonusmamma, än på bio-pappan...
    Ja, i vårt fall hade det varit slut väldigt länge mellan dem, men jag håller med dig om att det kändes som att han behövde mig för att passa hans barn.

Skulle aldrig någonsin vilja träffa någon med barn från tidigare förhållande. Nu lever jag ihop med mina barns pappa, men skulle det ta slut skulle jag hellre leva ensam än med någon med barn med sig.
  • Carr0n

Har inte läst hela tråden men...
    Jag skulle inte göra någon skillnad på barnen. Om jag så skulle få kliva upp lite tidigare för att min dotter skulle få åka till förskola/skola med sina syskon. Barn är verkligen inte dumma...

Ok om du kanske inte vill lägga DINA pengar på hans barn, men tid är gratis!
    Kan han inte följa med när du handlar kläder till erat gemensamma barn så hans andra två barn får lika fina kläder??
    Eller att han ger dig pengar och du handlar åt alla tre samtidigt? Det är ju bara roligt att handla kläder

• anzita
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 09:18:43 följande:

Ja, könsrollerna sitter stenhårt kvar.

Så länge flickorna är små är märket på deras kläder enbart en kul/viktig grej för föräldrarna. Barnen bryr sig knappast om de kladdar ner en H&M tröja eller en med fint franskt märke på.

När de växer upp är det viktigt att pappan är lyhörd för vad de tycker och tänker och också förmedlar lite av sin filosofi till dem. Barn som alltid får det de pekar på är sällan de lyckligaste barnen. Jag tycker att biopappans inställning till kläder verkar ganska hälsosam och hoppas att de slipper fångas av märkeshysterin.

Att flickornas mamma och mormor gnäller och kriticerar TS handlar bara om avundsjuka och att de inte kan hantera att biopappan har en ny relation. Annars skulle de skita i klädmärkena och se att barnen faktiskt har kläder på kroppen som deras PAPPA handlat åt dem. Men det duger kanske inte i deras ögon... 
  • Anonym

Mina bio och bonusbarn har mycket bra andra föräldrar, som tar så mycket ansvar för sina barn som man kan önska. Trots det är barnen, när de är hos oss, våra barn -- mina och makens. Det innebär att barnen kan vända sig till vem av oss de vill och få hjälp, stöd, hämtning eller vad det nu kan vara. Vi har ingen uppdelning av barnen i en sorts bio- och bonusmodell, utan barnen kan välja fritt på oss vuxna och vi svarar upp mot deras behov. 

När vi först träffades lade vi mycket vikt vid att få fungerande relationer med och till varandras barn. Vi har ett gott och bärande förhållande till alla våra barn. Att de känner att de kan vända sig till bonusföräldern lika väl som de kan vända sig till sin bioförälder är ett bevis på att vi har lyckats. Därför är det också mycket enkelt för oss att leva tillsammans. 

Vi gör inte lika i alla situationer. Vi handlar inte exakt samma saker till dem. De har olika intressen, olika stilar och i perioder olika stora behov. Däremot spelar det ingen roll vem av oss som gör vad och med vem. Jag handlar med mina bonusbarn, min make med mina barn och lika ofta tvärtom. Jag reser ihop med något av mina och något av hans om det är så att vi vill göra något som andra inte har lust med. Ofta (väldigt ofta) gör vi saker tillsammans -- hela vår stora familj. Då är barnen noga med att visa varandra hänsyn och se till att alla har roligt. 

Jag har svårt att förstå argument som att barn redan har föräldrar och att det på något sätt skulle utgöra en värdegrund eller rent av ursäkt för att distansera sig från att leva som en familj. När mina bonusbarn är här har de sin pappa och mig. Samma för mina barn.  

Jag skulle verkligen inte vilja ha det på något annat sätt. Herre gud, när barnen var små var det ju en alldeles fantastisk känsla och möjlighet till närhet när de ibland vill nattas av mig. Och min man skulle definitivt inte ha missat ett tillfälle att skapa starka och trygga band mellan sig och mina barn genom att hålla på någon fjantig regel att jag som förälder måste vara den som nattade (körde, hämtade, handlade, hjälpte till med läxor, pratade om problem, skojade, skrattade etc). 

• Anonym (En snäll mamma)
    Esther M skrev 2010-07-20 08:45:03 följande:
    Borde allas liv handla om alla barns väl och ve? Då tycker jag att det är ditt ansvar att se till att ts mans barn får  märkeskläder. Hur svårt är det för dig att bara shoppa lite och skicka till dem?

Ts man och barnens mamma tar hand om dem och ser till deras väl och ve. Ts och hennes man tar hand om det gemensamma barnet. Hur får du det till ett problem?
    Nu menar jag barn som man bor med under en stor del av sitt liv, trodde alla fattade det. Jag får det till ett problem därför att jag tycker ts, barnens styvmamma, inte behandlar dem rättvist gentemot sitt eget barn, när hon vräker svindyra märkeskläder över sin egen unge, nattar henne, kör henne till dagis samtidigt som hon fullständigt skiter i sina styvbarn. Men det är ju helt ok för dig att göra det har jag förstått. Jag undrar även hur det är om pappan är borta en kväll när hans döttrar är där, får de natta sig själva då?? För det är ju inte ts ansvar att se till att de kommer i säng, det är ju inte hennes ungar..
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...