• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Virriga Vera
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:51:01 följande:
    man kan ju läsa mellan raderna.

allt e ju varför ska jag, jag vill inte, mitt barn, hans barn blablabla

låter inte det som agg??
    Det är nog det som är problemet med så många här. Sluta läs så mycket mellan raderna och läs raderna istället.
  • lol0809
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 09:54:23 följande:
    Och hur känner du inför bio-pappans och bio-mammans ansvar och agerande i den här situationen?

Inget i TS berättelser, tyder för övrigt på att barnen lider...
    jag tycker inte att bio mamman kan kräva nått av styv mamamn men jag tycker däremot att styvmamman kan visa lite intresse för barnen, hon kan ju ta från PAPPANS pengar ist för SINA pengar och handla lite åt flickorna, flickorna skulle sökert bli glada och det enda ts offrar e ju lite av sin tid som hon ger till flickorna.

jo jag tycker ts låter ego, varför kan inte hon natta hans barn? spendera tid med hans barn? i min värd låter det helt vrängt. ja tycker att träffar man en man/kvinna med barn sedan innan så får man helt enkelt acceptera det och även ge lite för dem med. det e för sjutton ts barns systrar.
    Äntligen gravid igen hoppas bebis stannar
  • lol0809
    Virriga Vera skrev 2010-07-20 09:54:46 följande:
    Det är nog det som är problemet med så många här. Sluta läs så mycket mellan raderna och läs raderna istället.
    jag väljer väl hur jag vill läsa? detta e ett diskussionsforum.
  • Sofiero

Jag bara måste fråga, av nyfikenhet och absolut inget annat (dock har jag sett fenomenet FÖR många gånger):

Ni som ser er som EN familj, gör ALLT för bonusbarnen osv, blir det inte en stor orättvisa gentemot biobarnen då bonusarna (eventuellt..) har fyra föräldrar som ställer upp på dem, fyra stycken som kan bidra ekonomiskt och två familjer att hitta på saker med? Man får ju enligt er ALDRIG särbehandla barn, men är det inte särbehandling om brorsan får åka på semester 2, eller kanske ännu fler gånger, per år medan "jag" bara får åka en gång?

• lol0809

nej nu ska jag fortsätta denna soliga dag emd att vara med mina underbara barn. ha en trevlig dag allihopa

• trolltotten
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:57:36 följande:
    jag tycker inte att bio mamman kan kräva nått av styv mamamn men jag tycker däremot att styvmamman kan visa lite intresse för barnen, hon kan ju ta från PAPPANS pengar ist för SINA pengar och handla lite åt flickorna, flickorna skulle sökert bli glada och det enda ts offrar e ju lite av sin tid som hon ger till flickorna.

jo jag tycker ts låter ego, varför kan inte hon natta hans barn? spendera tid med hans barn? i min värd låter det helt vrängt. ja tycker att träffar man en man/kvinna med barn sedan innan så får man helt enkelt acceptera det och även ge lite för dem med. det e för sjutton ts barns systrar.
    Men hon spenderar ju tid med hans barn oxå, hon tycker inte om nattning och vill inte köpa kläder. Jag gör inte det på min styvson heller då min sambo tycker det är väldigt bekvämt så då sitter jag där med huvudansvaret över allt ist. Både diskussion med bonusens mamma, vilka tider som ska gälla osv. Jag vill inte hålla på med det, jag gör det jag tycker är kul med bonusen, och allt med bion. Bonusen älskar mig ändå, även fast det är hans pappa som köper kläder. I vissa fall där sambon ber mig snällt att köpa saker han behöver och skickar med pengar så köper jag gärna, men det är när jag själv känner för det, inte för att jag är tvungen till det.

Jävlar vad ego jag är, vilken kass mamma jag är. *skakar på huvet*
  • trolltotten
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:53:00 följande:
    alla har vi våra åsikter, jag är verkligen inte arg eller bitter bara IRRITERAD på att barn ska behöva lida för att deras föräldrar gjort ett val att inte leva ihop. jag tycker inte att barnen ska bli drabbade jämt för det verkar oftast vara så i dessa familjer.
    Är inte det föräldrarnas fel och inte styvmammans?
  • Virriga Vera
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:58:13 följande:
    jag väljer väl hur jag vill läsa? detta e ett diskussionsforum.
    Ja, du väljer hur du vill läsa. Men är det inte bättre att läsa det som står skrivet istället för det som inte står skrivet. Allt blir så mycket lättare då.
  • Anonym

men snälla...mitt barn och hans barn....

• ChoopChoopSong
    lol0809 skrev 2010-07-20 09:57:36 följande:

I flera av TS inlägg, står uttryckligen att hon redan gör mycket för barnen. Hon räknar upp en massa som egentligen är pappans ansvar, men som hon självklart hjälper till med eftersom de är en familj.

På något sätt har folk tolkat det hon skriver som att hon "skiter" i bonusbarnen, men det är alltså inte sant.
    Däremot har hon dragit på sig bio-mammans agg för att hon inte köper kläder till ALLA barnen. Trots att det egentligen är bio-mammans och pappans ansvar!

Lite skillnad mot att "skita" i barnen - gjorde hon det, skulle nog ingen hålla med henne.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...