Bakmaskinstråden
Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.
Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.
Ja den Tefalen tittade jag på och tyckte verkade bra och snygg, men den är tyvärr för stor för det stället där vi ska ha den. Det är tyvärr rätt många maskiner som har större yttermått än de behöver. Jag vill kunna ha den framme, annars kommer den inte till användning lika mycket, och vi har en begränsad yta precis intill spisen där vår nuvarande står och där den nya i så fall ska få plats.
Jag har rätt många önskemål på den nya bakmaskinen om det nånsin blir någon. Den ska ju vara minst lika bra som den vi har nu
Jag vill bl.a. gärna ha en något rektangulär form t.ex. så det blir lite avlånga bröd. Kanske inte för att formen i sig spelar så stor roll, utan för att om bakformen har för liten bottenyta och är desto högre så har maskinen svårare för att blanda och knåda degen bra. Och det är ju en av förutsättningarna för att det ska bli bra bröd.
Jag har en "drömmaskin" som får plats (!)... (Den är mindre än de flesta andra alltså, ändå skriver Aftonbladet i sitt test att den "kräver ordentligt med plats", vilket jag fick förklarat för mig att det berodde på att den var bred istället för djup... (då är det ju faktiskt bara att vrida på den!!)): Elektrolux EBM 8000 http://www.electrolux.se/Products/Sm%c3%a5apparater/Matlagning/Bakmaskin/EBM8000
Den har två olika former, en rektangulär och en rund!
Tyvärr är den rätt dyr och har av någon anledning fått lite negativa omnämnanden, bl.a. att den är högljudd. Jag undrar om det beror på att den, till skillnad från de flesta andra, har varmluftsfläkt (för att bättre fördela värmen). Annars är det den enda maskinen som automatiskt stänger av sina pipljud om man sätter den på timer! Och så har man möjlighet att själv programmera ett favoritprogram förutom alla som följer med.
Mmmm jag hade velat prova den.
Det går som sagt inte att jämföra förrän man har provat några stycken.
Den är faktiskt väldigt stor om man jämför med hur stort brödet blir.
Det är lite jobbigt när man har en plats den ska stå på och så passar de inte.
Nu blev jag lite avundsjuk på den du vill ha. Kakform! Det vore något det.
Fast då skulle jag nog sluta äta bröd och bara göra kakor =)
Om den tar stor plats på längden så går det ju faktiskt att vända på den som du säger. Det är ju inget problem. Så länge den passar in åt andra hållet alltså.
Vad kostar den?
Du får ordna en bakmaskinsträff och testa vilka som är bra =)
Jättebra förklarat MBert
Men får jag fråga efter ett specifikt recept som är utan nötter och russin och sånt. <Men som ändå ger mycket smak. Eller i alla fall en smak att växla med.
Sportlimpa
5 g (1,5 tsk) torrjäst
180 g (3 dl) vetemjöl
165 g (3 dl) rågsikt
90 g (1,5 dl) grahamsmjöl
33 g (0,5 dl) linfrö
9 g (1,5 tsk) salt
1-2 g (1 msk) pomeransskal
1-2 g (1 tsk) stött fänkål
14 g (1 msk) smör
40 g (2 msk) sirap
300g (3 dl) mjölk (kan bytas ut mot 4,5 msk =36 g mjölkpulver (blanda m. mjöl) + knappt 2,5 dl vatten)
Program; grovt bröd
Sportigaste limpan
5 g (1,5 tsk) torrjäst
120 g (2 dl) vetemjöl
110 g (2 dl) rågsikt
83 g (1,5 dl) grovt rågmjöl
90 g (1,5 dl) grahamsmjöl
33 g (0,5 dl) linfrö
9 g (1,5 tsk) salt
14 g (1 msk) smör
40 g (2 msk) mörk sirap
300 g (3 dl) vatten
Program Grovbröd
Hur har det gått?
Jag gjorde ett pomeransbröd, ett annat recept för att prova innan jag rekommenderar det. Det blev tyvärr rätt kompakt, eller rättare sagt hade det inte jäst som det brukar. Vad det beror på vet jag inte men det kan ha med jästen att göra. Jag hade lite torrjäst kvar i kylen som jag använde, och det var inte speciellt för söta degar vilket detta receptet säkert mått bra av med en halv dl sirap i
Men smaken blev bra. Det smakade lite som... typ sirapslimpa. Barnen var dock inte så impade. De har blivit bortskämda med mycket surdegsbröd, så bakmaskinen används inte lika frekvent längre, även om man kan baka med surdeg där med.
Ville bara inflika att jag använder mig av både mjölk och filmjölk även när jag kör maskinen på timer och det har fungerat utmärkt (ingen har blivit sjuk ännu under det dryga halvår jag haft bakmaskinen)
Tyvärr verkar det som om "golimpan"s sida med ett fantastiskt utbud av recept är nedsläckt men om man googlar på bakmaskinsrecept tycker jag ändå att det dyker upp en hel del andra trevliga tips och recept.

Det beror ju på hur länge man sätter bakmaskinen på timer. Ett par timmar är inga problem men sätter man den på timer efter kvällsmaten till frukost så är det ju rätt många timmar och det hinner surna.
Annars är ett tips att använda mjölkpulver (som hälls i bland mjölet) och vatten istället för mjölk.
Jag använder denna sidan med massor av fina recept för bakmaskin.
www.kingarthurflour.com/recipes/yeast-breads-and-rolls/bread-machine-breads-baked-in-machine
Köpte en amerikansk måttsats sist jag var i USA så nu slipper man översätta måtten.