• Boomtown

Bakmaskinstråden

Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.

• Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • mjuik
    MBert skrev 2010-08-01 20:19:56 följande:
    mjuik - vad har du för bakmaskin? Vad är du mest nöjd med resp. minst nöjd med?
    Det är alltid kul att höra om lite olika modeller.

Jag har en gammal Nordica som jag är väldigt nöjd med, men jag har funderingar på att köpa en ny och då är det bra att ha sonderat terrängen lite.
    Det är så klart svårt att jämföra om man bara har provat en - de flesta som använder sina bakmaskiner verkar nöjda med den de har, men ändå... (och de som inte använder sina bakmaskiner skriver och läser kanske inte här och kan tala om varför de inte använder den - alltså vad de är missnöjda med).
    Jag har en Tefal ow3001. Jag gillar den på nästan alla sätt. Visst, den är lite högljudd men det stör inte direkt. Är man lättväckt är den nog kanske jobbig om man ställer den på timer.

Själva degkroken kan vara svår att få loss men får den bara stå med lite vatten i så är det inga problem.
    Den är rätt stor så har man ont om plats finns det nog smidigare modeller men den är så snygg att det uppväger storleken =)

Jag har ju inte testat någon annan så jag har inget att jämföra med som du skrev men nöjd är jag verkligen.
  • MBert

Ja den Tefalen tittade jag på och tyckte verkade bra och snygg, men den är tyvärr för stor för det stället där vi ska ha den. Det är tyvärr rätt många maskiner som har större yttermått än de behöver. Jag vill kunna ha den framme, annars kommer den inte till användning lika mycket, och vi har en begränsad yta precis intill spisen där vår nuvarande står och där den nya i så fall ska få plats.

Jag har rätt många önskemål på den nya bakmaskinen om det nånsin blir någon. Den ska ju vara minst lika bra som den vi har nu
    Jag vill bl.a. gärna ha en något rektangulär form t.ex. så det blir lite avlånga bröd. Kanske inte för att formen i sig spelar så stor roll, utan för att om bakformen har för liten bottenyta och är desto högre så har maskinen svårare för att blanda och knåda degen bra. Och det är ju en av förutsättningarna för att det ska bli bra bröd.

Jag har en "drömmaskin" som får plats (!)... (Den är mindre än de flesta andra alltså, ändå skriver Aftonbladet i sitt test att den "kräver ordentligt med plats", vilket jag fick förklarat för mig att det berodde på att den var bred istället för djup... (då är det ju faktiskt bara att vrida på den!!)): Elektrolux EBM 8000 http://www.electrolux.se/Products/Sm%c3%a5apparater/Matlagning/Bakmaskin/EBM8000
    Den har två olika former, en rektangulär och en rund!
    Tyvärr är den rätt dyr och har av någon anledning fått lite negativa omnämnanden, bl.a. att den är högljudd. Jag undrar om det beror på att den, till skillnad från de flesta andra, har varmluftsfläkt (för att bättre fördela värmen). Annars är det den enda maskinen som automatiskt stänger av sina pipljud om man sätter den på timer! Och så har man möjlighet att själv programmera ett favoritprogram förutom alla som följer med.
    Mmmm jag hade velat prova den.
    Det går som sagt inte att jämföra förrän man har provat några stycken.

• mjuik

Den är faktiskt väldigt stor om man jämför med hur stort brödet blir.
    Det är lite jobbigt när man har en plats den ska stå på och så passar de inte.

Nu blev jag lite avundsjuk på den du vill ha. Kakform! Det vore något det.
    Fast då skulle jag nog sluta äta bröd och bara göra kakor =)

Om den tar stor plats på längden så går det ju faktiskt att vända på den som du säger. Det är ju inget problem. Så länge den passar in åt andra hållet alltså.

Vad kostar den?

Du får ordna en bakmaskinsträff och testa vilka som är bra =)

• Boomtown

Jättebra förklarat MBert

Men får jag fråga efter ett specifikt recept som är utan nötter och russin och sånt. <Men som ändå ger mycket smak. Eller i alla fall en smak att växla med.

• MBert
    mjuik skrev 2010-08-12 20:37:00 följande:
    Den är faktiskt väldigt stor om man jämför med hur stort brödet blir.
    Det är lite jobbigt när man har en plats den ska stå på och så passar de inte.

Nu blev jag lite avundsjuk på den du vill ha. Kakform! Det vore något det.
    Fast då skulle jag nog sluta äta bröd och bara göra kakor =)

Om den tar stor plats på längden så går det ju faktiskt att vända på den som du säger. Det är ju inget problem. Så länge den passar in åt andra hållet alltså.

Vad kostar den?

Du får ordna en bakmaskinsträff och testa vilka som är bra =)
    Det hade varit jättekul att ordna en bakmaskinsträff och testa en massa olika bakmaskiner!
    Den där elektrolux som jag suktat lite efter kostar nästan 2000 kr!!
  • MBert
    Boomtown skrev 2010-08-12 21:52:57 följande:
    Jättebra förklarat MBert

Men får jag fråga efter ett specifikt recept som är utan nötter och russin och sånt. <Men som ändå ger mycket smak. Eller i alla fall en smak att växla med.
    Hm, det beror på vilken smak du är ute efter. Det finns ju brödkryddor som ger god smak (om man tycker om brödkryddor). Beroende på vad man gillar så kan man tillsätta fänkål, anis eller kummin t.ex. Kanske pomeransskal, som ger en lite sötaktig smak (med något dragning åt apelsin)?

Jag har flera recept med pomerans i. Detta är en av våra favoriter, fast det innehåller lite "sånt" = linfrö. Men uteslut det du vill och behåll det du vill...

Sportlimpa

5 g (1,5 tsk) torrjäst                               
    180 g (3 dl) vetemjöl                                 
    165 g (3 dl) rågsikt                                   
    90 g (1,5 dl) grahamsmjöl                         
    33 g (0,5 dl) linfrö                                     
    9 g (1,5 tsk) salt                                        
    1-2 g (1 msk) pomeransskal                      
    1-2 g (1 tsk) stött fänkål                            
    14 g (1 msk) smör                                    
    40 g (2 msk) sirap                                     
    300g (3 dl) mjölk (kan bytas ut mot 4,5 msk =36 g mjölkpulver (blanda m. mjöl) + knappt 2,5 dl vatten)

Program; grovt bröd

Hm, jag ser att pomeransmängden inte stämmer. 1 msk väger inte 1-2 g, jag har nog skrivit fel, som om det var 1 tsk. 1 msk är 3 ggr så mycket.

...eller så blandar jag ihop det med denna sportlimpa som är en av favoriterna (jag tror vi har gjort den här oftare eftersom den innehåller vatten istället):

Sportigaste limpan

5 g (1,5 tsk) torrjäst

120 g (2 dl) vetemjöl

110 g (2 dl) rågsikt

83 g (1,5 dl) grovt rågmjöl

90 g (1,5 dl) grahamsmjöl

33 g (0,5 dl) linfrö

9 g (1,5 tsk) salt

14 g (1 msk) smör

40 g (2 msk) mörk sirap

300 g (3 dl) vatten

Program Grovbröd

• MBert

Hur har det gått?
    Jag gjorde ett pomeransbröd, ett annat recept för att prova innan jag rekommenderar det. Det blev tyvärr rätt kompakt, eller rättare sagt hade det inte jäst som det brukar. Vad det beror på vet jag inte men det kan ha med jästen att göra. Jag hade lite torrjäst kvar i kylen som jag använde, och det var inte speciellt för söta degar vilket detta receptet säkert mått bra av med en halv dl sirap i

Men smaken blev bra. Det smakade lite som... typ sirapslimpa. Barnen var dock inte så impade. De har blivit bortskämda med mycket surdegsbröd, så bakmaskinen används inte lika frekvent längre, även om man kan baka med surdeg där med.

• etr

Ville bara inflika att jag använder mig av både mjölk och filmjölk även när jag kör maskinen på timer och det har fungerat utmärkt (ingen har blivit sjuk ännu under det dryga halvår jag haft bakmaskinen)Flört

Tyvärr verkar det som om "golimpan"s sida med ett fantastiskt utbud av recept är nedsläckt men om man googlar på bakmaskinsrecept tycker jag ändå att det dyker upp en hel del andra trevliga tips och recept.

• MBert
    etr skrev 2010-08-22 23:34:16 följande:
    Ville bara inflika att jag använder mig av både mjölk och filmjölk även när jag kör maskinen på timer och det har fungerat utmärkt (ingen har blivit sjuk ännu under det dryga halvår jag haft bakmaskinen)Flört

Tyvärr verkar det som om "golimpan"s sida med ett fantastiskt utbud av recept är nedsläckt men om man googlar på bakmaskinsrecept tycker jag ändå att det dyker upp en hel del andra trevliga tips och recept.

Det beror ju på hur länge man sätter bakmaskinen på timer. Ett par timmar är inga problem men sätter man den på timer efter kvällsmaten till frukost så är det ju rätt många timmar och det hinner surna.

Annars är ett tips att använda mjölkpulver (som hälls i bland mjölet) och vatten istället för mjölk.

Svar på tråden Bakmaskinstråden