• Boomtown

Bakmaskinstråden

Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.

• Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • panki2

Är det ngn som vet hur mycket man spar på att baka eget bröd?

• MBert
    panki2 skrev 2010-12-07 14:13:25 följande:
    Är det ngn som vet hur mycket man spar på att baka eget bröd?
    Ja.
    Vad vill du veta?
    Menar du antal kronor, så kan du baka ett bröd för endast ett par kronor, beroende på vad du stoppar i förstås. Ekologiskt dinkelmjöl är dyrare än vanligt kärnvetemjöl t.ex. men man sparar ändå väldigt mycket!

Sen sparar man ju tid och energi på att slippa handla bröd.
    En bakmaskin är dessutom mer energisparande än en ugn (som man å andra sidan kan passa på att baka mycket mer i om man ändå bakar, man då sparar man inte tid... Dessutom är det brödet man sparar inte nybakt sen).
  • panki2

Det var nog kronor jag menade

Men det låter ju jättebra att man spar en massa annat också!

• MygganMy

Hej ni baktjejer!

Längesen det var aktivitet här.. men kanske fler än mig som fått en bakmaskin (tefalxxl) i julklapp..:P

Har tänkt mig på att baka bröd till juldagslunchen imorgon..:P

Är det bara en fluga eller använder ni veteraner den ännu?

God Jul!

• Mirva

En fråga till er bakmaskinsägare:

Varför ska man ha en bakmaskin när det fungerar alldeles utmärkt att blanda en bröddeg med en elvisp med degkrokar? Vill gärna veta vad som blir bättre med en bakmaskin.

• MygganMy

Jag skulle säga att du har en timer på det.. + att jag bränt upp två elvispar när jag bakde grovt bröd...:)

Jag stiger inte upp klockan 4 för att ha nybakt bröd  till min sambo när han vaknar klockan sex...:/

• Mirva
    MygganMy skrev 2010-12-25 00:06:10 följande:
    Jag skulle säga att du har en timer på det.. + att jag bränt upp två elvispar när jag bakde grovt bröd...:)

Jag stiger inte upp klockan 4 för att ha nybakt bröd  till min sambo när han vaknar klockan sex...:/
    Aha, då blev jag lite klokare. Tack!

Detta recept är väl passande för oss elvispare
    www.tasteline.com/Recept/kalljasta_frukostbullar
  • MygganMy
    Mirva skrev 2010-12-25 01:23:21 följande:
    Aha, då blev jag lite klokare. Tack!

Detta recept är väl passande för oss elvispare
    www.tasteline.com/Recept/kalljasta_frukostbul...
    Ok, måste erkänna en sak- jag har aldrig bakat annat bröd som behöver jäsa annat än mjukkaka- Men kollar knådtiden på maskinen nu 5min,15min 15min och sen 50min- jag skulle inte stå så länge med elvisp..:P, jag är lite lat...

Negativt med den är att den är stor+ hade lite kort sladd... Man ska nog ha den lättillgänglig ifall det ska bli att man anväder den...:)

Vad enkelt ditt recepet verkade:) Man kanske får testa det någon gång oxå..:)
  • Mirva
    MygganMy skrev 2010-12-25 09:04:19 följande:
    Ok, måste erkänna en sak- jag har aldrig bakat annat bröd som behöver jäsa annat än mjukkaka- Men kollar knådtiden på maskinen nu 5min,15min 15min och sen 50min- jag skulle inte stå så länge med elvisp..:P, jag är lite lat...

Negativt med den är att den är stor+ hade lite kort sladd... Man ska nog ha den lättillgänglig ifall det ska bli att man anväder den...:)

Vad enkelt ditt recepet verkade:) Man kanske får testa det någon gång oxå..:)
    Brödbaket blev relativt misslyckat. Degen hade inte jäst någonting i kylen över natten. Rörde omkring lite till med degkrokarna, då började jag känna lukten av el. Klickade ut på bakplåten och in i ugnen. De var inne en halvtimme. De hade brödkonsistens inuti men blev rätt så hårda. Bakplåtspappret var omöjligt att få loss.

Misstänker att jag knådade degen för lite i går kväll. I ett annat recept med kalljäst deg stod det att degen skulle knådas i fem minuter. Jag hade nog bara knådat högst en minut. Förstår nyttan av en bakmaskin nu
  • MygganMy

Jag bakade igår... det blev jättegott.. lite blekt ovanfå med det kan man ändra inställningar på...:)
    har kommit på en  sak som är lite jobbigt med baka dock- att man måste vara så himla nogrann med att mäta saker... jag jobbar med mat- och där kan man ju frilansa lite...:)

Svar på tråden Bakmaskinstråden