Bakmaskinstråden
Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.
Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.
Vi blev lyckliga ägare till en bakmaskin i julas. Vi har använt den ungefär 2 ggr i veckan sen dess. Nu till problemet: När degen knådas i början av programmen så blir det ju vibrationer så degbunken lossnar!!
Vi har en Wilfa bm1. Är det nån annan som har stött på problemet?? Det verkar vara så att de små metall bitarna på kortsidorna inte orkar "spjärna" emot bunken tillräckligt. Så var den inte i början.

Hej!
Har nu mixtrat lite med olika bröd och nu inatt gjorde jag Julitabrödet, fast med grövre mjöl.
Det blev så bra så jag slänger in receptet här.
"grovt julitabröd"
1 dl brun socker
3 dl vatten
1 tsk salt
1 ägg,1 dl vetekl
2 del dinkel fullkorn
3 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl special
1,5 tsk jäst
körde fullkornsprogrammet (3 på Tefal XXL). I nyttighetssynpunkt vet jag inte det är ju rätt mycket socker i, men det blir väldigt gott!
Tack för det lillAa! Ska testa det nån dag :)
Jag testade "Rostbröd" som jag hittat i nån av trådarna här på FL tror jag. Hur som helst var det jättegott! Dock blev brödet ganska litet då jag har en XXL, så nästa gång ska jag testa dubbel sats.
Häll först i följande:
1 tsk stött kummin
1 tsk salt
55 g rågkross
25 g havrekli
30 g solrosfrön
2,5 dl kokhett vatten.
Rör om. Låt sen gärna stå och svalna en stund. Ha sedan i:
1 tsk honung
2 tsk matolja
290 g vetemjöl special.
1 tsk torrjäst.
Program basic
Tipset kanske förekommit i tråden tidigare men hur som helst: Jag bakar bröd med ingefära just nu när jag är graviditetsillamående och det är perfekt! Kan inte få i mig så mycket annat än bröd just nu och har märkt att ingefärsdricka och -te hjälper så då kom jag på att testa det i brödet också.
Har i ca. 1,5 tsk till min stora Menuett-maskin.
(Tyvärr slarvade jag bort en av vevarna i veckan så nu börjar det likna panik...)
Är så sugen på att införskaffa en bakmaskin. Har aldrig kunnat baka bröd på vanligt vis, blir alltid något fel med dem och allt runt omkring känns så jobbigt. Känns som att bara hälla i och sedan gör maskinen allt jobb och sedan finns bara brödet där för att äta, mums, skulle passa mig jättebra. Så jag har läst omkring lite här på FL och det verkar som Tefal XXL är en favorit, stämmer det att det är den bästa eller skall jag börja med en billigare variant för att se om jag gillar det, vad tycker ni?