• Boomtown

Bakmaskinstråden

Här kan vi samla recept, tips och trix och olika åsikter angående bakmaskiner och dess recept. Även olika frågor kan vi väl hjälpa varandra med.

• Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • Victoris

Jag har använt bakmaskinen till en massa grejer nu i jul, bl a gjorde jag degen till kanelbullar samt att jag gjort två vörtbröd och ett glutenfritt vörtbröd och båda blev kanongoda

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Mirva
    Mirva skrev 2010-12-25 23:45:22 följande:
    Brödbaket blev relativt misslyckat. Degen hade inte jäst någonting i kylen över natten. Rörde omkring lite till med degkrokarna, då började jag känna lukten av el. Klickade ut på bakplåten och in i ugnen. De var inne en halvtimme. De hade brödkonsistens inuti men blev rätt så hårda. Bakplåtspappret var omöjligt att få loss.

Misstänker att jag knådade degen för lite i går kväll. I ett annat recept med kalljäst deg stod det att degen skulle knådas i fem minuter. Jag hade nog bara knådat högst en minut. Förstår nyttan av en bakmaskin nu
    Provade samma recept en gång till, degen jäste inte. Tror att det berodde på torrjästen. Ska tillsätta 40-gradigt vatten nästa gång.
  • MBert
    Mirva skrev 2010-12-26 18:17:28 följande:
    Provade samma recept en gång till, degen jäste inte. Tror att det berodde på torrjästen. Ska tillsätta 40-gradigt vatten nästa gång.
    Man bör använda färsk jäst och kall degvätska om man ska kalljäsa.
    40-gradigt vatten är för varmt även för torrjäst. Tänk på att degen blir varm av bearbetningen.

När det gäller bakmaskin så är det en maskin som även bakar, alltså gräddar brödet. Jag vet inte om du tänker på en degblandare, som man även kallar köksassistent?

I en bakmaskin behöver man inte heller värma degvätskan eftersom bakmaskinen sköter det.
  • Boomtown

Nu försöker jag att skaka liv i tråden igen. Jag sjäv som ts har ju tyvärr varit väldigt inaktiv. Mycket köpebröd har det blivit under jul. Men igår drog jag igång bakmaskinen igen. Det blev MBerts basrecept med vetemjöl spevial, vetemjöl och 1 dl farinsocker. Det blev kanongott! Dagen innan så testade jag med ett annat basrecept och det gick inte bra. Det är jag i en liten ask. Superstressad o ska iväg o jobba. Slänger i grejer som är ämnat till en större bakmaskin än vad jag har. Det blev ingenting av det.

Bakas det något i stugorna?

• Victoris

Vi bakar bröd iaf 2 ggr i veckan, köper inget bröd alls längre. Har inte köpt bröd sen vi fick hem bakmaskinen i början på december. Har även gjort deg till kanelbullar två gånger och till rågbullar en gång. Ska baka bröd ikväll igen

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Familjen L

Här använder vi eller rättare sagt jag, frun i huset en Hugin Rhyolite. Den har några år (5-6år) på nacken men funkar kanoners.

Bara denna vecka så har maskinen verkligen gått varm. Har bakat rågsiktskakor och nu idag kanelbullar. Nu vet jag inte om det är för att jag går i väntans tider, (är i vecka 37, 36+4) eller vad det nu är. Men jag vill verkligen baka och gärna matbröd. Nu är rågsiktskakor riktigt goda, men har ni några trevliga recept på goda matbröd som ni vill dela med er så, här är jag

• Familjen L

Hoppsan, nu missade jag att det var en ren bakmaskinstråd. *förlåt* då hoppar jag ur tråden =)

• Boomtown
    Familjen L skrev 2011-01-14 11:35:33 följande:
    Hoppsan, nu missade jag att det var en ren bakmaskinstråd. *förlåt* då hoppar jag ur tråden =)
    Nej, inte tycker jag att du ska lämna tråden. Jag tar gärna receptet på dina rågsiktskakor. Jag har ett recept på farinlimpor som är helt underbar! Man kan väl dela med sig av lite "vanliga" recept också emellanåt.
  • Mirva
    MBert skrev 2010-12-28 09:31:51 följande:
    Man bör använda färsk jäst och kall degvätska om man ska kalljäsa.
    40-gradigt vatten är för varmt även för torrjäst. Tänk på att degen blir varm av bearbetningen.

När det gäller bakmaskin så är det en maskin som även bakar, alltså gräddar brödet. Jag vet inte om du tänker på en degblandare, som man även kallar köksassistent?

I en bakmaskin behöver man inte heller värma degvätskan eftersom bakmaskinen sköter det.
    Nu testade jag igen men med varmare degvätska, uppåt 45 grader som många rekommenderar till torrjäst, och det fungerade utmärkt att kalljäsa. 40 grader står det på torrjästpaketet.

Ja jag trodde att en bakmaskin är samma sak som en degblandare, nu vet jag bättre. Tack!
  • MBert
    Mirva skrev 2011-01-14 18:39:46 följande:
    Nu testade jag igen men med varmare degvätska, uppåt 45 grader som många rekommenderar till torrjäst, och det fungerade utmärkt att kalljäsa. 40 grader står det på torrjästpaketet.

Ja jag trodde att en bakmaskin är samma sak som en degblandare, nu vet jag bättre. Tack!
    Jo jag vet att det står 40 grader på torrjästpaketet men det är en gammal rekommendation som togs fram när man hade lägre rumstemperatur än nu och gäller när man arbetar degen för hand med en träslev. (Ja, jag har varit i kontakt med jästbolaget och fått det svaret. De är väl medvetna om att man inte bör ha alltför hög degvärme för bästa möjliga jäsförutsättningar).
    Numera har man ju oftast maskin och då ökar friktionen och degtemperaturen ökar.

Med kalljäsa brukar man mena att man använder kall degvätska. Det är lite "grejen" med kalljäsning, att slippa värma degvätskan.
    Om man med kalljäsning endast menar att man kan jäsa degen i kylskåp över natten så kan man så klart göra degen varm och sen låta jäsa. Dock kortas tiden.
Svar på tråden Bakmaskinstråden