• Anonym

Jag blöder när jag bajsar!!!

Hejsan.....

I två dagar har jag nu märkt att jag börjar blöda när jag bajsar.  När jag torkar mig så är det som om jag hade mens i röven.

Det är bara i samband med att jag gör nummer två, och det kommer inget blod alls annars. När jag torkar mig så försvinner det. Har inte ont eller någonting heller, bara att det blöder. Vad kan det vara? 

• Svar på tråden Jag blöder när jag bajsar!!!
  • Anonym (kolla upp)

Du kan ha Ulcerös kolit.

• Minomin
    Anonym (Kolla upp) skrev 2010-08-07 21:43:36 följande:
    Blod i avföringen ska man ALLTID gå till läkare med. Gå till doktorn!

Det kan vara något man måste behandla, men måste inte vara det. Det kan tex vara blod som kommer från små sprickor som uppstår i analöppningen när du bajsar. Men gå till doktorn!
    Kom igen...man ska inte ALLTID gå till doktorn om det blöder när man bajsar...visst, om det håller på en längre tid eller skapar andra bekymmer, men inte för några droppar när man torkar sig.

Om man däremot upptäcker att man har blod i bajset, alltså "svart" bajs, då är det mer läge att vara orolig...
  • Anonym

Svarar på lite frågor på samma gång.

Jag har inte haft/har feber. Mår som vanligt, har inte varit extra hård eller lös heller. Gått på toaletten precis som vanligt. Inte ont i magen eller någon annanstans.

Om det vore en spricka borde det blöda litegrann och hela tiden, men här är det som om jag torkar mig när jag har mens. Efter att jag torkat mig är det helt borta. Blodet är inte blandat med avföringen, den ser helt normal ut. Om man kikar ner i toaletten efter besöket så ser det ut som om att det runnit blod i samband med att man bajsade, det är alltså inte blandat.

Googlade på Ulcerös kolit.Det känns inte riktigt som om dessa symptom stämmer, men vem vet? Det får jag i alla fall reda på när jag kollar upp det.

• Anonym
    Lindreas skrev 2010-08-08 13:23:28 följande:
    Men stopp nu. Om man inte VET att det är sprickor så ska man ju inte behandla sig mot det! Dessutom, om man enbart blöder när man bajsar, inte annars, så är det ju mer troligt att blodet kommer någonannanstans ifrån, sprickor slutar ju inte blöda sekunden man torkar sig, alltså kan man se spår av blod i trosorna/kalsongerna.

Ts ska gå till vårdcentralen i veckan, vilket är BRA.
    nä inte stopp! för mina små sprickor gör det, kommer lite strimmor på papperet ibland när jag torkar mig, vet att det är sprickor precis i öppningen för jag ser dem med en spegel och jag har aldrig nåt spår av blod i mina trosor!
    har gjort en massa undersökningar, både på VC och koloskopi, massa blodprover, avföringsprover mm mm och inget fel hiitades! (men jag gjorde inte alla dessa undersökningar bara pga blodet utan pga mina magproblem) IBS har jag...
    men iaf, testa med en sån receptfri salva, finns några olika att välja mellan. Cancer får du inte på 2 veckor, om det nu är det som oroar dig, är ju såklart inte det till 99% lovar jag.
    Men gör som du själv känner, som din magkänsla säger! är du mkt orolig så ska du söka VC.
    Jag är en mkt orolig person, så jag söker för allt!! Direkt!! men man ska nog tänka efter lite realistiskt med....
    kolla med en spegel och tryck lite och se om det kommer fram nåt blod.
    Är bloder rött är det färskt blod och mest troligt en spricka. Är blodet mörkt, tjockt kommer det från längre upp i tarmen.

Mina sprickor är så små att de slutar blöda typ driekt. kommer inte varje gång utan tex om jag är hård i magen eller bajsat väldigt många ggr en dag!

Eller ring 1177 så kan de råda dig!
  • Anonym ("jag igen")
    Anonym skrev 2010-08-08 14:21:47 följande:
    Svarar på lite frågor på samma gång.

Jag har inte haft/har feber. Mår som vanligt, har inte varit extra hård eller lös heller. Gått på toaletten precis som vanligt. Inte ont i magen eller någon annanstans.

Om det vore en spricka borde det blöda litegrann och hela tiden, men här är det som om jag torkar mig när jag har mens. Efter att jag torkat mig är det helt borta. Blodet är inte blandat med avföringen, den ser helt normal ut. Om man kikar ner i toaletten efter besöket så ser det ut som om att det runnit blod i samband med att man bajsade, det är alltså inte blandat.

Googlade på Ulcerös kolit.Det känns inte riktigt som om dessa symptom stämmer, men vem vet? Det får jag i alla fall reda på när jag kollar upp det.
    Låter helt klart som en spricka! sen ser blodet ut att vara mer än det är när det kommer i vatten, flyter ut lixom.
  • Anonym

Tillägger:
    Blodet är klarrött, inte mörkt. Rinnande, inte tjockt. Blodet kommer inte innan avföringen kommit ut(kollade det precis) När man bara trycker kommer det inte blod, utan när endast när avföringen har passerat.

• Anonym (Sjuksyrran)

Du gör ju som du själv vill, du är vuxen. men jag tycker som sjuksyrra att du ska kolla upp vart ifrån blodet kommer. Det är säkerligen inget akut så du behöver göra det idag, men gör det på måndag. Får du ont i magen eller feber och om blodet ökar om du känner dig riktigt trött och hängig då är det dags att söka akut.

Lycka till nu

• Lindreas
    Anonym skrev 2010-08-08 14:24:52 följande:
    nä inte stopp! för mina små sprickor gör det, kommer lite strimmor på papperet ibland när jag torkar mig, vet att det är sprickor precis i öppningen för jag ser dem med en spegel och jag har aldrig nåt spår av blod i mina trosor!
    har gjort en massa undersökningar, både på VC och koloskopi, massa blodprover, avföringsprover mm mm och inget fel hiitades! (men jag gjorde inte alla dessa undersökningar bara pga blodet utan pga mina magproblem) IBS har jag...
    men iaf, testa med en sån receptfri salva, finns några olika att välja mellan. Cancer får du inte på 2 veckor, om det nu är det som oroar dig, är ju såklart inte det till 99% lovar jag.
    Men gör som du själv känner, som din magkänsla säger! är du mkt orolig så ska du söka VC.
    Jag är en mkt orolig person, så jag söker för allt!! Direkt!! men man ska nog tänka efter lite realistiskt med....
    kolla med en spegel och tryck lite och se om det kommer fram nåt blod.
    Är bloder rött är det färskt blod och mest troligt en spricka. Är blodet mörkt, tjockt kommer det från längre upp i tarmen.

Mina sprickor är så små att de slutar blöda typ driekt. kommer inte varje gång utan tex om jag är hård i magen eller bajsat väldigt många ggr en dag!

Eller ring 1177 så kan de råda dig!
    Mm. Men om du hade läst allt ts skrivit så hade du nog kanske förstått att det inte rör sig om några strimmor på pappret.

Men det är jättebra att du kan sätta diagnoser över nätet, med enbart knapphändig information och utan undersökning. Att enbart utgå från sig själv och sina erfarenheter fungerar inte alltid. Och självklart är det ingen som kommer få cancer av att använda en salva ett par veckor, men om det är ganska självklart att det inte är sprickor det handlar om så är det väl för sjutton bättre att söka sig till vården som har kompetens nog att avgöra vad som är vad.

Ts, det låter bra att du inte mår dåligt, men ta till dig "sjuksyrrans" råd, de låter vettiga! :)
  • Anonym ("jag igen")
    Lindreas skrev 2010-08-09 14:32:03 följande:
    Mm. Men om du hade läst allt ts skrivit så hade du nog kanske förstått att det inte rör sig om några strimmor på pappret.

Men det är jättebra att du kan sätta diagnoser över nätet, med enbart knapphändig information och utan undersökning. Att enbart utgå från sig själv och sina erfarenheter fungerar inte alltid. Och självklart är det ingen som kommer få cancer av att använda en salva ett par veckor, men om det är ganska självklart att det inte är sprickor det handlar om så är det väl för sjutton bättre att söka sig till vården som har kompetens nog att avgöra vad som är vad.

Ts, det låter bra att du inte mår dåligt, men ta till dig "sjuksyrrans" råd, de låter vettiga! :)
    Jag säger bara att jag har varit hos en massa olika läkare och gjort all världens undersökningar, misstänkt crohns mm mm och säger att det oftast inte handlar om cancer, speciellt inte om man är ung. det är så himla vanligt med sprickor och hemorojder. men såklart ska det kollas upp om det fortsätter i flera veckor!! säger inte nej om det, men man ska inte överdriva.
    Och såklart får min inte cancer av salva!! det har jag aldrig sagt!  sa bara att man kan testa med salva först och se om sprickorna försvinner.
    Mina sprickor ger inte bara "strimmor" utan det kan komma mkt blod ibland, och rinna ner i toan. det sa läkaren med, inte helt ovanligt! man spricker lätt "där nere" eftersom blodkärlen där är så ytliga.

Men TS, du känner bäst själv! det gör man alltid!
    Lycka till
  • Lindreas

Vad jag vet så är det bara en person i tråden som ens uttalat sig om cancer, som en möjlig diagnos. Jag tror inte att det är cancer, men det är ju lika bra att kolla upp i tid, eller hur? När problemet är en realitet, så att säga. Du har förmodligen helt rätt i att det är något ofarligt, men om det uppkommer första gången så ska man ju kolla, det ska man göra även med en banal åkomma som svamp i underlivet.

Svar på tråden Jag blöder när jag bajsar!!!