Bonusmamma här 
Kom in i bonusens liv när hon bara var ett år - det var 11 år sedan nu...
Vi har sällan problem kopplade till "bonusfamiljen", utan de problem vi ställs inför finns i alla familjer (trots, smågnabb, tonårshormoner)..
Jag har gått o väntat på kommentaren "du är inte min mamma", men den har inte kommit - än...
tror inte den kommer heller, men Om den gör det så har vi nu sådan bra grund att det inte skulle gjort ngt..
jag vet att hon inte menar det isåfall o skulle nog ta det för vad det är - en tonåring replik..
Självklart ÄR jag inte hennes mamma, det har jag ingen önskan att vara, och skulle inte kunna ta över även om jag skull velat, men hon ser mig SOM en mamma (hennes egna ord).
Hon anser sig ha tre föräldrar, hon har mig angiven som mamma - tillsammans med hennes mamma såklart - på facebook, återigen hennes val (jag blev förvånad men rörd när jag fick förfrågan om att godkänna det på facebook).
Hon går oftare till mig än till sin pappa (min man) om hon vill prata.
Får ibland frågan om jag känner mig utanför som den icke biologiska föräldern, men skall vi vara ärliga min man o jag, så är det han som ibland känner sig utanför - men han är enbart positiv till hur bra vi klickar.
Hon tar ibland även upp känsliga frågor (som kommer i tonåren) med mig, och jag tar sedan upp det med hennes mamma (med tösens tillåtelse såklart), eller så tar hon det med sin mamma som i sin tur tar det med mig.
Att det funkat så bra tror jag beror på ett antal saker.
dels var hon så ung när jag kom in i bilden - hon vet inget annat..
å andra sidan är hon tonåring nu o går bara o hoppas på att hennes mamma skall träffa ngn så hon oxå får "vara lycklig".
Sedan har jag o min man samma tanke om bonusfamiljer, dvs att man som vuxen tar samma ansvar - oberoende om vems barn det handlar om.
Och man LÅTER den andre ta det ansvaret.... Tror inte att det är viktigt VILKEN roll man tar (föräldraroll, vuxenroll, kompisroll, mammas el pappas sambo rollen, avvaktande osv), utan det viktiga är att man som vuxna är överens om hur man vill ha det i familjen. Att man inte har förväntningar som inte kommer att bli av..
jag tror även att det hjälpt otroligt mkt att mamman aldrig varit negativ till min roll i dotterns liv.
Inet som hon visat iallafall...
Vi har inte samma tankar och åsikter om uppfostran, ansvar osv, men det är ett mindre problem då vi älskar samma barn..
Pappan o mamman har till och från även en del konflikter, och när jag kom in i bilden kunde de inte ens prata med varandra utan att skrika... (det var väldigt färskt).
Numera har de mindre konflikter, men även om de har en konflikt kan de alltid ta en kaffe vid överlämning, föra ett normalt trevligt samtal och göra saker tillsammans med dottern.
Dvs vi går alltid gemensamt på skolaktiviteter, brukar mötas upp innan o gå i "samlad tropp" - om vi inte kan det tar vi alltid sittplatser till varandras familjer så att vi - alla vi som ingår i tösens familj - kan sitta gemensamt.
VI ser inte varandra som en familj - det är väldigt tydligt att mamman o pappan ser varandra som "ex", men alla inser att i dotterns familj ingår alla...
så visst finns det solskenshistorier, även om det inte alltid låter så..
problemet är mkt att om jag tex skulle skriva en tråd om att min bonusdotter är så bortskämd o att jag har problem med hennes tonårshormoner så tas det automatiskt som att jag och bonusdottern inte tycker om varandra..
Om jag skriver en liknande tråd om min biologiska son, (fast då är det annat trots, men precis lika svårt att bemöta ibland), får jag genast flera råd av andra mammor.
så även om man inte HAR mer konflikter än en kärnfamilj, så framstår det ofta som det..