• Ninus

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Jag bokar upp tisdag så får vi se vilken tid som funkar. Philip är ganska ok med att åka vagn så för vår del låter museum bra. Men funkar det inte för alla gör vi nåt annat. Rum för barn låter oxå kul, men var det inte nån av er andra som varit där och då var det helt hysteriskt? Kanske går att ta reda på vilka tider som är lugnast? Vi är flexibla hursomhelst, ska bli kul att se er och de små som jag antar inte är så små längre. :) I helgen ska vi söderut på begravning så jag kollar in här när vi är hemma igen. Kram!

• Ninus

Men fy vad ni har råkat ut! Stackars lilla Nora, hoppas det är bättre nu. Och magsjuka hos LadyMy! Brrr... Åkte ni på det hela familjen? Usch, stackars er. Vi har tack och lov klarat oss från det iaf. Men förkylningar känns som att vi har hela tiden nu mer eller mindre. Idag har Philip inte snorat nånting och då blir man helt förvånad!
    Hur många kan ses imorrn? Jag provar gärna Kulturhuset, aldrig varit där. Tid?
    Jag har inte heller mycket tid kvar hemma. Ska oxå börja jobba 9 januari. Nedräkning!

Hoppas vi ses imorrn nu allihop!

• Ninus

1130 och lunch innan låter som en bra ide! Går det att luncha där eller ska vi ses nån annanstans?

Kul!!!

• Ninus

Men oj! Grattis LadyMy! Om det som sagt är så man säger. Det var tråkigt att ni inte kunde komma sist. Jag ses gärna en sväng till innan jul, har inte mycket inbokat i veckorna. Rum för barn tycker jag var superbra! Som ett stort Öppna förskolan, går gärna dit igen!
    Nu måste jag jaga ifatt marodören här hemma. Hittills idag har det blivit en nedriven krukväxt, nyvattnad såklart. :(

• Ninus

Tom matvraket Philip krånglar med ätandet nu. Inte så att han kväljs men det är mycket roligare att spotta/blåsa ut maten ur munnen än att svälja. Suck... Helt ointresserad av mat, det som gäller är gröt. Då äter han iaf några tuggor och sen är det spotta ut som gäller. Han måste ju vara hungrig stackarn, men man får väl lita på det där att de reglerar själva och det går ju som sagt i perioder.
    Några gånger nu har han vaknat mitt i natten och gråtit och skrikit som att nån höll på att ha ihjäl honom. Och inatt igen. Från sovandes till gallskrik och sprutande tårar på nolltid. Det är som att han inte är vaken, trots att han tittar på oss och liksom är med. Går inte att nå fram till honom, han bara gråter helt hysteriskt på ett sätt som aldrig händer på dagtid. Usch, det går verkligen rakt in i hjärtat och inatt började tillslut jag oxå gråta av frustration över att inte kunna trösta ordentligt. :( Haha, stackars H hade ett tag både en ledsen son och en ledsen fru att trösta. :) Men så till slut (kanske en halvtimme) så lugnar han sig till snyftningar och somnar så i famnen, förmodligen helt slut. Och i morse var han sitt vanliga glada jag. Blir nästan lite rädd att han ska få men av det, men jag tror ändå det är helt normalt. Små barn drömmer väl oxå mardrömmar emellanåt? Ja jisses.

Tror inte det är nåt att oroa sig för att mat med bitar inte funkar. Ta det lugnt och prova om ett par veckor igen är mitt råd. Philip var oxå väldigt skeptisk till bitar i maten i början men helt plötsligt bara lossnade det. Samma med pipmugg, har försökt flera ggr tidigare men han har bara tuggat på den och inte riktigt förstått. Så i förra veckan tog vi fram den igen och han drack direkt utan några problem! Som att nu var han redo.

Hoppas ni får en härlig jul och att sjukdomarna håller sig borta.
    Kram!

• Ninus

Tack Roszi för info om nattskräck! Har googlat lite nu och det stämmer klockrent in på Philip. Det är alltid skönt att få en förklaring, även om vi inte varit oroliga för att det är något farligt. Det händer oftare nu, från ett par ggr/månad till ett par ggr/veckan. Men det händer ju mycket med honom nu så det känns logiskt att det "processas" mer även när han sover.
    Grattis på Sigrid i efterskott! Jisses vad fort tiden går! Härligt att ni verkar ha det bra. När kommer de andra charmtrollens födelsedagar? Har inte koll på exakta datumen. Philip fyller den 18 februari så det är en liten stund kvar. :)

Roszi, har du fått info från rytmiken om startdatum? Har kikat på hemsidan men den är inte uppdaterad sen hösten. Visst borde det starta redan nästa vecka? Får nog slänga iväg ett mail och fråga.

På måndag börjar jag jobba! Har ju ganska oregelbundna tider och det vore superkul om vi fick till en ny träff snart.

Kram på er alla!

• Ninus

Hej på er! Ledsen att det varit så tyst från mig. Och det här blir oxå kort, i bilen på väg till mammas mans 60-årsfirande. Har varit mycket varje helg sen jag började jobba och jag är bara trött, trött, trött... Men vi är lyckliga, Philip ska nämligen bli storebror! Helt galet, totalt oplanerat och överraskande. Philip blev ju till via ivf, men den här gången skedde det på naturlig väg. :)

Trött och mår illa, har dåligt samvete för att jag inte skriver. Men jag läser allt ni skriver och det är jätteroligt att höra allt om era små troll! :) Lovar att bättra mig så fort illamåendet och den bedövande tröttheten har lagt sig. Nu ska vi in och äta smörgåstårta. Älskar det i vanliga fall, inte jättesugen nu, haha!

Kraaaam från lycklig men trött Ninus

• Ninus

Tack snälla ni!!! Ja det är verkligen fantastiskt. Känns lite overkligt fortfarande, så kort tid sen sist jag var gravid ju. V11 imorrn, vi har räknat preliminärt att det blir 4 september. Ganska precis ett och ett halvt år emellan med andra ord. Hur långt är det mellan era LadyMy? För- och nackdelar med tätt emellan? Vi räknar med en tuff höst (och ännu längre...) men att fördelarna ändå kommer överväga längre fram. Kommer kanske kunna leka bra ihop, ganska samma nivå när man går på museum, djurpark, etc... Ja jag vet inte, det är 3 år mellan mig och min syster och det funkade oxå hur bra som helst.

Idag tog Philip sina första steg utan stöd! Fick med det på film så jag ska lägga upp det på Youtube så syrran får se. Brukar lägga upp små snuttar när det är nåt speciellt så hon kan få hänga med, sen raderar jag när hon kollat. :) Tack och lov för tekniken när man bor långt ifrån varandra!

Jag blir oxå tokig på alla åsikter ang. amning. Jag har mest råkat ut för äldre generationers tyckande, men även jämnåriga kollegor har lagt sig i och ska veta om man ammar, hur mycket, hur länge, varför, varför inte, bla, bla, bla... Suck!!! Man är konstant fast i ett korsdrag av åsikter och det är bara omöjligt att göra alla till lags. Bäst då att göra sin egen familj till lags och göra precis som man själv tycker!

Å, V9, vad är det för datum? Jag har inte köpt ny inlaga till min kalender eftersom jag försökte vara modern och använda den i telefonen, men den och jag kommer inte riktigt överens så just nu består mitt planerande av en hög knöliga post-it-lappar i jackfickan.
    Jag är ledig vissa vardagar så har jag tur kanske det är en sån vecka å då ses jag gärna! Helgen den 18:e februari fyller mycket riktigt Philip så då är vi upptagna med tjocka släkten här hemma. :)

Skrattade gott åt synen jag fick av dig Golden i Noras spjälsäng! Haha, ja vad gör man inte för att de ska må bra. Underbart! :)

I helgen är jag och Philip ensamma. H ska till Åre med jobbet, skönt för honom med lite minisemester. Vi ska åka till både mormor och morfar och mysa så vi kommer ha det bra vi oxå.

Sköt om er allihop!
    Kram!

• Ninus

Hej på er alla fina mammor!

Det blev en markant nedgång i aktiviteten här i samma takt som våra små blev mer aktiva.

Hoppas ni alla mår bra, det gör vi. Philip är ett riktigt yrväder och vill sällan vara stilla så det är aldrig en lugn stund. Jag är hemma några veckor nu igen iom att H måste jobba. Juni och halva juli jobbar jag igen och sen FÅR jag inte jobba pga mitt yrke och graviditeten. Får ha sysslor på kontoret om jag vill, så vi får se hur jag gör. H får ta inskolningen av Philip i aug iaf, tror inte jag riktigt kommer fixa det med stor mage. :)

1 sept är bäbben beräknad till och oj vilken skillnad det är mentalt med nr 2!!! Med Philip räknade vi nästan dagarna och följde nitiskt all info om varje vecka, typ "ååå, nu har vänstra frontalloben bildats!". Den här gången är det mer att man kollat kalendern vad som händer annars runt due date och sen var det bra med det liksom. Iväg i vardagen igen med blöjor, bus och mattider. :) Vi glömmer långa stunder att jag faktiskt är gravid och jag blir jätteförvånad ibland för att jag är så trött på kvällarna. Vet inte ens på rak arm vilken vecka jag är i. Jo förresten, v 18 måste det vara för vi ska på ultraljud imorrn! Hoppas, hoppas att allt ser bra ut!

Annars hänger vi mycket på öppna förskolan här hemma. Lite av räddningen de dagar man inte har nåt planerat. De andra mammorna i mammagruppen har alla börjat jobba igen.

Har ni någon dag ledig så bjuds det alltid på fika här hemma om ni har vägarna förbi!

Roszi, går ni fortfarande på rytmiken? Vi har ändrat tid till 1100 på torsdagarna. 1-2åringar då, kändes som att det var dags. Jag ska premiärgå med Philip på torsdag.

Sköt om er allihop och hör gärna av er om ni har tid att ses.

Kramar från Täby!

• Ninus

Roszi, vi var magsjuka avslutningsveckan. Vad synd att vi missade dig just då! Vi skulle även ha haft en weekend i Paris då och mamma skulle bo här och ta Philip. Men det var bara att ställa in, vi kom inte ens ur sängen på resdagen. :(

Vore jättekul att gå till 4H-gården nån dag. Antingen den här (japp, Rönninge by är namnet!) eller den vid Roszi. Hoppas fler kan vara med!

Jobbar idag och imorgon. Många sjuka på jobbet så jag fick rycka in från ledigheten. Gör oss inget, vi firade påsk med släkten igår, och det är trevligt med lite tillskott i föräldrapenningskassan. :)

Hoppas ni alla har en skön påsk!

Kram!

• Ninus

Hej!!!

Jag kollar in här ofta men är ju superdålig på att skriva själv.

Vad trist att du fortfarande har ont Golden. Hoppas verkligen det går att råda bot på. Jättetråkigt om det sätter käppar i syskonhjulen.

Ja, vi har fått lite reviderat datum, 7 sept är det sagt nu. För min del slipper jag gärna gå över tiden den här gången. Har hemsk foglossning som sist men det upplevs tyngre nu när man har Philip att kånka på oxå. Jag är hemma med honom nu i juli och H jobbar, men han har varit tvungen att ta kortare dagar för att avlasta mig. Jätteskönt.

Den 6 aug är det inskolning på dagis iaf, tror Philip behöver det lika mycket som jag. Han älskar att vara bland andra barn och blir lätt uttråkad här hemma med en långsamtgående mamma. Vi var på infoträff där för en tid sen och det de tipsade om var väl extra kläder, napp till middagsluren, och blöjor, vilket jag av nån anledning trodde förskolan höll med så det var ju tur att vi fick höra. Sen har vi köpt en textilpenna för märkning av alla kläder, inget de sa nåt om men kan tänka mig att det uppskattas.

Annars rullar dagarna på i rasande takt. Philip säger några ord, mamma, pappa, bil, kaka (hrmmm), igen, där... Just nu kämpar vi lite med att han kan vara ganska hårdhänt och nypas och slå i ansiktet på oss (aldrig på någon annan tack och lov). Svårt att veta hur man ska tackla det. Min taktik har blivit att jag ser arg ut och säger AAAAJJJJ!!! högt, varpå han börjar storgråta och vill gå iväg. Vet inte om det är rätt sätt men han förstår ju iaf då att det inte är ok. Att bara säga nej och så får man inte göra har inte hjälpt. Tips någon? Tio gånger oftare får vi iaf kramar och pussar av honom så det känns ju skönt.

Hoppas det är toppen med er alla och att ni njuter av sommaren.

Just ja, det är en lillasyster som Philip ska få!

Stora kramar!

• Ninus

Hallå tjejer! Kikar in lite då och då men är som vanligt dålig på att skriva själv. Har bara nån minut nu oxå så jag ville bara säga att allt är toppenbra med oss. Är ni på Facebook? Jag heter Jennie Sohlberg där, adda mig så hörs vi förhoppningsvis lite mer! Vore så kul att fortsätta hålla kontakten och se vad som händer i era liv. Nu kallar kidsen igen. Kram på er!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?