Golden Robot skrev 2011-01-27 10:24:18 följande:

Verkligen lustigt! Har en bekant som väntar nu i mars, ganska precis ett år efter sin tvillingsyster; ska bli kul att höra om de också ser några likheter ang förlossningarna.
Man vet ju inte säkert vad det är som gör att förlossningen kommer igång. Jag har hört både som LadyMy skriver; att det ligger i barnets gener; att barnet ev utsöndrar något hormon som sätter igång allt. Andra tror att det snarare har med mammans gener att göra.
Jag gillar ju att veta lite mer vad som händer, så det hade ju varit "skönt" att veta ungefär när bebisen tänker komma, särskilt som jag inte känner mig mentalt redo på långa vägar... Det är ju en hel månads spann när det anses "normalt", och sen kan den ju ändå bestämma sig för att komma tidigare än så. När skruvar man förresten ihop spjälsängen?! :)
Det borde ju egentligen snarare vara barnets gener än mammans gener eftersom det ofta verkar variera från födsel till födsel; jag menar att samma mamma kan få innan bf ena gången och gå över tiden nästa. FAst å andra sidan är ju hälften av barnets gener mammans så
Jag kan säga att jag kände av några dagar innan det satte igång, kände att det började bli dags. Mer tryck neråt och mer sammandragningar, och kanske en känsla bara

Jag hade mkt sammandragningar sedan vecka 20 så jag tänkte innan att jag kanske inte fattar att det är dags, men det var ingen tvekan! Det var så häftigt när man gick och väntade på att det skulle dra igång, du har nåt riktigt coolt framför dig!