• Haligh

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

På tal om genetik; både jag och min tvillingsyster födde våra barn på bf+5, båda var flickor och vägde nästan exakt lika mycket! Fast Sigrid var ett par cm längre än hennes dotter, men lite lustigt ändå Förlossningarna hade ungefär samma förlopp också där själva öppningsskedet gick väldigt fort!

• Haligh

Urk vad jag är trött. Om någon har ett bra tips på hur man får en bebis att vända på dygnet så mottages det mer än gärna... Sigrid sover så bra och väldigt mkt på dagarna, inatt typ 3 timmar lite utspritt. Man precis hinner börja slumra efter att ha smugit ner henne sovandes i sängen -så vaknar hon! Kanske man borde försöka hålla henne uppe lite mer på dagarna fast det känns ju inte bra heller ifall hon är trött?? Nu ligger hon iaf här bredvid mig i vår säng och är fasligt gullig, ligger och tittar sig omkring och sparkar med benen och då smälter man helt Man ser fler ansiktsuttryck nu, inte bara mata sova byta blöja, och jag väntar ivrigt på första leendet! Jag tror inte heller att kärlek är ransonerad utan obegränsad men kan te sig på olika vis! Håller tummarna för dig, Robot, att foglossningarna blir bättre! Tycker verkligen synd om er som lider av detta, måste ju förta lite av glädjen av att vara gravid att gå och ha konstant ont!

• Haligh
    Golden Robot skrev 2011-01-27 10:24:18 följande:
    Glad Verkligen lustigt! Har en bekant som väntar nu i mars, ganska precis ett år efter sin tvillingsyster; ska bli kul att höra om de också ser några likheter ang förlossningarna.

Man vet ju inte säkert vad det är som gör att förlossningen kommer igång. Jag har hört både som LadyMy skriver; att det ligger i barnets gener; att barnet ev utsöndrar något hormon som sätter igång allt. Andra tror att det snarare har med mammans gener att göra.

Jag gillar ju att veta lite mer vad som händer, så det hade ju varit "skönt" att veta ungefär när bebisen tänker komma, särskilt som jag inte känner mig mentalt redo på långa vägar... Det är ju en hel månads spann när det anses "normalt", och sen kan den ju ändå bestämma sig för att komma tidigare än så. När skruvar man förresten ihop spjälsängen?! :)
    Det borde ju egentligen snarare vara barnets gener än mammans gener eftersom det ofta verkar variera från födsel till födsel; jag menar att samma mamma kan få innan bf ena gången och  gå över tiden nästa. FAst å andra sidan är ju hälften av barnets gener mammans så

Jag kan säga att jag kände av några dagar innan det satte igång, kände att det började bli dags. Mer tryck neråt och mer sammandragningar, och kanske en känsla bara Jag hade mkt sammandragningar sedan vecka 20 så jag tänkte innan att jag kanske inte fattar att det är dags, men det var ingen tvekan! Det var så häftigt när man gick och väntade på att det skulle dra igång, du har nåt riktigt coolt framför dig!
  • Haligh

Varför ska ni hålla på och oroa er över att bebisen ska sluta andas? Se till att den sover på rygg och inte har nåt som kan ramla över ansiktet, blir ju jättejobbigt om man ska lyssna till varje andetag..! 

Jag badade varenda dag på slutet av grav, helt underbart! Nu har jag ju fått hålla mig ifrån det men snart så Jag fastnade inte själv men däremot lyckades jag på slutet fastna med armen bakom, skulle ta upp nåt som trillat under medan jag låg i och armen fastnade; ensam hemma såklart och det gjorde skitont efter att jag lyckats slita loss den..klantig är jag så det räcker i vanliga fall så det skulle mkt väl kunna hända närsomhelst, men man blir så satans otymplig!

Vi ställde upp sängen kanske en vecka innan bf, men visst känns det lite kosntigt att ha en tom bebissäng i sitt sovrum!

Just varit och fikat inne hos min nya granne (jag är ny, inte hon) som har en 5-månaders-bebis. Så stor jämfört med Sigrid, helt otroligt vad fort det går! Satt och smajlade upp sig hela tiden med sin tandlösa mun, hur gulligt som helst!

• Haligh

Golden; jag har hört att man kan hyra babyskydd på BB! Vi har fått låna ett,har inte heller bil men min kille kan låna ibland från jobbet, så vi tog den till och från bb. Man har dem ju så kort tid så 2000:- känns saftigt! Jo jag är nog inte en person som oroar mig så jättemkt, men känner du nån som har barn som drabbats av andningsproblem förstår jag verkligen att man är det! Huh så hemskt! Såg ni förresten dokumentären Bebisarnas Vetenskap som gick i dagarna? Väldigt intressant om barnets första år!

• Haligh

Ocoolt låter så negativt! Ni är säkert helcoola på ert sätt! Det är inte så konstigt att man oroar sig när man helt plötsligt ska ta hand om en liten hjälplös varelse. Jag får hjärtat i halsgropen varje gång min sambo lyfter upp henne för jag tycker han håller huvudet då dåligt t ex. Fast han gör ju inte det, så blir han irriterad för att jag liksom kollar honom. Är inte så ocool som ni tror tjejer, det yttrar sig bara på olika vis!

• Haligh

Var också jättetrött på slutet, inte så konstigt när man har så många extrakilon och magen trycker överallt. Sov så dåligt på slutet, kände mig kissnödig konstant och svårt att ligga bekvämt, dumt när man verkligen behöver vila! Jag och Sigrid har varit borta över natten och åkt tåg ensamma, kändes som ett stort äventyr gick jättebra, hon skötte sig exemplariskt! Var lite nervös att inte få hjälp upp på tåget men det var en snäll kvinna som hjälpte oss både på och av! Har köpt Minifom idag, tror lillan lider av magknip. Så lugn och rofylld på dagar och nätter men på kvällen är hon så orolig och alldeles otröstlig! Och magen bubblar som tusan, så jag undrar om det inte är gaser som gör ont, värt att testa! Nu har sötskrutten börjat le, gissa om mamma smälter

• Haligh

Saltis; du får nog mest magproblem om du tar för mkt järn så varför inte prova! Järn ska man lofs inte överdosera. Och värderna brukar vara sämre i börhan och mitten av grav än slutet, men säkert individuellt. Minns inte om du jobbade fortfarande, men du kanske behöver ta det riktigt lugnt nu, lyssna på kroppen och vila mycket! Lilltjejen här vill inte ha napp, men lillfingret lugnar mkt på kvällen, om det nu är magen. Hon suger helt frenetiskt! Ska prova en annan modell på napp och se om hon gillar dem bättre, en himla bra tröst ju när de är ledsna!

• Haligh
    saltgurkan skrev 2011-01-31 10:30:23 följande:
    Hej!
    höll på att bli galen i natt för att det kliade så i benen!!! Tillslut gick jag och la mig på soffan, vår soffa är ett typiskt måndagsexemplar, ena sidan är jätte mjuk och den andra nästintill sten hård. Jag har dock inte velat reklamera den än eftersom jag insett att den HÅRDA delen är jätteskön att sova på!!! och i natt upptäckte jag att det faktiskt blev bättre med kliandet i benen också! eller så var jag bara helt slut för klockan var närmare tre på natten men nu när jag tänker på det tror jag att jag faktiskt läst någonstans att det skall vara skönare och bättre att sova hårt... det funkar iallafall för mig, så det kan vara värt att prova när inget annat funkar!! fast golden, jag undrar om det funkar för dig?? eller så är det precis tvärtom? fråga sjukgymnasten.. hur känns det nu, fortfarande lika jobbigt? tänker på dig!

var det någon som ville ses denna vecka? 
    Jag sov i vår gamla, hårda säng inne i gästrummet sista månaden (mer kanske..) för jag kunde inte ligga i den nya, kändes som att jag höll på att kvävas och svårt att ta sig upp! Inte så romantiskt kanske, men var väldigt glad att vi hade sparat den gamla! Jag tyckte kliandet värst när man satt upp!
  • Haligh
    saltgurkan skrev 2011-01-30 19:02:12 följande:
    haligh, Jag hade inte överlevt utan miniform dropparna till o, hon hade jätte ont i magen på kvällarna, jag hoppas de kommer hjälpa henne!! annars har du provat babymassage? kanske inte när hon har som ondast men lite innan som förebyggande... det hjälpte faktiskt o. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur man skulle göra men på ett ungefär så skulle man med väldigt försiktig hand massera magen i cirklande rörelser och det var VÄLDIGT viktigt att det gjordes i klockans riktning (för det är så magen/tarmarna jobbar) och sen skulle man ta bebisens ben och böja dem upp mot magen i cirkulerande rörelser på samma sätt.. dettta brukar hjälpa om man har "en fis på tvären" du kan säkert googla detta, annars fråga på bvc de kan visa hur man gör.

annars ett hett tips är att hålla lite koll på vad du själv stoppar i dig, det kan vara vissa saker som lilltjejen får mer ont av än annat, typ starkt kryddad mat, mat som ger mycket gaser så som böner mm eller till och med är överkänslig mot..

Några tips bara, hoppas det hjälper! 
    Tackar! Ska på babymassage nästa vecka på bvc, har kollat lite själv också. Nu på dagen är det inga problem men vi får se mot kvällen, dropparna skulle ta några dagar tills full effekt. Har märkt att hon inte bajsat alls lika mkt som hon brukar (vilket är typ hela tiden...), kanske istället blir ordentligt när det väl kommer istället som nu när det liksom är ett ständigt pysande..?

Har faktiskt inte tänkt på att det jag äter påverkar, äter sällan starkt och baljväxter men däremot funderar jag på om kaffe kanske är dumt, känns inte så roligt att sluta med det men alla sätt är värt att prova...
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?