• Haligh

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Jag tänkte faktiskt också på det; att tänk om bebisar kunde skrika i magen! Men - skrik kräver ju luft eftersom stämbanden sitter i luftstrupen så det går som tur är inte Hade såna hemska tankar att det skulle hända en något, därför jag inte tyckte om att trängas på t-banan att någon skulle skada den lilla i magen. Men OM du nu skulle råka ut för en olycka så antar jag att man försöker rädda barnet i magen även om mamman inte klarar sig? Men sånt ska man inte tänka. Det slås man av när man får barn att man helt plötsligt är så viktig för någon, på ett sådant hjälplöst sätt som ju partners etc inte är, att de kräver att man tar hand om dem för att de ska överleva och må bra och det är nästan svindlande.

• Haligh

Idag har vi träffats tjejerna som gick på yoga i höstas, alla fick barn i december. Supertrevligt! Sigrid såg ut som en liten gödgris jämfört med de andra, så himla rund om kinderna och riktig persikohy. På fredag ska vi till BVC igen, tror nog hon passerat 5-kilosstrecket nu, en riktig liten tjockis är hon! Men det är så himla skönt att ha en bebis som går upp i vikt och äter ordentligt, mycket på en gång. I natt gick det drygt 5 timmar och åååh vad det var underbart! Kanske är det Minifom-dropparna? Lite lugnare var det allt i går kväll. Det är underhållande att läsa om era förehavanden nu snart är ju tiden inne så himla spännande!!! Och LadyMy; sådär kändes det för mig dagarna innan det satte fart! Håller tummarna för att du inte behöver gå över tiden den här gången

• Haligh

Hade sånt plastlakan sista tiden, och visst gick vattnet mitt i natten nu vaknar jag så himla lätt så jag kände liksom hur det knäppte till och hann upp. Sen kom det ingen störtflod utan sipprade i flera timmar...räckte inte med vanliga bindor kan jag säga Huvudet som låg som en propp! Nu ska vi strax iväg på första föräldragruppsträffen på BVC!

• Haligh
    ja gamla sängen, sambon såg nervös ut bara jag satt i den nya ifall vattnet skulle komma, haha Saltis: vad roligt att få se den lilla så, snutta redan i magen så himla gulligt! Det verkar som att tul inte är särskilt tillförlitliga, har hört flera vars bebisars uppskattade vikt inte stämt alls när de kommit ut, åt båda håll. Hoppas hon jäser till sig, mer kladdkaka behöver nog tösen Vägde Sigrid ikväll, 5kg! 1,5 kg upp sen födseln, inte illa va? 5 veckor imorgon blir hon. Vägde mig själv också, blä...fikar uppenbarligen för mycket, 1 kg MER än förra gången, usch trivs inte alls med min degiga kropp.
  • Haligh
    saltgurkan skrev 2011-02-03 00:16:53 följande:
    Ni som redan fått barn, vilket är det bästa ni har köpt och vad tycker ni vad det mest onödiga/värdelösa? ...nyfiken..

Och ammningsbh, varför måste de vara såå fula?? och varför måste de vara utan bygel, måste man ha fula hängiga tant bröst bara för att man ammar? inte för att jag är så intresserad av att se ut som viktoria silvstedt men jag vill inte ha små taxöron som sticker ut som små vårtor strax ovanför naveln som min mamma har heller...eller är de kanske mirakulöst snyggare och bättre när de väl kommer på? har inte orkat provat än..

bästa: bärselen; vi köpte en sån ergonomisk som man ha på ryggen när barnet blir för tungt för att bära framtill.
    Bärsjal är säkert lika bra! Sen måste jag säga att blöjhinken inte är dum, en sån man får gratis från Babyproffsen har vi, vi fnös åt den innan för det känns som en sån onödig grej, men vi bor dels utan hiss och har sopnedkast utanför huset då är det väldigt skönt att bli av med alla blöjor... Badbalja; vi tänkte att det går nog bra i diskhon typ, men nja...balja är bättre Sen var det tur att vi hade köpt några kläder i stl 50 (killen sprang ut sista dagarma) för nåt annat gick inte att ha första veckorna.

sämsta; vet inte, har inte köpt en massa grejor vi inte har använt faktiskt. Skicka ut mannen om nåt saknas när ni kommer hem

Ang amningsbehå; jag köpte ett par Carriwell innan- INTE vackra men lätta att tvätta (har en riktig kräkis så ofta efter amning säger det glurp så kommer det rätt i klykan..). Men mina boobs har antagit en fullkomligen gigantisk form och de var inte så stadiga, så jag köpte en på en på Details, de hade faktiskt en del rätt snygga. Nu har jag en röd med spets, känns nästan vulgo men den är mkt bättre INga bågar men stadig ändå (sägs att det är lättare att få mjölkstockning med bågar).
  • Haligh
    Ninus skrev 2011-02-03 09:42:16 följande:
    Roszi, jag förstår dig till 100%! Jag har ångest för att åka till min mammas 60-årsfest när bäbben kommer vara ca 3 veckor. Herregud, vi kommer ju inte ha lärt känna varandra än då! Bara tanken på att långväga släkt och mammas vänner (som är jättegulliga, men ändå) ska släpa iväg med honom och vi inte ha koll på vem han är hos, Brrrrr... Han kommer ju vara så liten och skör! Hittade en tråd som berörde det här, och jag kände verkligen igen mig, och han är inte ens född än!!! Tydligen många som känner ångest när andra vill (eller kräver som nån svärmor gjorde) få hålla och sen drar iväg och låter bäbisen gå från famn till famn. Otvättade händer, folk som rökt, det ska pussas och kladdas i ansiktet som om det var nån himla trofé. Usch, jag mår dåligt när jag tänker på det. Är jag knäpp? Mamma kan jag ju bara prata med så hon vet, men det känns som tabu att inte vilja visa upp sin bäbis för hela världen första veckorna. Jaja, vi får se om känslan sitter kvar när han kommit.
    SÄg till att du inte vill, strunta i om nån skulle bli stött! Kan säga att det där inte har hänt att folk bara lyft upp henne, men en kompis var där och pussade i ansiktet när hon var kanske en vecka (dessutom hade hon rökt) då sa jag till henne. De som har barn förstår att man inte är där och pillar på en nyfödd kändes det som!

Vi köpte handsprit och ställde på handfatet, och sa åt gästerna att gå och tvätta sig. Det är ju så mkt sjukdomar på vintern; kräksjuka och influensa och RS så skulle nån ifrågasätta så säg det. Och porta dagisungar om det går (det kunde inte jag, syrran kom med sina två när SIgrid bara var ett par dagar, men de fick inte så mkt som peta på henne). INTE kul att ha en snorig spädis som inte kan andas genom näsan!
  • Haligh

Åh GRATTIS LillaMy!!! Vilken fantastisk förlossning du verkar ha haft! Härligt att höra att du mår så bra så tidigt också!! Och lycka till med amning om du bestämmer dig för att fortsätta, men känn det inte som ett misslyckande ifall det inte blir så!

• Haligh

Roszi; min tjej har också magknip, på kvällarna. Det mullrar i magen och så storgråt! Minifom en vecka nu, lite bättre kanske. Hjärtskärande! Vi har varit på jobbet och visat upp oss idag! Jättekul att träffa alla, Sigrid sov sig genom hela besöket...

• Haligh
    LadyMy skrev 2011-02-07 16:09:52 följande:
    Tack alla och även tack för alla bra tankar kring amning! Jag testade vårtskydd sist m sonen, men ska nog pröva det igen nu. Antar att det redan var en infektion när jag testade dem sist och då var det som att sonen inte fick ngt när han sög genom dem. Är ju inte alls säkert att det blir samma nu....
    Var på läkarbesök och hörseltest på Danderyd idag. Allt gick jättebra. Lillkillen hade tappat lite i vikt, 5%, men det är tydligen normalt. Nu väger han under 3 kg plutten. De reagerade på att jag hade så mkt mjölk redan, var helt blöt om tröjan när jag kom dit och lillkillen hann knappt svälja när jag ammade inne hos BM. Ni som har lyckats m amningen, hur länge tar det innan det lägger sig och slutar rinna så mkt? Nu ser jag ut som Dolly Parton och brösten är stenhårda (inte skönt när det spänner i såren kan jag lova). Kan inte fatta folk som betalar pengar för att se ut så här .

Har inte testat Calma, men de verkar ju bra. Vi köpte Dr Brown till sonen och gillade dem så det blev aldrig att pröva runt. Vi köpte även en NUK denna gång, men det rinner för snabbt ur den tycker vi, så den skulle jag inte rek till en spädis.

Ninus, håll ut, snart är det din tur! Njut av lugnet så länge och samla kraft! 
    Väl jättebra att du har mkt mjölk, då blir det säkert bra med amningen! Är det för att han suger snett som det blir sår? Min systers första låg och drog snett så bröstvårtan nästan lossnade (kändes det som) minns jag, men det borde bm kunna hjälpa till med antar jag!

Mina blev inte så mkt större när mjölken rann till, jag var osäker på om deb hade gjort det utan det var när vi var upp till BB efter ett par dagar som de sa det. Men sen efter nå´n vecka så blev de helt enorma men faktiskt bara så där hårda ett par gånger, så att det gör ont. Ändå verkar det finnas hur mkt mat som helst i dem, det rinner som tusan bredvid när dottern äter, haklapp är ett måste, sen kräks hon mkt nú också...Skippade inläggen en natt för de var ju ändå inte blöta, men tydligen funkar de som att stän´ga av kranen, för jag vaknade då att jag var helt blöt. Men jag har inte heller varit med om att det jag inte ammar rinner.
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?