• Sofi 79

BF maj 2011

Slänger mig in här också. Verkar mer aktivt än i min andra tråd
    Väntar barn nummer två, dottern född augusti 08. Går in i vecka elva i dag. BF i början av maj.
    Har varit på vul och allt såg bra ut. Den lilla viftade till och med med armarna åt oss

• Sofi 79
    NSternhag skrev 2010-10-08 13:27:26 följande:
    Är lite avis på er alla som skrivit att ni gjort VUL eller UL, jag tror jag är i ca vecka 11 just nu, men innan jag blev gravid var min mens väldigt oregelbunden, kunde gå upp till ett halvår emellanåt. Plus att det hänt väldigt mkt tråkigt just kring graviditeter hos mina närstående så jag oroar mig. Men min BM VÄGRAR verkligen att låta mig göra ett VUL eller UL. Jag vill bara se att det verkligen finns ett litet hjärta som slår där inne. Men hon sa att jag snällt får vänta till RUL:et den 6e dec. Hon kunde inte ens hjälpa mig att tipsa om privata kvinnokliniker här i Sörmland/Östergötland där man kan få göra UL mot självkostnadspris. Blir så ledsen alltså. Jag har letat som en galning på nätet, men inte hittat några kliniker och jag har inte möjlighet att åka till Sthlm där det tydligen finns hur många kliniker som helst att välja på.
    Om du kan ta dig till Södertälje finns det ett jättebra ställe som heter Oxbackskliniken. Men det måste ju finnas privata kliniker hos dig också. Finns det ingen i Norrköping eller Nyköping?
  • Sofi 79
    NSternhag skrev 2010-10-08 19:44:13 följande:
    Tack! Har kollat deras hemsida, ser riktigt bra ut. Har du själv varit där? Vet du vad ett ultraljud kostar där?
    Jag har gått där både på vanlig gyn och när jag väntade första barnet. De är super! Ett läkarbesök kostar 320 kronor. Jag har varit hos doktor Per Edlund som är lite cynisk men proffsig ochbra och nu senast hos en doktor Solaf någonting, en utländsk kvinna som var jättegullig. 
  • Sofi 79
    maj09 skrev 2010-10-13 10:51:53 följande:
    Är i vecka 9 och jag känner mig också halvdöd under eftermiddagarna och om kvällarna kan jag inte stiga ur soffan. Har också en riktig gravidmage redan. Men lillan bröjade magen synas i vecka 18! Med första barnet berättade vi om graviditeten i v. 13 för föräldrarna men igår kunde jag inte hålla mig - utan berättade för mamma och pappa.

Har sjukskrivit mig idag för att vila och ta igen mig lite... Under den första graviditeten var jag inte borta en enda dag från jobbet. Nu bara fixar jag det inte när jag har en liten som springer runt när jag har kommit hem från jobbet.

Men hur är det? Har man rätt att lämna sitt barn på dagis och samtidigt sjukskriva sig? Jag har faktiskt inte kollat upp reglerna. Idag var det bara ett måste. En sextonmånaders är det ganska mycket spring i benen på (vilket givetvis är helt underbart, men samtidigt energikrävande...).
    Självklart får du ha barnet på dagis om du är hemma och är sjuk.
    Det man inte får göra är att vara hemma för vård av barn (som ju ger ersättning från första dagen) och samtidigt lämna barnet på dagis. Men det säger ju sig självt.
    Om man är föräldraledig och blir sjuk får ju den andra föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning för att ta hand om barnet tills den andra är frisk igen.
  • Sofi 79
    Jean skrev 2010-10-15 08:06:55 följande:
    Jag har haft ont senaste veckan i vanstra ryggslutet/skinkan och efter att ha jobbat idag sa har jag ont i bada. Gor verkligen ap ont. Har haft problem med ischias tidigare sa jag tankte inte ens att de kunde ha med bebben att gora. Men de kanske de har?!
    Stod i varm dusch nar jag kom hem och de hjalpte lite, man far va inte ha varm vete kudde pa? Man far ju inte over hetta sig sjalv...
    Klart du får ha varm vetekudde!
    Det man brukar säga är att man ska vara försiktig med att sitta länge i såna där varma badtunnor, eller ligga med magen i solen, för då blir det varmt för liten där inne.
    Jag både bastade och badade tunna under min förra graviditet, men såg noga till att inte sitta för länge så att jag blev för varm.
    Men att lägga en vetekudde mot ryggen kan knappast skada. Den verkar ju lokalt och din kropp klarar av att reglera temperaturen eftersom resten av dig är i rumstemperatur.
  • Sofi 79
    Jean skrev 2010-10-15 12:03:13 följande:
    Ok, kanske ar en harlig blandning.... Gick hos sjukgymnast nar jag blev gravid men fick sluta pga illamaende sa man kanske skulle ga tillbaks och fa lite mer hjalp. Sa manga ovningar som vart pa mage dock. =/ Men natt kan dom val hitta pa. Inte kul om de haller i sig. Ska plocka fram mina vete kuddar ikvall nar jag gar till sangen ar helt beroende av dom annars.... Men ska akta mig for att over varma dom som jag oftast gor....  Bra tips till forlossningen ocksa maste jag komma ihag!

Sofie 79- Kanske man tors bada lite bastu ocksa... Hur ar de med tunnor och span med infektionsrisken, de har jag hort ar de storsta problemet??

En annan fraga med... Jag brukar ga pa massage en gang i veckan men inte gatt sen jag plussa. Nan annan som gar eller vet. Vet att man kan gora gradivitets massage sen pa magen men rygg, fotter osv? Man hor sa manga olika saker fran alla hall att man vet inte vad man kan gora. Listan ar lang....
    Jo, de rekommenderar ju inte allmänna badtunnor på grund av infektionsrisken. Så jag skulle nog inte sätta mig i bubbelpoolen på badhuset direkt. Men har man en egen pool där man har koll på rengöringen känns risken inte riktigt lika överhängande.
  • Sofi 79

Vi har inte heller gjort KUB. Jag tycker det är ungt att vara 31 och vår lilla tjej är ju fullt frisk så BM såg inga risker.
    Däremot bad jag om ett VUL för att se lilla hjärtat. Jag går hos en privat klinik och det var inga problem. Det kostade 320 för läkarbesöket och nu när jag är inskriven är det gratis.
    Hade inskrivning i går, så nu är allt i rullning. Ska försöka masa mig till sjukhuset för att ta blodprover och så blir det RUL i början av december.
    Nu väntar jag bara på de första fosterrörelserna. Den här tiden mellan VUL och sparkar är verkligen ångestframkallande!

• Sofi 79
    talare skrev 2010-10-21 18:27:33 följande:
    jag varken ser eller känner av någon mage här (är i v.11).. så tråkigt.. och man blir ju så orolig att något är fel då.
    avundsjuk på alla fina magar här inne.
    Det är ganska vanligt att magen inte sticker iväg förrän längre in i graviditeten, så det är inget att vara orolig för. 
  • Sofi 79
    LiAnnA skrev 2010-10-24 12:28:40 följande:
    Tack alla!
    Allt såg bra ut på vul, det var bara lillhjärtat som hade slutat slå...
    Jag skyller på mig själv och att jag inte kunnat läsa signalerna, har just nu jätte stressigt på jobbet och inte alls mått bra... ÅHHHHHHHHHHHHHH FAAAAAAAAAAAAAAAAN..
    Hittar inte igen till bf listan, kan någon ta bort mig?
    JAg hoppas jag kan komma tillbaka i en annan bf-tråd snart..
    Kramar till er alla, VAR RÄDD OM VARANDRA OCH TA HAND OM ER!!!
    Inte förebrå dig själv! Det är INTE ditt fel att lilla inte mådde bra. Det är en känslig period när många saker ska falla på plats. Ibland går det snett. Men jag tror inte att det är ditt fel.
    Kram 
  • Sofi 79
    maj09 skrev 2010-10-29 07:10:53 följande:
    Sist hade jag moderkakan i framvägg så jag borde inte ha känt lillan så mycket som jag gjorde. Började känna henne i v. 16 men nu (v. 11) känner jag redan av när den ändrar läge. Känner det som att jag har en liten fisk i magen. 

Nu ska jag vara ledig i hela 10 dagar! Ingen har undrat på jobbet. När jag kommer tillbaka är jag i vecka 13 och ska berätta för mina närmsta kollegor.

Vet ni vad? Imorgon gifter jag mig!!!!!!!!!!!!!!!! Det känns så stort! Med tanke på att jag är gravid kommer jag säkert att gråta mig igenom hela bröllopet..    
    Grattis!
    Vi gifte oss förra helgen, fantastiskt roligt.
    Jag började gråta i samma stund som kyrkportarna gick upp. Väl framme vid prästen var jag så hysterisk att ansiktet var helt skrynkligt och det droppade ner på klänningen.
    Klarade att samla mig genom att studera altartavlan i detalj, fokusera på psalmtexten och lyssna till vår kompis som sjöng så högt att det skallrade i kristallkronorna.
    När det väl gick över blev det jordens adrenalinkick och jag kunde inte sluta le. Under sista psalmen fick jag istället en fnissattack åt samma kompis när han klämde i.

Hoppas att ni får en underbar dag och passa på att njuta i varje sekund!
Svar på tråden BF maj 2011