• Sofi 79

BF maj 2011

TeosMamma skrev 2011-02-21 11:21:39 följande:
    Jag har haft mer eller mindre problem med bröstkorgen sedan tredje månaden men sista veckorna har jag haft konstant ont på högra sidan.... Tungt att andas och även överspända muskler kring ryggraden... Skit när man ska köra rullstol och inte har annat val än att använda armarna, trodde jag var den enda. Min sjukgymnast ska komma hit med en TENS-apparat om det inte ger med sig närmaste dagarna, någon som testat en sådan? 

Jag hade en Tensapparat inför min förra förlossning. Man liksom bedövar det onda med en annan konstig känsla av elstötarna.
    Var inte alls obehagligt, mest konstigt. Men jag hade min smärta strax ovanför blygdbenet och där är ju huden så tunn. Säkert skönare att ha elektroderna på ryggen!
  • Sofi 79
    Therre skrev 2011-02-22 09:37:52 följande:
    Är de någon mer än jag som fåt problem med svettningar, jag svettas mer än någonsin och de luktar fasen mycket värre också, får fasen panik och blir snart galen på de, i bland skulle jag nog behöva duscha 3-4ggr under dagen för de är så illa, värst är de när jag sover, vaknar upp av att jag är helt dyngsur av svett:S .. nån mer? några tips kanske?
    Jag svettas som en gnu, men nästan bara på natten. I natt var jag klok nog att ta med mig en trasa. Den var helt genomblöt efter att jag vaknat och torkat av mig
  • Sofi 79
    Ewima skrev 2011-02-22 20:45:12 följande:
    Finns det fler än jag som planerat jobba in i det sista i graviditeten? Fick nytt jobb (kontorsjobb) för 2v sen och jag trivs sååå bra. Men jag känner mig ensam i att hoppas jobba sålänge det går.
    En vikarie hos oss slutade på tisdagen och födde på lördagen. Hon var jättenöjd med sitt beslut, så självklart kan man jobba in i det sista om man känner att man vill och orkar
    Grattis förresten till roligt jobb!
  • Sofi 79

Jag såg också En unge i minuten och drog igång en ordentlig serie sammandragningar. Var som att kroppen mindes precis hur det var att ligga där på sidan och trycka på för att ungen skulle komma ut

När jag var gravid förra gången hette programmet Barnmorskorna rätt och slätt, men det var samma koncept.
    Jag tyckte att det var jättebra att se även då. Jag vill också ha kontroll och det var intressant att se hur många olika sätt en förlossning kan förlöpa på - och att det ändå allt som oftast blir bra i slutänden.

Jag tycker också att programmet hjälper en att ta ställning till vad man vill och inte vill ha. Det är ju inte lätt att känna till olika scenarion när man själv inte upplevt dem, men nu får man ju se på tv hur det kan vara.
    Som hon i går, där de tog bort det värkstimulerande droppet för att bebisen inte mådde bra av det. För mig bekräftar det min misstänksamhet mot värkstimulerande dropp och det kändes oerhört klokt av barnmorskorna att ta bort det. Vet flera kompisar där de istället har ökat och det har lett till jättesvåra förlossningar för både mamma och barn.

Kommer att sitta som klistrad framför tv:n alla måndagar framöver

• Sofi 79
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:10:34 följande:
    VAD är vårdnadsbidraget för något? Och vem får det? Blev inte klokare av att läsa på FKs hemsida :s
    Vi använde vårdnadsbidraget förra våren och det passade oss perfekt. Om det finns i kommunen där man bor kan man få upp till 3000 skattefritt per månad för barn mellan ett och tre år. Villkoret är att man inte bar barnet i förskolan eller tar emot annat stöd från samhället (sjukpenning, f-penning, a-kassa).
    Eftersom min man jobbar skift kunde han vara tjänstledig på drygt halvtid och bara jobba sina helger. Med OB och vårdnadsbidrag gav det en inkomst på typ 12000 efter skatt, vilket för oss blev ungefär samma som f-penning.
    På så vis fick min man lite vuxenliv samtidigt som vi sparade in fyra månaders f-penning som vi kan använda till långa semestrar framöver.
    Tyvärr har de tagit bort vårdnadsbidraget i vår kommun nu efter valet, annars hade vi garanterat utnyttjat det igen. För oss blev det ju ingen kvinnofälla, utan ett sätt för min man att spara dagar så att han kan vara hemma ännu mer med vår dotter. 
  • Sofi 79

Jag har gått och blivit sjukskriven.
    Har kännt mig så trött den senaste tiden, men tänkt att det är lika för alla gravida.
    Men efter en veckas semester fick jag en riktig förkylning som bara inte vill släppa. Och jag känner sån ångest för att gå tillbaka till jobbet och vara så här hängig.
    När jag varit hemma en vecka gick jag till doktorn med tanken att han skulle kolla att det inte var något allvarligt och sen köra iväg mig till jobbet igen.
    Men doktorn sa att han var gammelmodig och tyckte att jag behövde vila. Så nu får jag vara hemma i två veckor, eller tills jag känner mig bra igen. Sen har jag bara en vecka kvar att jobba innan jag ska ha semester inför BF
    Dyrt men skönt att vara hemma... 

• Sofi 79
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-03-30 13:05:51 följande:
    vad har ni för tankar kring smärtlindring?
    Vid min förra förlossning tyckte jag ärligt talat inte att smärtan var särdeles outhärdlig. Jag trodde in i det sista att jag bara hade kraftiga sammandragningar som jag lätt kunde andas mig igenom med hjälp av yogaandning.
    Inte förrän min man kom hem och såg mig beordrade han direkt avmarsch till sjukhuset. Vi blev inskrivna 18.05 och bebisen kom 18:47. Jag som bara hade sammandragningar...
    Jag klarade att andas mig igenom hela förlossningen. Fick kanske två andetag lustgas innan vi fick gå över på syrgasen. Och så sprejade hon lite Xylocain i underlivet precis när bebisen skulle ut.
    Det gick mycket bättre än jag trott att klara sig näst intill utan smärtlindring, eftersom andningen fungerade så bra.
    Hoppas på samma tur denna gång... 
  • Sofi 79
    maj09 skrev 2011-04-13 00:33:15 följande:
    Måste bara få gnälla lite... Hade tänkt jobba den här veckan ut och tyckte mig ha en perfekt plan för hur veckan skulle se ut MEN så blev vår dotter sjuk i förra helgen så jag fick lappa ihop redan förra veckan med barnpassning för att kunna fullfölja lite på mitt jobb innan mammaledigheten. I söndags när jag laddade som mest för att orka med den här veckan så fick jag feber och ont i halsen. Gick inte till jobbet varken igår eller idag. Har ingen feber längre men har blivit riktigt förkyld och fått slemhosta. Tänkte först gå och jobba imorgon men jag kommer nog inte orka med det. Känner mig klarvaken och samtidigt skittrött av att tänka på alla måsten. Kan inte sova även om jag går som i en dimma.... Det hade känts så mycket bättre att kunna jobba klart och sedan sluta istället för att lämna jobbet med en veckas sjukskrivning.

Mina tuttar har faktiskt börjat läcka lite. Det gjorde de aldrig innan förlossningen med det första barnet. Hoppas att det inte är ett tecken på att det är någonting på gång snart.. (BF är den 22/5) och jag hoppas att min bebis inte känner av all jobbstress...

Känner mig inte så gnällig annars men visst är det dubbeljobbigt att både vara sjuk och gravid?!
    Stackare, vet precis hur det känns! På fredag har jag varit förkyld i FYRA veckor. Under dessa har jag kunnat jobba fyra dagar. Så istället för att lämna jobbet med flaggan i topp får jag försöka sopa ihop det sista någon halvdag när jag egentligen skulle ha varit föräldraledig.
    Hos barnmorskan i dag bara bröt jag ihop. Det är jobbigt nog att vara gravid. Känner att jag inte orkar ge vår dotter den där uppmärksamheten och tålamodet hon så väl skulle behöva.
    När jag kom hem grät jag en skvätt till, så min skiftarbetande make ringde jobbet och sa att han stannar hemma i kväll så att jag får vila Hjärta
  • Sofi 79
    mammaE2011 skrev 2011-04-13 10:36:29 följande:
    Är det någon som tänker på/ är orolig över att barnet inte kommer vara friskt när det föds? Läste att av de 100.000 barn som föds varje år i landet får 200 barn en CP-skada. Jag tycker det låter mycket. Och nu när man är så nära förlossning och man gått så långt och allt har kännts bra. Jag vill ha ett friskt barn :( Någon mer som är orolig?
    Ja jag Jag går och tänker att barnet har Downs bara för att jag inte kollade upp det. Sen tänker jag att det vore väl inte hela världen om det blev så. Och att det kunde vara värre. Och så börjar jag oroa mig för det istället. Ett riktigt svårt sjukt barn måste vara jättetufft att få...
Svar på tråden BF maj 2011