• Sofi 79

BF maj 2011

Fröken Löken skrev 2010-11-14 20:10:36 följande:
    är det någo mer som känner att humöret har förändrats?

Jag känner mig tyvärr så himla ARG!! Fattar inte, retar upp mig på småsaker och skulle kunna knivhugga någon för att den gör något konstigt... bara MÅSTE skälla ut folk till höger och vänster... det är SKITJOBBIGT!! Värsta PMS-kärringen ju!!
    Kan man få hjälp mot det?
    Jag minns från förra gången att jag reagerade mer på saker. Inte så att jag blev obefogat arg, utan bara mer arg när jag hade anledning till det. Så istället för att låta saker bero blev det liksom små utbrott istället.
    Då tänkte jag som så:
    Dels har jag ett ansvar att tänka efter och fundera över hur mycket reaktion som är befogat på riktigt. Man kan ju välja en lägre grad av reaktion än det man egentligen känner för.
    Dels har omgivningen också ett ansvar. Om man vet att någon är extra känslig behöver man ju inte provocera i onödan. Dumt att göra någon ledsen liksom. Särskilt om man sen säger "hoppsan, jag ser att hormonerna hoppar runt". Ja man låt bli att retas då, liksom
  • Sofi 79

Jag bowlade i fredags och trodde jag drabbats av träningsvärk i skinkan. Men i går kväll när jag skulle vända mig i sängen small det liksom till och jag fick jordens strålsmärta ända från foten och upp genom hela ryggen. Har inte kunnat vända mig eller ligga normalt på hela natten. I morse fick jag gå med foten inåtvänd som en annan horsepundare på väg till jobbet och nu har det börjat släppa lite.
    Min kompis som är massageutbildad tror att det är en liten minimuskel som har kommit i kläm, så nu ska här stretchas och töjas.
    I min stad finns det sjukgymnastik för gravida på vårdcentralen. Får nog ta och ringa dem

• Sofi 79

Jag tänkte gå och vaccinera mig i dag.
    Är oerhört skeptisk till vaccin, tror det är bättre att kroppen får klara sånt själv.
    Men, vad jag har läst mig till är årets influensa värre än de vanliga - att jämföra med Hongkong-influensan som tog många liv.
    Och när man är gravid är det högre risk för att få allvarliga komplikationer som kan leda till att barnet skadas. Den risken vill jag inte ta, särskilt inte med ett barn på dagis och dagliga sejourer i Stockholms kollektivtrafik = högre risk för att bli smittad.
    Här rekommenderar de att man vaccinerar sig även om man tog sprutan mot svininfluensa, eftersom man ännu inte vet vilka virusstammar som kommer att ingå och därmed inte om svinvaccinet ger tillräckligt skydd.

• Sofi 79

Jag skulle gärna vilja veta könet. Dels för att det är mysigt att börja bilda sig en uppfattning om vem som är där inne, dels för att slippa alla spekulationer. Jag tycker att det är jobbigt när folk säger "hoppas att det är en xx, för då..." etc. Känns som en massa outtalade krav att leva upp till. Bättre då att kunna förekomma och säga att vi väntar en "xx" så får folk bara bli glada för vad det är. Någon som förstår?

• Sofi 79
    TheLove skrev 2010-11-19 07:58:45 följande:
    Känns skönt att läsa så många som inte ska vaccinera sig för det gör mitt val lite enlare. Jag känner också att risken för att man ska bli dålig av vaccinet är större än att man ska bli smittad av influensan och bli extremt dålig av den. Det var ju många som fick missfall förra året och misstänkte svininfluensavaccinet för det... Jag får väl helt enkelt hålla mig ifrån stora folksamlingar ;)

Där emot har jag gått och blivit förkyld. det är så synd om mig ;) så mår jag illa idag med... jag har knappt mått illa alls denna graviditet (förra bodde jag typ med huvudet i toaletten) tycker synd om alla dem som mått mycket illa för jag börjat klaga redan efter en timme ;)

Nu ska jag sätta mig och försöka få lite pluggande gjort, har en b-uppsats som ska vara klar idag och jag har en hel del kvar av den.... känns lite sisådär efter att ha varit vaken med sonen från 04:30 men jag får nog överleva dagen :)
    Jag är normalt extremt skeptisk mot vacciner, tycker att kroppen ska få hantera sjukdomar själv och på så vis få stärkt immunförsvar.
    Men!
    När man är gravid är det annorlunda. En influensa kan vara riktigt skadlig för barnet.
    Och vaccinet är inte "något man normalt inte skulle få i sig". Det bygger på samma virusstam som den riktiga influensan, men i mindre dos så att immunförsvaret bildar antikroppar.
    Får man symptom av det beror det bara på att man fått en lindrig variant och att immunförsvaret jobbar för fullt.
    Och att få ont i armen någon dag måste väl ändå vara mindre allvarligt än att få en lunginflammation som kan leda till att barnet skadas?
    Som tur är får alla göra som de vill. Och de flesta som inte vaccinerar sig kommer säkert att klara sig galant. Jag tycker bara att det är synd om man grundar sitt beslut på myter och antaganden...
  • Sofi 79
    FruganH skrev 2010-11-19 09:06:19 följande:

Har inte varit så nojig förut utan alltid tänkt positivt om graviditeten och har inte direkt känt mig jätteorolig för MF.
    Men igår eftermiddag så började jag få ont i tjejmagen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara smärtan, det känns som att det svider/ilar på ena sidan av (vad jag antar är) livmodern. Det kom och gick med någon minuts mellanrum (oftar ibland) och ibland gjorde det riktigt ont!
    Det gick över till slut men höll på ett par timmar iallafall.
    Nu på morgonen i bilen på väg till jobbet kom det tillbaka igen! På samma sida. Har fortsatt nu under morgonen (började väl ungefär halv 8). Blir faktiskt orolig!
    Någon som vet vad det kan vara?

Kan ju säga att jag haft "växtvärk" tidigare och detta är inte alls samma känsla. Ibland känns det nästan som att någon skär med en kniv.

Just att det hugger så där låter ju obehagligt. Om du är orolig tycker jag du ska ringa kvinnokliniken eller barnmorskan och fråga om de tycker att det låter som något som bör kollas upp!
  • Sofi 79

Här är en till som undrar om det inte bökar där inne i magen trots allt. Trodde jag skulle känna igen känslan från förra gången, men är lika osäker nu som då.
    Blir lite full i skratt när jag tänker på alla filmer där de liksom stannar upp, lägger handen på magen och ler så där hemlighetsfullt eller brister ut i skrattblandade tårar. Som att första gången man känner något så är det helt glasklart.
    Så är det inte för mig i alla fall...

• Sofi 79
    TeamX skrev 2010-11-22 09:43:50 följande:
    Kul att läsa hur ni andra känner gällande "fladder" i magen. Trodde inte jag skulle vara så nojjig nu när det är andra barnet på samma sätt som jag var vid det första, men jag är likadan denna gång. Känner mig helt "ogravid" och bara läääääängtar tills man känner den lill*

Jag var i fredags och tog blodprov på MVC. Och jag blev faktiskt lite sur...de var stressade som attans under mitt besök, och jag berättade att jag var lite orolig och att jag gärna ville lyssna på bebisens hjärtljud. Men barnmorskan sa ganska barskt till mig att "nej, det gör vi INTE så här tidigt i graviditeten. Det kan påverka fostret, speciellt pojkfoster som kan bli vänsterhänta av om man lyssnar på hjärtat så tidigt i graviditeten".

VA???? Aldrig hört talas om tidigare. Jag är nu i vecka 17 och med min första grabb lyssnade vi på hjärtljudet i vecka 16. Han är inte vänsterhänt och ingen sa något då om att det kunde vara någon fara för det.
    Nån annan som har hört detta??
    Låter helt sjukt! Jag har ändå läst på en del om vänsterhänthet och det enda man vet är att man inte vet vad det beror på.
    Jag skulle allvarligt ifrågasätta barnmorskans kompetens. De får ju faktiskt inte ge råd som inte faller inom ramen för "vetenskap och beprövad erfarenhet".
  • Sofi 79

Var tvungen att Googla lite. Och det skrivs i flera trådar att forskarna ska ha hittat samband mellan många UL och vänsterhänthet. Man tror alltså att ljudvågorna kan påverka hjärnan som i sin tur påverkar vänsterhäntheten. Och eftersom dopplern sänder ut starkare ljudvågor än UL skulle det alltså kunna påverka mer.
    MEN.
    Jag har inte sett det på någon vetenskaplig sida. Och om det nu är en risk alls verkar den vara låg och förknippad med frekvent användande och kanske längre tider.

• Sofi 79
    Hiavatha skrev 2010-11-22 14:38:07 följande:
    Tänkte bara fortsätta på vaccin-tråden lite. Sprang på denna link, intressant tycker jag, åtminstone värd att läsa igenom, det kan ju faktiskt ligga något i det. www.alternativjournalen.se/obesprutat/ det-terrorkapitalistiska-affarskonceptet-854218
    Ja gud, det är så svårt. Vad är värst och ger flest sviter - vaccin eller att drabbas av själva sjukdomen?
    Själv skulle jag som sagt normalt inte vaccinera.
    Samtidigt känner jag att jag måste kunna lita på sjukvården och de råd jag får där. Alltså väljer jag att tro på vaccinet nu när jag är gravid.
    Och min dotter är vaccinerad mot barnsjukdomarna, trots att jag är uppvuxen i en miljö där man inte vaccinerade.
    Men all heder åt skepsis och eget tänkande. Bara det bygger på väldokumenterade fakta och en genomtänkt riskbedömning - inte på myter och amatörteorier!
Svar på tråden BF maj 2011