• Sofi 79

BF maj 2011

jakeline skrev 2011-05-04 09:13:22 följande:
    Charlott29 skrev 2011-05-04 08:30:00 följande:
    En dum fråga... men varför måste du lägga dig platt på ryggen om vattnt skulle gå?
    Vad har jag missat?
    jag frågade, det hon sa var att om bebisen inte är fixerat och vattnet forsar ut ska man göra det, för risken är att navelsträngen hamnar i mellan. den kan ju faktiskt gå av och då har man ca 30 sek på sig att få ut bebisen... Men det hon sa är 1) att förlossningen börjar med vattenavgång är relativt ovanligt 2) att det är sällan vattnet liksom forsar på det sättet. 3) bebisen sjunker ju ner då i takt med vattnet. Så man ska väl försöka hålla sig stilla i alla fall. Min förra förlossning startade med värkar så jag vet inte... :P 
    Precis det fick jag höra i dag också. Min bebis ligger också fullt rörlig inne i magen så här en dag innan beräknad BF. Barnmorskan sa att när de ligger så högt upp och vattnet går finns det risk att någon annan kroppsdel kommer ner först och att navelsträngen då kan klämmas. Så då ska man lägga sig ner och ringa ambulans för att få hjälp att komma liggandes till sjukhuset.
    Hon sa också att risken för att vattnet går när bebisen ligger så högt är väldigt liten, men det hände faktiskt en kompis till mig för en vecka sen och de fick ligga inne tills bebisen sjunkit ner på rätt sätt. 
  • Sofi 79
    amisej skrev 2011-05-04 21:12:41 följande:
    Maggan08:
    Känner igen mig där, samma sak hände mig också under natten. Hade värk 5-7 min emellan och trodde att Japp snart e det dags men sen lyckades jag somna om och vaknade på morgonen utan värk men som vanligt några SD.
    Får se ifall de händer mått inatt :D

Tänkte kolla med er tjejer det här med sista knuffet (sex)
    En kompis sa att mannen ska komma i en 3 gånger ifall man vill att de ska hjälpa.
    Stämmer detta el?
    Har någon testat detta och har det hjälpt??
    Tacksam för svar
    En ganska flummig barnmorska jag hade förra gången berättade att färdknäppen bara fungerar om kroppen är precis på vippen att sätta igång. Mannen ska då ta i ordentligt så att livmodertappen får rejäla stötar. Då blir det samma effekt som när de stimulerar livmodertappen vid en igångsättning. En kompis till mig testade för ett år sen, slemproppen gick direkt och sonen föddes morgonen därpå Vi däremot lyckades inte, men vi gjorde nog vår färdknäpp några dagar för tidigt...
  • Sofi 79
    barbabelle skrev 2011-05-05 12:43:30 följande:
    BF idag... ingen bebis! Suck... Obestämd
    Samma här. Jag har gjort yoga, gått en promenad och plockat med mig lite färska hallonblad som jag nu sörplar i mig. Kanske skulle ge mig på en färdknäpp i kväll också. Sen har jag gjort mitt
  • Sofi 79

down under skrev 2011-05-08 23:57:59 följande:
    Sitter nu i bilen på väg till bb. Har värkar ca var 5e minut. Min bm var hem till mig för två timmar Sen o kände efter hur jag låg till. Var då öppen 4-5cm o hon tyckte jag skulle åka in för vi har 10 mil till sjukhuset. Hoppas nu bara att bebis vill komma i natt så vi inte behöver åka hem tomhämta igen.. Uppdaterad så fort jag kan!
    Vad fantastiskt att BM kom hem innan! Precis så har jag tänkt de senaste dagarna att jag skulle vilja ha det. Att man kunde ringa när något var på gång och så kom en barnmorska hem till en, undersökte och avgjorde om det var dags att åka in eller inte. Undrar om man inte skulle spara en massa resurser på det viset? Och skänka lugn till oss som vill vara hemma så länge det bara går!
    Jag bor dessutom irriterande nära sjukhuset, så de skulle i princip kunna smita över hit och tillbaka inom en kvart!
  • Sofi 79

I dag har jag gått en vecka över tiden. Vid BM-besök i går konstaterades det att bebisen vänt sig fel så här på sluttampen så vi fick gå in till förlossningen och vända den rätt.
    I morgon blir det tillväxtultraljud för att planera kommande vecka.
    Det är så många tankar som virvlar just nu. Enligt sjukhuset har jag alla möjligheter till att lyckas bra med både en igångsatt förlossning och en sätesförlossning eftersom det gick så bra sist.
    Själv känner jag mer och mer att kejsarsnitt är ett alternativ. Jag vill inte föda i säte och jag tycker det känns konstigt att sätta igång en förlossning när barnet ligger så högt upp som mitt gör.
    Någon som har några erfarenheter?

• Sofi 79

Ingela: om barnet vänt sig igen är det nog inga problem. Frågan är vad som händer om det ligger rätt men fortfarande högt upp.

• Sofi 79
    ingra skrev 2011-05-12 22:00:01 följande:
    Har för mig att jag såg nått liknande i "en unge i minuten" . Nej där funkar de på helt andra sätt än här. Men man kan ju hoppas. Har som sagt ett svagt minne av nån liknande grav som visades i "en unge i minuten" där snitt gjordes då barnet inte sjunkit ner tillräckligt.
    Ja, det är det jag tänker på. Där försökte de ju med värkstimulerande dropp och vaginal förlossning och så mådde barnet inte bra och de fick avbryta mitt i. Då vill jag ju hellre ha snitt från början så slipper både jag och barnet bli stressade.
  • Sofi 79
    Therre skrev 2011-05-13 09:43:59 följande:
    hej!

Här har ni en som är i v 40+6, +25kg:S jag börjar verkligen bli less på de här nu. Var ju in i påskas och hade förvärkar var öppen 1cm men fick sömndos och åkte hem och sen dess har jag inte haft några känningar i huvudtaget:( vill ha ut min lilla bäbis nu så man kan gosa och njuta lite, men också för att jag ska kunna komma i mina kläder igen för de är inte de lättaste nu kan jag lova haha.

Ni som gör TUL är de något ni bokar in själva och står för själv eller är de något ni får via eran BM. var kan man om inte annat boka sig en tid för de? närmast för mig är väl sthlm antar jag för v-ås gör väl inge sånt?

grattis allihopa som fått sina små underverk så här långt..
    I Stockholms län gör man TUL i v 41+0. Har du inte fått order om att göra ett sådant tycker jag du ska ringa din BM eller förlossningen och kräva ett. Det är ju hyfsat viktigt för att kolla att barnet fortfarande har vatten och näring där inne.
  • Sofi 79

Vecka 41+0 i dag. Var på TUL i morse och konstaterade att bebisen stannat kvar med huvudet nedåt. Vikten uppskattades till 3600 gram och allt såg bra ut. Därmed bara att vänta och se.
    Egentligen är det ju det bästa alternativet, att förlossningen förhoppningsvis kommer igång av sig själv. Ändå hade jag nästan hoppats på sätesläge så att jag kunnat kräva ett kejsarsnitt och få ut barnet.
    Till saken hör att min man just fått besked att hans mamma har långt gången cancer i tjocktarm och lever. Han vill så gärna åka och hälsa på henne, men vågar inte lämna mig för en resa om 20 mil enkel väg. Och jag kan ju inte gärna följa med jag heller och riskera att det sätter igång på vägen.
    Så lilla bebis - kom nu!

• Sofi 79

Visst är det konstigt? Man lär väl inte gå och mörka bebisen när den väl kommer? Då får de ju hellre ringa och fråga hur man mår och om de kan stötta på något sätt.

• Sofi 79

Känner mig somm Lilla sjöjungfrun när jag går, bara att knivarna skär i underlivet istället. Har haft så de senaste kvällarna, hoppas det är allvar nu när det kommer på dagen.

• Sofi 79
    isolande skrev 2011-05-15 20:02:21 följande:
    Är idag på BF -3 och har sedan igår kväll känt en förändring. Bebisen spjärnar något så fruktansvärt i alla möjliga riktningar, rör sig mycket mer nu än innan.

Har haft menssmärtor i kortare perioder som går över. Känns som att det ska öppna sig neråt om jag går på toa, väldigt obehagligt och gör ONT.... Ska det vara såhär?! Känns som det är krig i magen, men inga regelbundna värkar.

Skulle vara skönt om det satte igång snart så man får träffa sitt barn någon gång. Grattis alla ni som fått nyligen :)
    Ska och ska... Den ena förlossningen är inte den andra lik. Min bebis spjärnar också åt alla olika håll och barnmorskan är inte helt nöjd med det eftersom det tyder på att den också kan vända sig rätt fritt.
    Menssmärtor nedåt var de första tecknen på att förlossningen var igång när jag fick min tjej. Det tog cirka två dygn från att det började tills hon var ute.
  • Sofi 79

Klockan 06.25 i morse föddes vår lille son. Vaknade vid tolv av att vattnet gick och fick ringa ambulans eftersom han inte var fixerad. Väl inne tog det ordentlig fart strax efter tre och jag lyckades klara hela förloppet med enbart lustgas som jag önskat. Nu vilar vi ut efter nattens bravader och hoppas kunna gå hem imorgon

Svar på tråden BF maj 2011