• Sofi 79

BF maj 2011

Saso87 skrev 2011-04-13 17:43:08 följande:
    Jag gjorde inte heller KUB, tänkte inte alls på det då. men nu är jag värsta nåjjig. Riktigt jobbigt. Var bara fokuserad i början på att bebben levde och hade ett tickande hjärta. Varför valde du att inte göra KUB? Vet inte hur gammal du är, men jag är nyss fyllda 24 år, alltså var jag 23 när jag blev gravid och tänkte inte ens att risken fanns.. den är ju dock väldigt liten!
    Jag fyller 32 i höst så jag ligger ju under gränsen för KUB men ändå över gränsen för när "risken" börjar öka. Men eftersom vi har ett friskt barn sen tidigare och inga sjukdomar eller dåliga vanor tyckte barnmorskan att det inte fanns någon anledning till KUB. Och det kändes ganska skönt att förutsätta att barnet var friskt...
  • Sofi 79
    Jean skrev 2011-04-15 04:58:12 följande:
    Froken Loken: Kolla in virknings monstern pa denna sida stjernfalls.blogg.se/monster/ tror nan tipsade om den i denna trad tidigare. Larde mig sjalv att virka i lordags och har sen dess gjort den beromda giraffen alla har virkat och kanin fran denna sida. Ska nog borja pa elefanten idag. =) Har du nagra bra bocker att lasa eller mamma tidningar kanske...
    Jag har köpt boken Virkskolan av Jan Eaton som innehåller såväl "virkning för dummies" som bra mönster, tips och modeller.

Tidningen Föräldrar och Barn brukar ha bra virk- och sytips i nästan varje nummer. 
  • Sofi 79
    Lovelyness skrev 2011-04-15 10:54:54 följande:
    Jag har en virkfråga mitt i alltihop, ni som virkar randigt med olika färger hur gör ni med skarvarna mellan färgerna? Jag tycker alltid att man ser skarven så tydligt
    Jag undrar om inte en smygmaska är knepet? Du för in nålen i maskan framför och drar igenom tråden genom båda maskorna utan att göra omslag.
    Alternativt kan du prova att göra en luftmaska, så att du liksom kliver upp ett steg, innan du fortsätter på nästa varv. 
  • Sofi 79
    Tiiinaa skrev 2011-04-15 14:41:35 följande:
    Hej och välkomna alla nya!! Vad kul att vi även nu mot slutet blir fler!

Jag har ju som jag säkert nämnt tidigare haft en hel del förvärkar de senaste två dagarna. Idag vaknade jag upp av förvärken from hell!! Har sedan dess haft en molande värk i ryggslutet. Jag hoppas något är på G men jag tvivlar starkt på det... sån tur kan jag väl inte ha?! Idag är det exakt två veckor kvar till BF!!

Fick ett så gulligt sms av sambon som är på jobbet. Han skrev: Du behöver inte laga någon mat idag, jag fixar!
    Spännande, får se vad han hittar på. Det är alltid mysigt att bli lite uppvaktad med god mat så här på en fredag :)

En fråga: Är det någon som härdar sina bröstvårtor? Min BM sa för ett tag sedan att det kan vara bra att gnugga med en handduk och nypa lite i bröstvårtorna emellanåt nu innan bebisen kommer för att de inte ska vara så känsliga sen när man ska amma. Men jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt så jag har slarvat en del med denna uppgift..
    Kommer ihåg nu att jag gjorde det förra gången. Men jag tror mer på att vårda brösten ömt. Smörja in dem redan nu och sen när amningen är igång torka av och smörja in vårtorna efter varje amning.
  • Sofi 79
    Jodi skrev 2011-04-15 17:40:27 följande:
    Hur är det med era män, är de förberedda inför förlossningen? Min sambo stressar med att måla klart vardagsrumstaket här hemma och har inte riktigt haft tid/intresse att sätta sig in i det hela. Funderar helt ärligt på att skriva ett förlossningsbrev till honom med instruktioner hur han ska göra och tänka på när det sätter igång....!
    Nja, min man är ungefär som din. Han vill fixa klart en massa innan bebisen kommer, jag tror att det är deras sätt att förbereda sig.
    Att skriva ett förlossningsbrev till honom är ingen dum idé. Jag knåpade ihop mitt själv förra gången, frågade maken om några detaljer och gick sen igenom det med honom när jag var klar. Jag försöker också berätta lite för honom lite vad som kan hända under en förlossning så att han inte är helt oförberedd på att det faktiskt kan bli lite drama också.
    Sen är ju grejen att det löser sig vilket som. Jag var så arg på min man förra gången för att jag inte tyckte att han läste på ordentligt. Men man lär sig ju. Det ordnar sig

• Sofi 79

Stort grattis Fröken Löken! Passa på och njut medan vi andra går här och pustar

• Sofi 79
    Hiavatha skrev 2011-04-18 12:25:49 följande:
    Jag tycker också det är skönt att höra att det är fler som kommer vara mycket försiktiga med besök den första tiden. Jag är lite nervös för att vi kommer ha makens barn hos oss just den första tiden efter födelsen. Man kan ju inte riktigt planera att föda beroende på om vi har barnen den veckan eller inte, om man kan ju inte veta om de är förkylda just då eller inte... Obestämd Särskilt på våren går det ju en hel del förkylningar med, när de har för lite kläder på sig för att det SER varmt ut... känns ju såklart dumt att säga att de inte får komma (om de är sjuka) iom att det är makens barn, MEN det handlar ju faktiskt om en nyfödd liten bebis som knappt har immunförsvar... hmm, lite dubbelt det där... Dessutom känner jag att jag gärna vill ha åtminstone den första veckan hemma med bara den "nya famlijen" just för att få fason på amning och sånt. Då vill inte jag ha nån annan hängande över axeln utan behöver verkligen min integritet.

Hmm... lite oro och klagan från mig med ang detta.. Ibland måste man väl få ur sig lite. 
    Jag förstår dig precis!
    När vi fick vår dotter pratade vi med bonussonens mamma och det var helt okej att han var där extra några dagar. Jag motiverade det med att det kunde vara skönt för honom också att få fullt fokus på sig och att jag hann bli i bättre balans tills han kom. Däremot fick han (och mamman) första tjing på att hälsa på och var hos oss bara en timme efter att vi kommit hem från bb.
    Därefter var jag supernoga med att händerna tvättades direkt efter att han och kompisarna kom hem från skolan. Och hade han varit sjuk hade jag nog bett om att fick vara kvar hos mamma. 
    Nu är det ju nästan sommar så det är lättare att hålla sig utomhus och undan från baciluskerna, men ändå...
  • Sofi 79
    Jean skrev 2011-04-19 00:19:35 följande:
    God morgon sager val jag som ar 8 timmar fore er i tiden... =) Kanner mig lite battre nu pa morgonen men de gjorde jag igar morse med sa jag tanker inte ta ut natt i forskott. Kunde inte ligga langre for jag har san stralande smarta i brostet nu pa morgonen... Alltid natt! =(

De har med sperm satser for att satta igang sa sa varan BM att de behovs 18 satser for att fa samma effekt som de dom ger pa sjukhuset. Lite skillnad mot 3 som natt hort.

Lina sofi: Nyfiken over vad dadlarna gor for nytta??? Hade tankt att baka lite scnoes med dadlar i nu nar vi fick ny ugn pa plats i sondags. Kanske natt att ha med sig till forlossningen??
    Jag hade en barnmorska som sa att "färdknäppen" inte bygger på sperma utan på påverkan på livmodertappen. Om processen är redo att sätta igång kan hårda stötar mot livmodertappen påskynda det hela - det blir som en hinnsvepning. En kompis till mig testade och det funkade
  • Sofi 79
    EvaChristina skrev 2011-04-21 11:41:42 följande:
    Det ni skriver om törst stämmer in på mig också. Alldeles särskilt törstig är jag på kvällarna också, typiskt nog - som om man inte var tillräckligt lättväckt av kissnödighet redan.

Idag jobbar jag min sista dag och jag har liksom inte så mkt jag kan göra på jobbet nu sista timmen så det blir lite FL och surf. :)

Låter jobbigt med blodtrycksproblem ni som har det - skulle själv ha mkt svårt att bara vila.
    Jag är galet törstig, särskilt på nätterna. Framöver blir det till att ha vattenflaska vid sängen så att jag slipper springa upp och dricka hela tiden!

Svar på tråden BF maj 2011