LilaFjäril skrev 2010-09-29 14:29:27 följande:
Therre: Skönt att du redan har kontakt med facket. Din chef verkar ju inte speciellt seriös. Jag har själv ansvar för personal och även om jag själv inte alltid tycker att allt är fantastiskt med min personal så SKA man följa regler och lagar. Och inte behandla personalen annorlunda även om man har olika åsikter om saker.
Råder dig till att skriva ner alla samtal och kommentarer du har med din chef och även datum. Det kan vara svårt att komma ihåg i efterhand. Var noga med att det är fakta och försök att hålla humör och tolkningar utanför (Lättare sagt än gjort) .
Och fortsätt med att ha kontakt med facket. Om du blir uppsagd för att du är gravid så kan du om inte annat kanske ha rätt till skadestånd. Även om din chef inte verkar följa regler och lagar.
Så som din chef pratar med dig skulle jag inte komma på tanken att prata med min personal. Tråkigt att han inte verkar tänka på att ta hand om och vårda sin personal lite mer.
Stå på dig. Kram.
Nej han passar inte riktigt inom restaurang heller, han ser mer ut som en som skulle passa bra på ett fängelse i USA typ hehe.. Han har behandlat mig annorlunda hela tiden också pga att jag har barn ingen annan som jobbar där har barn bara jag, han själv har inte barn heller och förstår inte hur de är heller är min dotter magsjuk så tycker han att jag ska ordna med barnvakt vilket jag inte förstår eftersom vi jobbar på restaurang och hur tänker han då när han vill ha dit mig som förmodligen också bär på smittan och handskas med råvarorna och är i kontakt med gästerna hela tiden...
tack för de tipset ska jag absolut göra. kan vara skönt att ha vissa saker uppskrivna så man har nog att gå tillbaka till och läsa när de väl kommer till kritan...
uppsagd vet jag att jag kommer att bli en tjeej som jobbade där tidigare blev de för att hon vart gravid och hon jobbar inte där nu.. fick med andra ord inte jobbet tillbaka efter att hennes mammaledighet var slut.
när jag började jobba där sa han att de inte hade kolektivavtal men när jag ringde till facket och kolla så sa de att de hade de så de tyckte jag var konstigt men jag har mina misstankar till varför han sa som han gjorde.. Jag förstår inte hur han kan behandla oss anställda som han gör för utan oss skulle de inte fungera, på de 2 år som jag har jobbat där så har 5 eller 6 personer sagt upp sig och slutat...
Han tänker enbart på sig själv och på att själv tjäna pengar medan vi alla som jobbar där tjänar mindre än vad vi har rätt till men alla är så fega och bara jag som tagit kontakt med facket, han värnar inte om sin personal i huvudtaget, har en som brukar jobba från 8-19,30, samt vissa dagar 8-21,30 när de väl är öppet så länge och han har totalt rast på 45minuter:S lite väl men han verkar finna sig i de men varför sörstår jag inte och han får ingen som helst uppskattning för de heller..
När jag mådde som värst och spydde som en räv pga graviditeten så ville min chef att jag skulle komma och jobba iaf trots att jag legat vaken större delen av natten men han sa att jag kunde få sluta tidigare, när jag väl skulle sluta så försvann han och jag hade inget annat val än att jobba vidare för jag kunde inte lämna mina 2 arbetskamrater själva så tidigt på dagen så fick jobba till 17 iaf..
men jag ska kämpa på och hoppas att de leder någon vart och att de lär sig något av de här och ev förändrar sitt tankesätt en aning iaf .. tack