Flickan och kråkan skrev 2011-01-11 07:34:08 följande:
Vi hade samma sak med vår äldsta under en period, alltså det här med att det gick snabbt och smidigt med mig och tog tid med pappa. Här var det väldigt enkelt. Jag var hemma med honom och lillebror. Han var i en period då han hade det lite jobbigt med att "hantera" det faktum att det fanns en lillebror som tog en massa plats och tid, pappa kom hem efter jobbet och inte så mycket tid att umgås innan nattning = pappa saknad, ville leka och ta igen en massa tid med pappa, få massor av bekräftelse från pappa = nattningen blev småstökig han skulle göra allt utom att somna. Som det var för oss så behövde vår äldsta den tiden med pappan.....och så fick jag och sambon prata en hel del om det......att han skulle försöka att inte bli irriterad eftersom det enda han ville vara att vara med honom och sökte kontakt. Hans pappa började vara noga med att när de la sig tillsammans tala om hur mycket han hade saknat honom under dagen etc. Idag går det jättelätt....pappa ligger alltid bredvid honom och håller i handen och han somnar på 10-15 minuter.
Det du skriver är ju väldigt intressant - jag har inte haft en tanke på att det kan vara saknad efter pappan som ligger bakom att han har så svårt att komma till ro. Men det är logiskt, innan lillebror föddes och jag gick på föräldraledighet hämtade pappan en dag i veckan och de hade en egen eftermiddag, pappan kom generellt hem lite tidigare också (nu lämnar han på förskolan varje morgon).
Jag har hört att sonen pratar en del under nattningen med pappan, det gör han inte med mig. Det kan ju vara för att han har ett uppdämt behov av att prata med pappan. Det kanske borde vara en del av deras nattningsrutin att ha en liten pratstund innan sovdags.
Jag ska ta upp det här med min man, jättebra synpunkter! :)