AP-snack & babbeltråd
Jag tycker det är lite svårt att veta hur man ska bete sig i mammagruppen. Vår grupp består bara av förstagångsföderskor förutom jag (jag är mest med för att få lite prommenadsällskap egentligen) och det är klart att jag har funderat mera och har mer erfarenhet än de andra. Samtidigt vill jag absolut inte bete mig som en know-it-all så jag försöker att inte lägga mig i. Men man reagerar ju - främst på vår BVC-sköterskas brist på åsikter. Ibland undrar jag om bvc har någon uttalad regel att inte tycka utan bara stödja i vad än föräldrarna hittar på, kan det vara så?
Ett exempel från förra (första) mötet. En mamma säger att deras barn varit gnälligt på kvällarna (2 månader gammal). Hon tror att hon börjar sina och har därför gett barnet ersättning. BVC-sköterskan frågar bara om han blivit nöjdare av det. Svar: "Nja, men nu vet jag att han får i sig mat i alla fall." Ingenting om hur mamman skulle kunna göra för att få mer mjölk (om det nu är det som är problemet, kvällsgnällighet är ju vanligt) och inte ens en fråga hur hon känner kring att ge ersättning, om det är ok eller om hon egentligen hellre vill amma. Jag vet ju inte om de diskuterar det här när de är själva men i gruppen pratades det inte vidare om det. Jag sa ingenting. Egentligen borde jag väl ha gjort det men är lite nojjig över hur det skulle uppfattas. Trots att mammorna i gruppen är väldigt trevliga och verkar kloka och förståndiga så fegar jag ur.
Idag ska vi prata sömnrutiner... Jag tycker det är alldeles för tidigt, barnen är ju bara 3 månader, men jag vet att det känns angeläget för några av de andra mammorna.
Fasen att det ska vara så känsligt det här med barn. Jag skulle aldrig tveka att ge någon goda råd kring hur man bäst tar hand om rabatterna eller hur man lagar en god gryta men så fort det är barn inblandat blir det så känsligt och det går på något vis inte att ha en nyanserad diskussion. Oavsett hur goda intentioner man har så kan man misstolkas och såra någon eller framstå som bufflig.