Prodin skrev 2011-02-20 12:12:55 följande:
Det är det här som är så bra med ett forum som detta, man behöver ofta lite input utifrån.
Jag har fått jättemånga bra tips, råd och tänkvärdheter.
Du Miang skrev inte precis det jag ville höra, men förmodligen det jag behövde.
Det är flera anledningar till att detta gick fel. Dels är sonen bara 8 månader, jag var och är absolut inte klar för att lämna bort honom. Vi har en väldigt stor skillnad i vår grundsyn på ganska mycket angående barn.
Sen är jag i tillägg en såndär hispig mesmamma som tycker att allt är en potentiell dödsfälla. När jag var gravid i v. 15 och full av hormoner dog en 18månaders pojke på min avdelning på dagiset där jag jobbar. Det spökar fortfarande kan jag säga. Detta vet givetvis både min sambo, och min svärmor och det tycker jag borde ge mig lite dispans i vissa situationer.
Men jag vet om att jag är orimlig ibland, och jag försöker verkligen att jobba på det.
Självklart är Odins relation med sin farmor viktigare än vilken gröt han äter. Givetvis är det så! Tack för att du är rak.
Det enda som verkligen är ett övertramp, och ett rejält sådant är att hon gav honom kött. Jag har inte berättat för min sambo, för jag vet inte vad det skulle vara bra för.
Men jag ringde upp henne och sa vad min väninna hade berättat och hon sa att det stämde. Hon hade "ryckts med" av situationen och inte tänkt sig för. Hon hade kommit på det precis när det var för sent, men då vile hon inte ta det från honom för då skulle hon förlora ansiktet framför sina kollegor. Hon har bett eftertryckligt om ursäkt och hon hade inte kunnat sova i kvalet över om hon skulle berätta eller inte.
Vi har olika synsätt, hon har kört mycket, mycket strikt uppfostran även från tidig ålder. Men hon vet att vi inte gör så, och oavsett vad hon tänker så har hon slutat kommentera, förmodligen har hon förlikat sig vid tanken. Tidigare har hon kommit hit med en barnvagn, fåor eftersom vi bara bar i sjal måste det ju vara nåt fel på vagnen vi har? Hon köpte en spjälsäng när hon fick höra att vi samsov för det kan man ju för Guds skull inte hålla på med!
Men vi har pratat med henne, och ställt upp en enad front och saker har blivit mycket bättre. Sist vi kom hem till dom hade hon till och med letat fram en gammal toaring som hon använt till sina barn, eftersom vi kör EC och den underlättar. Vi har våra meningsskiljatigheter, men det ska ju inte gå ut över relationen mellan henne och Odin.
För övrigt fick jag i och med mötet/intervjuen ett jobberbjudande som jag bara kunnat drömma om, det gör det hela lite lättare att tackla också. Det var inte för inget som jag sattes i den här sitsen!
Vad bra att ni pratat och att hon bett om ursäkt. Då finns det ju goda förutsättningar för att nästa gång går bättre - även om den gången dröjer. Och så länge du inte känner dig redo att lämna barnet till någon annan ska du givetvis inte göra det. Att förälrarna är trygga är en grundförutsättning för att det ska funka bra.
Jag hoppas att du inte tagit illa upp av mina inlägg. Jag är inte så bra på att linda in mina åsikter i mjuka ord och i skriven form blir det ibland lite väl hårt. Jag jobbar själv mycket med min relation med min svärmor. Vi trivs inte ihop, vi är två helt olika människor och personkemin är inte bra. Men sedan jag fick barn med hennes son försöker jag koncentera mig på att ha en skaplig mamma-farmor-relation och sätta mitt eget ego åt sidan. I stället försöker jag förstå mig på henne och se saker från hennes sida för att minimera antalet konflikter (det går... hyfsat ;) ). Även om jag tycker att hon är rätt jobbig som svärmor är hon en väldigt bra farmor, min stora pojke älskar henne och det är det viktiga.