• Miang

AP-snack & babbeltråd

Jag är 160 cm men lite rundare än du. Jag har inga problem att bära i Manducan, tycker den är skön och ger bra avlastning. Det enda är väl att den inte är så skön att sitta med då barnet bärs på magen pga det breda magbandet men det går.

• Miang

Den lilla rackaren somnade i BabyBjörnen igår, framåtvänd... Där får man för att man försöker göra rätt. :) Jag ska testa honom framåtvänd i sjalen ikväll.

• Miang
    Makadam skrev 2011-02-17 15:25:37 följande:
    Jaha, vad säger ni om det här då?
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/pojke-gor-mamma-l...

Lite platt artikel.....

"Sara Sylvén, läkare vid Akademiska sjukhusets kvinnoklinik, betraktar resultatet som svårförklarligt.

– Vi funderar bland annat på om det kan ha med halterna av hormonet leptin att göra. Det skiljer beroende på om man väntar en pojke eller en flicka och har visat sig skydda mot depressiva symptom, säger hon.

Forskarna startade 2009 en ny grundligare studie för att undersöka fler hormoner och göra genetiska analyser.

Sara Sylvén födde själv en pojke i höstas. Hon hade inga problem med nedstämdhet.

– Jag såg redan på ultraljudet i vecka 19 att det var en pojke, så jag var förberedd på det hela, säger hon."

Eh.... Behöver man förbereda sig inför födseln av en pojke så man inte blir besviken? Eller vad förberedde hon sig på? Den förändrade hormonhalten? Kan hon verkligen ha slängt ur sig något så dumt? 

Fast det har väl konstaterats i många vederhäftiga trådar här på FL att alla kvinnor egentligen bara vill ha flickor så det är kanske inte konstigt att man blir deprimerad av att få pojkar. Jag är nog också deprimerad, har bara inte fattat det än.

• Miang

...angående pojkar och flickor.
    Jag kan ibland känna att det är skönt att ha pojkar för de slipper en del av den enorma press som flickor/tjejer verkar ha på sig dessa dagar. Som kvinna är jag också glad att jag är uppväxt under (vad som känns som) en av de sista oskuldsfulla generationerna. Visst, det förekom alkohol och sex under högstadiet men i relativt begränsad utsträckning. Alla lufsade runt i jeans och tröja och tanken att behöva se sexig ut i skolan har aldrig fallit mig in, inte heller på gymnasiet. Unga tjejjer verkar må så dåligt idag. Allt var väl inte frid och fröjd på 80-talet heller men det verkar vara mycket tuffare att vara tjej idag.

Så, sett ur ett sånt perspektiv är jag rätt glad att ha pojkar. Samtidigt finns ju samhällets mer accepterande attityd mot pojkar som förstör för dem. Att pojkar redan från förskoleålder får busa och stöka mer får ju i förlängningen resultatet att pojkar gör sämre ifrån sig i skolan och får sämre betyg än flickor. Det kom ju dessutom en studie nyligen som visade att även killar med bra kunskapsnivå får lägre betyg än tjejjer som ligger på samma nivå. Även om betygssystemet idag ska vara baserat på kunskap - inte beteende.

Jag har själv mer högskolepoäng än jag behöver ;) och skolan är viktig för mig. Min man skrattar lite åt mig men jag kan redan oroa mig för hur det ska gå för pojkarna. Hur jag ska kunna motivera dem utan att pressa dem för hårt. Tyvärr känns det som något som jag som förälder får ta ansvar för helt själv utan någon vidare stöttning från skolan. Jag tror inte att jag hade upplevt det som ett lika stort problem om jag hade haft flickor.

• Miang

Jag håller både med och inte. Leverpastejen är givetvis ett klart övertramp och där måste ni vara tydliga med hur ni vill att pojken ska äta. Men de andra sakerna känns mer ok. Jag undrar dock varför du känner dig nedvärderad som förälder för att svärmor inte gör som du säger? Att hon gör på sitt sätt betyder ju inte att hon tycker att ditt sätt är fel?

Så tänker i alla fall jag vad gäller mina och makens föräldrar. De är inte barnvakter - de är familj. Vi har aldrig lämnat långa instruktioner kring vad de får och inte får, ska och inte ska göra med pojken. Några saker har vi varit tydliga med (inte ge honom godis eller läsk t.ex.) men i övrigt litar vi på deras omdömen. Även om de gör saker som jag inte skulle göra vet jag att de älskar honom och vill hans bästa, de har uppfostrat egna barn som blivit helt ok ;) så varför ska jag lägga mig i när de skapar sin egen relation till sitt barnbarn?

Tänk själva när det är dags att vara ensam med era första barnbarn... Hur skulle det kännas att få en lång instruktion, färdiglagad gröt i kylen, färdiguppskurna äpplen, gå inte ut mer än 10 minuter, byt blöja då och då etc etc. Jag skulle nog känna mig rätt tillplattad som farmor om jag var hon och undra om mina barn inte litar på mig det minsta lilla.

Sedan kan det givetvis finnas detaljer som man vill ta upp, t.ex. om man vill att de skalar äpplet för att barnet sätter skal i halsen, eller om man vill att de ska smörja skjärten extra noga för han har lätt att bli röd etc. På det stora hela tycker jag dock att far- och morföräldrar kan få följa sitt eget huvud när de tar hand om barnen.

Eftersom du gav tydliga instruktioner är det respektlöst av henne att inte följa dem. Men för er fortsatta relation med farmodern kanske du och din man ska fundera på hur mycket instruktioner som faktiskt behövs. Och framförallt prata med henne så hon har en chans att förstå hur ni känner.

• Miang
    Makadam skrev 2011-02-19 16:18:39 följande:
    Fast så kan jag tänka att far-/morföräldrar själva kan tänka;
    "Jag har ju uppfostrat mitt barn väl och det är moget att nu själv uppfostra sin familj."
    Självklart är det jag och min man som uppfostrar våra barn. Vi gör ju inte som våra föräldrar vill hemma hos oss. Men om de vill göra på sitt sätt hemma hos sig, och det sättet inte är direkt skadligt, ser jag inget fel i det. Jag tror snarare att det är bra för barn att få olika intryck och lära sig att vara flexibla. Hemma nattar vi på ett sätt, farmor gör annorlunda, till exempel.

Vad jag vill komma åt är att det känns som om många mammor (framförallt) gärna vill detaljstyra allt som rör deras barn - även när de själva inte är med. Jag tror man gör sig en otjänst, man riskerar bara att skapa konflikter med mor- och farföräldrarna som kan komma ivägen för deras relation med barnen.

Sedan säger jag inte att Littilina är sån, det verkar ju finnas goda skäl för att de lämnat vissa instruktioner. Som vanligt är det lite svårt med nyanser på ett forum som det här. :)
  • Miang
    Prodin skrev 2011-02-19 16:35:06 följande:
    Jag förstår hur du menar, men du har nog både rätt och fel.

Apropå färdig gröt, vår kille är lite småsvår med mat. Äter fortfarande inte så mycket, mest amning, blir snabbt som rackarns förstoppad och en "dålig" matupplevelse kan snabbt innebära flera dagars matstrejk. Han vill INTE bli matad, därav äpplestängerna. Gröten är ekologisk (viktigt för oss) risgröt, blandat med bröstmjölk vilket är en av få saker han accepterar att bli matad med. Havregryn och komjölk till en 8-månaders som aldrig ätit det, aldrig blivit matad av henne, inte har sin mamma eller pappa där som trygghet. Varför?

Det här med toatider, vi kör EC. Han blir verkligen ledsen om han inte får toan, utan tvingas kissa i blöja och ännu mer om han får sitta i blöt blöja. Men hon kan ju inte hans signaler, därav lite av ett schema.

Och visst har hon gjort ett jättebra jobb med Anders, och även övriga barn. Men hon har också gjort helt förkastliga saker (rökt inne, aldrig bilbarnstol, doppar nappen i whiskey vid tandsprickning, gett socker, saft, godis i extremt tidig ålder, använt tv-barnvakten o.s.v.) helt enkelt för att hon är av en annan generation med annat synsätt och andra värderingar. Hon håller absolut inte med oss i mycket som vi gör, men det är ju fortfarande vår son och våra beslut, det tycker jag att hon måste respektera och följa, om inte annat så för Odins skull, han förtjänar kontinuitet och konsekvens.
    Ok. Då förstår jag bättre varför ni förberett vissa saker. Vet farmodern om detta? Eller kan det vara så att hon bara möttes av en färdig skål gröt och tänkte att det är godare med hemmagjord?

Det här med barnstol etc kan man ju inte riktigt hålla emot föräldrarna. Det var en annan tid då. Troligtvis har hon ingenting emot att använda barnstol nu? Sådana är i alla fall mina och makens föräldrar. Vi kan tillsammans skratta och skaka på huvudet åt en del tokigheter som de gjorde med oss. Förmodligen kommer våra barn att göra detsamma om oss.

Jag skriver med lillen på armen. Om jag är lite kort så beror det på att jag är enhandad. :)
  • Miang

Jag undrar om vi inte tycker rätt lika egentligen om vad vi accepterar när vi lämnar bort våra barn, men vi har olika erfarenheter eftersom våra barn och föräldrar är olika och därför beskriver vi frågan på olika sätt. Givetvis är det en enorm fördel (kanske till och med en förutsättning) om man delar en grundsyn om hur man tar hand om barn med far- och morföräldrarna. Min man och jag är lyckligt lottade som har sådana föräldrar, jag har full förståelse för att man resonerar annorlunda om man inte kan lita på att föräldrarna har ett bra förhållningssätt mot barnen. Just en sån sak som att låta barnet ligga och skrika i vagnen, eller någon annanstans, skulle jag inte heller acceptera.

Jag tycker att mina barns relation till sina mor- och farföräldrar är jätteviktig. Jag tycker också att det är mitt ansvar som förälder att göra allt jag kan för att de ska få en bra relation. Det är avsevärt viktigare att de trivs ihop än att barnet alltid får ekologisk frukt eller en viss typ av blöjor. Sådana detaljer kan vara viktiga för mig och för pappan men de är inte nödvändiga för barnet och i det här sammanhanget blir det petitesser. Därför tycker jag att man måste försöka ordna det så enkelt och trivsamt det går när mor- och farföräldrar börjar vara ensamma med sina barnbarn. Ett barn som kanske måste sövas genom att bäras eller vaggas och inget annat funkar, kanske inte ska vara ensam med dem över en sovstund. Ett barn som är väldigt besvärligt i maten kanske inte ska lämnas över en måltid. Men vad gäller detaljer som inte är direkt avgörande för barnets välmående - de kan man låta mor- och farföräldrarna ta hand om.

Men men, min stora pojke har alltid varit trygg och lätt att ta hand om, både för oss och våra föräldrar, så det är lite spekulationer från min sida detta. Det är lätt att vara kategorisk innan man själv hamnar i en svår situation och det kan ju alltid uppstå nödfall.

Att det blev fel i Lottilinas situation verkar handla en hel del om att det var just ett nödfall, det var lite ont om tid, hon var inte redo och vare sig hon eller farmodern hann förbereda sig. Är man inte bekväm med att lämna bort barnet är det ju lätt att förstora saker som inte går riktigt som man tänkt. Egentligen handlar det ju då om att man har problem med hela barnvaktssituationen, inte att det blev fel sorts gröt. Jag tycker det låter så sorgligt att hon har tappat förtroende för farmodern som barnvakt och känner sig nedvärderad som mamma, när det kan handla om missförstånd och okunnskap från farmoderns sida - inte respektlöshet.

• Miang
    Prodin skrev 2011-02-20 12:12:55 följande:
    Det är det här som är så bra med ett forum som detta, man behöver ofta lite input utifrån.
    Jag har fått jättemånga bra tips, råd och tänkvärdheter.

Du Miang skrev inte precis det jag ville höra, men förmodligen det jag behövde.

Det är flera anledningar till att detta gick fel. Dels är sonen bara 8 månader, jag var och är absolut inte klar för att lämna bort honom. Vi har en väldigt stor skillnad i vår grundsyn på ganska mycket angående barn.
    Sen är jag i tillägg en såndär hispig mesmamma som tycker att allt är en potentiell dödsfälla. När jag var gravid i v. 15 och full av hormoner dog en 18månaders pojke på min avdelning på dagiset där jag jobbar. Det spökar fortfarande kan jag säga. Detta vet givetvis både min sambo, och min svärmor och det tycker jag borde ge mig lite dispans i vissa situationer.
    Men jag vet om att jag är orimlig ibland, och jag försöker verkligen att jobba på det.
    Självklart är Odins relation med sin farmor viktigare än vilken gröt han äter. Givetvis är det så! Tack för att du är rak.

Det enda som verkligen är ett övertramp, och ett rejält sådant är att hon gav honom kött. Jag har inte berättat för min sambo, för jag vet inte vad det skulle vara bra för.

Men jag ringde upp henne och sa vad min väninna hade berättat och hon sa att det stämde. Hon hade "ryckts med" av situationen och inte tänkt sig för. Hon hade kommit på det precis när det var för sent, men då vile hon inte ta det från honom för då skulle hon förlora ansiktet framför sina kollegor. Hon har bett eftertryckligt om ursäkt och hon hade inte kunnat sova i kvalet över om hon skulle berätta eller inte.

Vi har olika synsätt, hon har kört mycket, mycket strikt uppfostran även från tidig ålder. Men hon vet att vi inte gör så, och oavsett vad hon tänker så har hon slutat kommentera, förmodligen har hon förlikat sig vid tanken. Tidigare har hon kommit hit med en barnvagn, fåor eftersom vi bara bar i sjal måste det ju vara nåt fel på vagnen vi har? Hon köpte en spjälsäng när hon fick höra att vi samsov för det kan man ju för Guds skull inte hålla på med!

Men vi har pratat med henne, och ställt upp en enad front och saker har blivit mycket bättre. Sist vi kom hem till dom hade hon till och med letat fram en gammal toaring som hon använt till sina barn, eftersom vi kör EC och den underlättar. Vi har våra meningsskiljatigheter, men det ska ju inte gå ut över relationen mellan henne och Odin.

För övrigt fick jag i och med mötet/intervjuen ett jobberbjudande som jag bara kunnat drömma om, det gör det hela lite lättare att tackla också. Det var inte för inget som jag sattes i den här sitsen!
    Vad bra att ni pratat och att hon bett om ursäkt. Då finns det ju goda förutsättningar för att nästa gång går bättre - även om den gången dröjer. Och så länge du inte känner dig redo att lämna barnet till någon annan ska du givetvis inte göra det. Att förälrarna är trygga är en grundförutsättning för att det ska funka bra.

Jag hoppas att du inte tagit illa upp av mina inlägg. Jag är inte så bra på att linda in mina åsikter i mjuka ord och i skriven form blir det ibland lite väl hårt. Jag jobbar själv mycket med min relation med min svärmor. Vi trivs inte ihop, vi är två helt olika människor och personkemin är inte bra. Men sedan jag fick barn med hennes son försöker jag koncentera mig på att ha en skaplig mamma-farmor-relation och sätta mitt eget ego åt sidan. I stället försöker jag förstå mig på henne och se saker från hennes sida för att minimera antalet konflikter (det går... hyfsat ;) ). Även om jag tycker att hon är rätt jobbig som svärmor är hon en väldigt bra farmor, min stora pojke älskar henne och det är det viktiga.
  • Miang
    chokladkaffe skrev 2011-02-20 19:55:29 följande:
    Ja men det var nog också en sån där jag funderat efter. Den hade jag förvisso glömt nu. Det var också lite hårt att ifrågasätta någons upplevelse av förlossningen men å andra sidan förde det ju min bearbetning framåt.

På tal om det ligger min i säte nu så det kanske slutar med snitt ändå om inte vändningsförsöket lyckas. Nej, det finns inte på min karta att trycka ut ungen med rumpan först Jag som hade en bild av att det är lätt att vara gravid och sen kommer barnet ut. Jag tycker det ska vara nåt krångel varje gång men men, så är det väl, förlossningar blir aldrig som man tänkt sig. Nu försöker jag vara lika öppen för snitt som vaginalt och ha i huvudet att det kan bli vad som helst. Inte det lättaste.
    Är det någon av sätten som känns lättare eller jobbigare? Jag har fött båda "vägarna" och tycker snitt var en räkmacka jämförelse med den så kallade normala förlossningen. ;)

Liten uppdatering om min lilla kaksmula som vägrar sjal. Jag har insett att han nog inte vill bli buren till sömns överhuvudtaget. Igår när stora skriktimmen drog igång testade jag först sele men sen bar jag honom i famnen och han skrek och skrek så han blev alldeles svettig. Till sist lade jag mig bredvid honom i sängen, strök honom över ryggen och vyssade lite... och då blev han lugn. Snyftade några gånger och somnade... Jag har försökt söva honom direkt i sängen förut men det har inte gått men han kanske inte var tillräckligt trött då.

Vi ska iväg och åka skidor med min familj till helgen och dela stuga med min syster och hennes barn. För att bespara dem skriktimmen testade jag att söva honom ute i vagnen på nu på kvällen. Så fort han blev gnällig vid åttetiden lade jag honom i vagnen på uteplatsen och han somnade nästan bums. Efter en stund tog jag in honom och jag har nu under kvällen succesivt plockat av honom filtar och varma kläder, men han ligger kvar i sin mjuklift och sover så gott.

Det här hade aldrig gått med stora killen. Han skulle sova i sjal eller ammas till sömns. Jaja, man lär så länge man lever. Nu ska vi bara försöka att inte fastna i vagnandet så han måste ha en vagn för att somna.

Jag samsov inte med stora pojken men gör det med lillen... undras om det är därför de har så olika närhetsbehov på dagarna?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd