• pluvdo

Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?

Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?

Förklara för mig.

• Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?
  • Flor Mariposa
    Superninjan skrev 2010-08-29 16:01:16 följande:
    jaha ok, jag missade att det stod "av" oxå...då ber jag om ursäkt, frågan var inte riktad till mig
    Samma här
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • pluvdo
    Flor Mariposa skrev 2010-08-29 16:03:01 följande:
    På grund av...
    Jaha, så folk som skriver "pga av" menar alltså "på grund av av"?
  • Flor Mariposa
    pluvdo skrev 2010-08-29 16:04:27 följande:
    Jaha, så folk som skriver "pga av" menar alltså "på grund av av"?
    Huh? nu förstår jag inte. Varför riktar du den frågan till mig, för jag har ingen aning varför dem skriver " pga av"
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • pluvdo
    Flor Mariposa skrev 2010-08-29 16:07:25 följande:
    Huh? nu förstår jag inte. Varför riktar du den frågan till mig, för jag har ingen aning varför dem skriver " pga av"
    Eftersom du skrev att de menar "på grund av".

När vi ändå är inne på vad du menar, varför skriver du "dem" när du menar "de"?
  • Flor Mariposa
    pluvdo skrev 2010-08-29 16:09:14 följande:
    Eftersom du skrev att de menar "på grund av".

När vi ändå är inne på vad du menar, varför skriver du "dem" när du menar "de"?
    Nej jag menade att jag inte borde ha svarat på frågan om vad pga betyder för jag inte såg att du frågade efter dem som skriver "pga av". Dvs jag läste inte trådstarten ordentligt.

Jag menar "dem". Det är väl så man säger här så jag vet inte, har aldrig reflekterat över det. Det är så jag lärt mig tala helt enkelt,
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • pluvdo
    Flor Mariposa skrev 2010-08-29 16:16:14 följande:
    Nej jag menade att jag inte borde ha svarat på frågan om vad pga betyder för jag inte såg att du frågade efter dem som skriver "pga av". Dvs jag läste inte trådstarten ordentligt.

Jag menar "dem". Det är väl så man säger här så jag vet inte, har aldrig reflekterat över det. Det är så jag lärt mig tala helt enkelt,
    Okej.

Nej, du menar "de". "De" och "dem" uttalas likadant så hur du lärt dig att "tala" är irrelevant. Det är skrivandet som krånglar. "De" kan ersättas med "jag" och "dem" kan ersättas med "mig". I meningen "för jag har ingen aning om varför __ skriver "pga av". " Så skall det vara "de". För du hade väl knappast skrivit "för jag har ingen aning om varför mig skriver "pga av"."? (utan snarare "varför JAG skriver...")
  • Flor Mariposa
    pluvdo skrev 2010-08-29 16:21:02 följande:
    Okej.

Nej, du menar "de". "De" och "dem" uttalas likadant så hur du lärt dig att "tala" är irrelevant. Det är skrivandet som krånglar. "De" kan ersättas med "jag" och "dem" kan ersättas med "mig". I meningen "för jag har ingen aning om varför __ skriver "pga av". " Så skall det vara "de". För du hade väl knappast skrivit "för jag har ingen aning om varför mig skriver "pga av"."? (utan snarare "varför JAG skriver...")
    Är du seriös? Orka!
     Det är så jag lärt mig tala och det är så man säger här PUNKT!
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • Kokomo
    Flor Mariposa skrev 2010-08-29 16:33:37 följande:
    Är du seriös? Orka!
     Det är så jag lärt mig tala och det är så man säger här PUNKT!
    Fast det är ju viss skillnad på att tala och skriva...
Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?