• pluvdo

Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?

Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?

Förklara för mig.

• Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?
  • jennifer03
    SoStylish skrev 2010-08-29 17:19:12 följande:
    Du kanske kan börja med att lära dig stava till ämnet du tydligen har VG i!
    ne för jag är inne på internet och här bryr jag mig inte om hur jag stavar. så länge jag och alla andra fattar vad jag menar! ja de är svenska jag har VG i! så behöver nog inte lära mig ngn svenska! haha! ser du vad konstiga ord jag använder mig av :P (ne, de och ngn) inte ens korrekta meningar, hmm !
  • jennifer03
    SoStylish skrev 2010-08-29 17:23:37 följande:
    Ordet "Dom" är ett fullt godkänt ord att använda istället för "De" eller "Dem". 

Är "Dom" en förkortning? På vadå om jag får fråga?
    haha en som inte kan läsa DE är en förkortning på DEM. du får ALDRIG godkänt på ordet DOM om en svenska lärare rättar ngt du skrivit . för de är inget ord!
  • jennifer03
    shitvadjaghatar skrev 2010-08-29 17:20:21 följande:
    Fast Jennifer,

på riktigt nu, det är svårt att förstå vad du skriver.
    Det är svårt att förstå vart du vill lägga din tyngd i meningen.
    Du använder inte stor bokstav, du stavar det som de, det blir skitjobbigt att läsa.
    jo men det är väl ändå dina problem??? tror du att jag orkar bry mig om att göra en stor bokstav i varje påbörjad mening? kan inte du läsa så är de som sagt inte mina problem!
  • Shira

Är DE en förkortning på DEM???!!!

• Kokomo
    jennifer03 skrev 2010-08-29 17:20:21 följande:
    De är en förkortning på Dem enligt mig.
    De är verkligen ingen förkortning av Dem. Dessutom finns det inget som kan vara "enligt dig" inom grammatik då det är på förhand fastställda regler med mycket litet tolkningsutrymme inom.
  • jennifer03
    SoStylish skrev 2010-08-29 17:28:00 följande:
    De och Dem är två olika ord som ska skrivas i olika sammanhang!

Du kan ju läsa här så kanske du lär dig något:
    www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.asp...
    jo men jag sa aldrig vad de var utan vad jag tyckte! när jag läser så fattar jag liksom direkt även om de står de och inte dem!
  • Kokomo
    jennifer03 skrev 2010-08-29 17:26:44 följande:
    jo men det är väl ändå dina problem??? tror du att jag orkar bry mig om att göra en stor bokstav i varje påbörjad mening? kan inte du läsa så är de som sagt inte mina problem!
    Att någon med svenska som förstaspråk har svårt att förstå vad du skriver är väl absolut ditt problem. Eller säger du så när du åker utomlands och försöker göra dig förstådd också? "Att de inte förstår vad jag säger är ju DERAS problem, inte mitt"
  • jennifer03
    Kokomo skrev 2010-08-29 17:29:04 följande:
    De är verkligen ingen förkortning av Dem. Dessutom finns det inget som kan vara "enligt dig" inom grammatik då det är på förhand fastställda regler med mycket litet tolkningsutrymme in
    vad jag vet sa jag aldrig att de stämde utan menar att när jag läser så ser jag DE som DEM . för jag är tillräckligt smart för att fatta vad ngn menar!
  • jennifer03
    Kokomo skrev 2010-08-29 17:31:38 följande:
    Att någon med svenska som förstaspråk har svårt att förstå vad du skriver är väl absolut ditt problem. Eller säger du så när du åker utomlands och försöker göra dig förstådd också? "Att de inte förstår vad jag säger är ju DERAS problem, inte mitt"
    ja om ingen förstår vad jag skriver för att jag inte börjar meningen med stor bokstav så ja deras problem!
Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?