Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?
Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?
Förklara för mig.
Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?
Förklara för mig.
Fast, flor mariposa, du är inne i en tråd om rättstavning. Självklart får du acceptera att bli rättad och du kan inte försvara din felaktiga stavning med "så har jag alltid gjort". Språkregler är språkregler.
jag garvar när jag läser denna tråd, inte för att jag är en som skriver pga av utan för att de är så patetiskt. på internet är de i stort sätt ingen som går efter svensk gramatik eller vad de nu heter. internet har sitt egna språk där alla skriver som dom vill och alla förstår alla. så nu är frågan, hur tråkigt kan man ha om man sitter på internet och rättar hur andra skriver?????
Klart det är en dålig ursäkt eller bortförklaring! Jag tror inte att någon som KAN svenska ordentligt sätter sig och skriver sämre svenska bara för att det råkar vara på internet man ska skriva något. Jag tycker snarare att det är tragiskt att det finns så många som verkar ignorera sina problem med svenska språket istället för att försöka lära sig och bli bättre! Nu är det inte "de" och "dom" som brukar vara problemet utan "de" och "dem", men det var inte det tråden handlade om.
Och jo, vi förstår absolut vad folk menar även om dom skriver "pga av" men det ser ju så knäppt ut så det är därför vi ifrågasätter varför man skriver så galet!