• pluvdo

Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?

Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?

Förklara för mig.

• Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?
  • dotty

Fast, flor mariposa, du är inne i en tråd om rättstavning. Självklart får du acceptera att bli rättad och du kan inte försvara din felaktiga stavning med "så har jag alltid gjort". Språkregler är språkregler.

• Flor Mariposa
    pluvdo skrev 2010-08-29 17:01:08 följande:
    Vad Du tycker speglar inte nödvändigtvis vad Alla tycker.
    Nä men vad säger du om att det är imot FL regelverk?
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • SoStylish
    jennifer03 skrev 2010-08-29 17:02:33 följande:
    för mig är de och dom samma sak!! använder vilket som när de passar mig bäst! att ens rätta någon visar vilket tråkigt liv man har! eller hur svår fattad och trög man är som inte kan förstå en mening för att ett ord inte passar!
    Jag tycker att du är lite fel person att kalla andra "svårfattade" och tröga när det är du som inte ens kan knåpa ihop ett par enkla meningar på korrekt svenska.
  • jennifer03
    SoStylish skrev 2010-08-29 17:02:26 följande:
    Jodu! Kan man svenska ordentligt så kan du lita på att man använder språket så bra som man kan. Det är ju inte så att jag sitter och skriver sämre svenska bara för att jag skriver ett inlägg på ett internetforum. Visst att man kanske slänger in diverse förkortningar och smile-gubbar (som man inte skulle gjort i en uppsats t.ex) men att påstå att man använder ett sämre språk på internet är bara en dålig ursäkt!
    på vilket sätt skulle de vara en dålig ursäkt? vill en människa sköta sin gramatik ordentligt på internet så grattis! och säger inte att man måste ha sämre skrivspråk på internet men så är de bara. lev med de. eller just DET! liksom palla bry sig om någon säger pga av eller de istället för dom! tror man fattar ändå!
  • jennifer03
    pluvdo skrev 2010-08-29 17:01:08 följande:
    Vad Du tycker speglar inte nödvändigtvis vad Alla tycker.
    ne vad jag skrev var inte att alla garva utan att JAG garva! förstår du inte vad pga av betyder eller att de kanske egentligen ska vara dom och får svårt att förstå så kanske du borde bara skita i de, tragiskt att de kan vara så svårt!! hahaha!
  • shitvadjaghatar
    jennifer03 skrev 2010-08-29 16:59:38 följande:

jag garvar när jag läser denna tråd, inte för att jag är en som skriver pga av utan för att de är så patetiskt. på internet är de i stort sätt ingen som går efter svensk gramatik eller vad de nu heter. internet har sitt egna språk där alla skriver som dom vill och alla förstår alla. så nu är frågan, hur tråkigt kan man ha om man sitter på internet och rättar hur andra skriver?????

Skämtar du eller?
    Vart har du fått den här konstiga informationen ifrån?
    Eller har du bara hittat på det?
  • Flor Mariposa
    dotty skrev 2010-08-29 17:02:50 följande:
    Fast, flor mariposa, du är inne i en tråd om rättstavning. Självklart får du acceptera att bli rättad och du kan inte försvara din felaktiga stavning med "så har jag alltid gjort". Språkregler är språkregler.
    Jag är inne i en tråd som frågar vad "pga av" betyder och inte en tråd som ts startat för att hon skall agera "lärare" och utföra rättstavning på folk som skriver här. Tror knappast att ni andra som skriver här gör det i enlighet med svensk grammatik  Det är dessutom imot familjelivs regler.
    Familjelivs regler är familjelivs regler!
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • jennifer03
    SoStylish skrev 2010-08-29 17:04:16 följande:
    Jag tycker att du är lite fel person att kalla andra "svårfattade" och tröga när det är du som inte ens kan knåpa ihop ett par enkla meningar på korrekt svenska.
    de handlar väl inte om vad man kan och inte? jag har vg i gramatik men behöver absolut inte använda de på min fritid? och själva grejen jag tycker är så patetisk är hur man orkar ägna sitt liv åt att rätta andra ;)
  • SoStylish

Klart det är en dålig ursäkt eller bortförklaring! Jag tror inte att någon som KAN svenska ordentligt sätter sig och skriver sämre svenska bara för att det råkar vara på internet man ska skriva något. Jag tycker snarare att det är tragiskt att det finns så många som verkar ignorera sina problem med svenska språket istället för att försöka lära sig och bli bättre! Nu är det inte "de" och "dom" som brukar vara problemet utan "de" och "dem", men det var inte det tråden handlade om.

Och jo, vi förstår absolut vad folk menar även om dom skriver "pga av" men det ser ju så knäppt ut så det är därför vi ifrågasätter varför man skriver så galet!

• jennifer03
    shitvadjaghatar skrev 2010-08-29 17:09:36 följande:
    Skämtar du eller?
    Vart har du fått den här konstiga informationen ifrån?
    Eller har du bara hittat på det?
    informationen? jag sitter vid internet och pratar med folk ganska mycket om dagarna och får alltid lära mig nya påhittade förkortningar och läsa meningar med förslappade ord . så därifrån!
Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?