• pluvdo

Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?

Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?

Förklara för mig.

• Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?
  • pluvdo
    jennifer03 skrev 2010-08-29 17:25:37 följande:
    haha en som inte kan läsa DE är en förkortning på DEM. du får ALDRIG godkänt på ordet DOM om en svenska lärare rättar ngt du skrivit . för de är inget ord!
    Alltså... Om DU får VG i svenska så är ALLT möjligt.

Och jo, nu för tiden ÄR "dom" en korrekt skriftform av de/dem även enligt lärare. Jag har frågat flera stycken.

Om de nu ens bryr sig om att rätta stavningen längre. Det verkar ju inte så, med tanke på att Du fick VG. I "gramatik".
  • SoStylish
    pumbis skrev 2010-08-29 17:44:46 följande:
    Pga = På grund av ?
    Men många skriver "Pga av". Då blir det ju ett "av" för mycket :)
  • pluvdo
    jennifer03 skrev 2010-08-29 17:32:04 följande:
    vad jag vet sa jag aldrig att de stämde utan menar att när jag läser så ser jag DE som DEM . för jag är tillräckligt smart för att fatta vad ngn menar!
    Grejen är ju den att när folk skriver DEM så menar de inte alltid DEM utan i vissa fall menar de DE, men vet inte vad skillnaden mellan DE och DEM är. Om du ALLTID ser "dem" trots att folk skriver "de", innebär det att du ALLTID ser "mig" när folk skriver "jag" också? För grammatiskt sett så är det precis samma sak.
  • Hanna35

Stackars alla lärare som jobbar hårt för att eleverna ska lära sig det egna språkets skrivregler mm.
    Om attityden är att när man inte går i skolan längre så kan man glömma allt man lärt sig genom åren.

Att skriva rätt grammatiskt är viktigt även på fritiden och på arbetsplatsen. Bara för man är ledig innebär det inte att man ska glömma allt man en gång lärt sig.

Jag har inte svenska som första språk men försöker alltid att skriva så rätt jag lärt mig men skriver jag fel och någon påpekar detta tar jag åt mig och försöker lära mig det till nästa gång. Precis som jag försöker lära mitt barn att inte använda det typiska internet språket vilket tydligen är Inga stora bokstäver, särskrivningar, inga punkter eller kommatecken.
     En människa anses vara mer seriös och välutbildad om man ska skriva ordentligt.

jennifer03 skrev 2010-08-29 17:36:56 följande:
    tack men nej tack! behöver som sagt ingen hjälp ;) och sen så är inte grammatiken så viktigt . för kommer aldrig behöva använda den mer ;)
  • Hamnkrumelur
    SoStylish skrev 2010-08-29 17:02:26 följande:
    Jodu! Kan man svenska ordentligt så kan du lita på att man använder språket så bra som man kan. Det är ju inte så att jag sitter och skriver sämre svenska bara för att jag skriver ett inlägg på ett internetforum. Visst att man kanske slänger in diverse förkortningar och smile-gubbar (som man inte skulle gjort i en uppsats t.ex) men att påstå att man använder ett sämre språk på internet är bara en dålig ursäkt!
    Jag slarvar på internet. Hoppar över punkt, bryr mig inte om stor bokstav. Sätter kommatecken där man inte ska osv....

Jag hade högsta betyg i svenska men det har jag inget behov av att visa upp på en nätsajt. Så det är många som använder sämre språk här.
  • Kokomo
    Hamnkrumelur skrev 2010-08-29 18:05:16 följande:
    Jag slarvar på internet. Hoppar över punkt, bryr mig inte om stor bokstav. Sätter kommatecken där man inte ska osv....

Jag hade högsta betyg i svenska men det har jag inget behov av att visa upp på en nätsajt. Så det är många som använder sämre språk här.
    Fast jag tycker det är skillnad på att hoppa över stor bokstav och kommatecken etc och att använda sig av fel ord trots att man vet vilket som är rätt eller att stava fel trots att man vet hur det egentligen stavas. Att skippa stor bokstav och kommatecken etc gör iaf jag för att det går snabbare och är smidigare, men att stava fel eller använda ett felaktigt ord istället för ett korrekt handlar väl inte om slarv gissar jag utan snarare om okunskap eller att man är osäker och inte orkar tänka efter.
  • littlepixiegrl

pga = Professional Golfers' Association
    p.g.a. = på grund av

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • littlepixiegrl

alternativt betyder pga postogramadress tydligen 

Ja, jag är en fett nördig ordmärkare! 

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Bombusk
    pluvdo skrev 2010-08-29 17:48:13 följande:
    Grejen är ju den att när folk skriver DEM så menar de inte alltid DEM utan i vissa fall menar de DE, men vet inte vad skillnaden mellan DE och DEM är. Om du ALLTID ser "dem" trots att folk skriver "de", innebär det att du ALLTID ser "mig" när folk skriver "jag" också? För grammatiskt sett så är det precis samma sak.
    Jag vill bara tacka dig pluvdo!

Jag har SÅ länge försökt att beskriva för folk i min omgivning (hör och häpna ett gäng av DEM utbildade journalister) att de använder De och Dem fel. Eller rättare sagt Dem fel. I alla j*vla meningar som det ska vara De skriver de Dem. Jag blir galen!!

Tack för ditt exempel med Jag och Mig, det kommer jag använda nu för att beskriva felet de gör. Så klockrent!
Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?