• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • lime 84

Jag tycker inte att det är något konstigt alls att amma en 2 åring. Alla kvinnor i min släkt inklusive mig själv har ammat och har ammats längre än 1,5 år. En del till nästan 3 år. Vi är inte alls speciella eller konstiga =)... Alla är akademiker, har fungerande liv och barnen har blivit självständiga och alldeles vanliga individer. Vi har bra tänder också! Skrattande

Jag tror fakiskt att de som kritiserar eller tycker detta är "äckligt" försöker försvara sina egna val inför sig själva. Så amma på och skäms inte! Det är ju det naturligaste i världen.

Börja läsa inne på AP-tråden också! Där finns det fler som ammat lite längre.

• Plutteli
    Jojile skrev 2010-09-01 19:53:39 följande:
    Det jag undrar är väl mer hur du kan säga att det är naturligt. Det är ett annorlunda ordval bara. Hur har man kommit fram att det är naturligt? Är det inte så att man egentligen har utvecklat rekommendationer om amning, mest för människor i U-länder? Jag har då aldrig hört talas om att det NATURLIGA och alltså den biologiska instinkten är att en sexåring ska ammas.
    Man har kommit fram till det genom att kolla på hur länge barn som ammas fritt utan speciell inskränkning i alla länder ammas, genomsnittet är då 2-3 år med variationer upp till 5-6 års ålder i vissa länder. (Mongoliet tex har en sed att ett barn som inte ammas minst 4 år kommer bli klent och få svårt att bli framgångsrikt, men där dricker å andra sidan även vuxna bröstmjölk bara för att det är nyttigt)
    Jämför man sedan med våra närmsta släktingar bland primaterna så ammar apor mellan 6 månader och 4 år, men då får man ju även se till deras livslängd som är kortare än människans.
  • MissKaos
    Jojile skrev 2010-09-01 20:00:22 följande:
    Kanske helt orelevant, men var det inte något år sedan en tvååring dog av svält i Italien eller något, just pga att hans mamma enbart hade ammat honom? 
    HAr inte hört talas om det. Tänker inte testa att helamma honom heller.. Men jag gjorde det ett tag när han var runt 1 år(pga sjukdom, han åt inget annat) han gick inte ens ner i vikt..
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • 3way

Nej jag tycker inte du är konstig, de väljer man ju själv. Skulle aldrig se ner på en mamma som ammar sin 2 åring.  BRA BRA BRA.   I djurriket så ammar de exempelvis kalvarna tills de är ca 6mån vilket vill säga 6 år i "ko år"  Helt natruligt egetligen. De är bara de att kalvarna/människorna får seperations ångest den dagen de skiljs åt eftersom de har starkare band.
    EN djurskötare

• Marlene

Det är ju jätte bra att ni har kvar amningen när hon börjar på förskolan Hon verkar ju visa rätt tydligt att amningen blir lite viktigare igen i och med separationen när hon är på förskolan, vilket är väldigt vanligt.

• plura

Amma på ni
    Måste du sluta i dec. kan det ju vara bra att trappa ner lite sista månaden.
    Jag har haft kvar nattamningen längst och den kan vara svår att sluta med, då de behövt bröstet för att somna och somna om. Men det "problemet" slipper ju ni.
    Själv vill jag både sluta och fortsätta amningen. Yngsta är inte 8 mån än, men jag hade inte slutat amma storasyster när han föddes ,så hon fick fortsätta nån gång ibland.
    Nu har det tyvärr blivit så att hon vill ammas jämt. Hon skriker och gapar och stör sin lillebror när det är hans tur.
    Därför känner jag att det är läge att sluta. Jag måste nog lägga ner helt för att hon ska "ge upp" och det känns lite trist. Tyvärr så blir inte amningen mysig när hon gapar och kräver sitt -utan bara stressig.

• Helene70
    Laguna skrev 2010-09-01 19:47:17 följande:
    Titta nästa gång du ser ett naturfolk på tv. O de är ju ammade riktigt länge. Min brorsa har alltså löjligt perfekta tänder. Vi andra har inte hälften så fina trots tandställning.
    Naturfolk som inte äter ris, spannmål och raff. socker löper mindre risk att utveckla karies. Konstigare än så är det inte.

Och en sak till, min bror och jag har löjligt perfekta tänder och vi har aldrig blivit ammade. Detsamma gäller inte min syster som är helammad i 6 månader. Jag hade inte blivit förvånad om tandsituationen hade varit densamma om amningsförhållandena hade varit tvärtom.   
  • lime 84

Ja det är ju faktiskt lite irrelevant med tanke på att det knappast handlar om att inte erbjuda annan mat... Det gör vi nog allihop.

• Pigeon
    Laguna skrev 2010-09-01 19:47:17 följande:
    Titta nästa gång du ser ett naturfolk på tv. O de är ju ammade riktigt länge. Min brorsa har alltså löjligt perfekta tänder. Vi andra har inte hälften så fina trots tandställning.
    Det ska jag göra, har aldrig tänkt på det förut!
    Men nu när jag tänker på saken, gamla skelett och liknande man ser på museum har ju också alltid perfekta tänder. Jag har aldrig sett en dödskalle med skeva framtänder (som jag har...).
  • Kicks71

Oj, vilken het potatis detta är.. jag tycker att amning är världens bästa 'uppfinning' Glad något helt fantastiskt!

Men personligen har jag kännt att när mina barn kan stå och gå, prata och äta själva, ja då vill inte jag amma längre. De kan vara trygga utan att suga på mina tuttar. Men var och en gör sina val och ingen borde egentligen lägga sig i vad som är rätt eller fel. Var och en gör det som fungerar i deras familj.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!