• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Pix Maniac
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:28:27 följande:
    Hej!
    Vilka förjävlia svar du har fått från som liga TS!
    Vår tjej ammade till hon var 23 månader (2 månader sen) då slutade hon av sig självt, HON behövde närheten, inte jag och avslutet gick superlätt när HON var redo för att sluta! Fortsätt så länge det känns bra att amma, hon slutar när hon är redo och om du känner för att sluta tidigare så kommer du lösa det då. Betänk att den NATURLIGA amningslängden för människor är 2-6 år! Att barn i dagsläget inte ammar mer än ett år är egentligen onaturligt och ett påfund av oss i väst för att amning är så förknippat med bröst och bröst såå förknippat med sex! Har en vän från Nigeria, hon tycker vi är skitskumma här i Sverige som inte låter barnen amma så länge de själva vill, hon är van vid att barn ammas MINST två år!

Om du söker på Långtidsamning under Amningsforumet så hittar du en tråd jag skapat för alla mammor som ammar lite äldre barn! <3
    Förutsättningarna i övrigt för barnen i Nigeria är lite annorlunda än för barn i Sverige.

Att barn i dagsläget i Sverige ofta inte ammar mer beror på att vi har bättre tillgång på annan lämplig föda samt tillgång till rent vatten.
  • Plutteli
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:36:46 följande:
    Nej, många av oss kan däremot göra skillnad på barnets behov och sitt eget bekräftelsebehov och göra en bedömning som är bra för barnet framför att göra en bedömning som ger beroende och "villkorslös bekräftelse" och "kärlek" från ett barn.
    Beroende? Eh, du har ju inte en jäkla aning om vad du snackar om.
  • älskarlivet81
    MammaNr1 skrev 2010-09-01 16:57:02 följande:
    Jag ammade min dotter tills hon va 5år. Sen när minstingen kom till världen så fick hon smaka en skvätt på den mjölken också. Jag tror det är nyttigt för barn att amma länge. Det stärker förhållandet mellan mor och barn!
    5 år??? Helt otroligt.. Var finns det behovet? snarare du som inte vill släppa taget..
  • Plutteli
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:31:51 följande:
    Förutsättningarna i övrigt för barnen i Nigeria är lite annorlunda än för barn i Sverige.

Att barn i dagsläget i Sverige ofta inte ammar mer beror på att vi har bättre tillgång på annan lämplig föda samt tillgång till rent vatten.
    Nej, det har inte ett skit med saken att göra, i synnerhet som min vän är från Nigerias överklass och inte har samma bekymmer med dålig föda som de fattiga i Nigeria. Att amma OM man vill ÄR BRA, både för mamma och barn, att påstå annat är bara ren BS!
  • Plutteli
    Kärllek skrev 2010-09-01 17:28:12 följande:
    Hörde från en tandläkare att de inte alls är bra att små snutta bröstmjölken eller saft ur nappflaska när man är så stor o har så många tänder det fräter på dem! Men vem vet om det stämmer alla säger ju olika:)
    Nej det stämmer inte, det finns en MYT om att amning efter att barnet fått tänder skulle vara skadligt för dem, men i dag vet man (även om somliga i tandläkarkretsen verkar missa detta) att brösmjölken innehåller ämnen som MOTVERKAR karies, så även om det skulle vara skadligt med bröstmjölk bara för att barnet får in nått i munnen neutraliseras det av annat i bröstmjölken, så på det stora hela går det på ett ut.
  • Pix Maniac
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:39:51 följande:
    Nej, det har inte ett skit med saken att göra, i synnerhet som min vän är från Nigerias överklass och inte har samma bekymmer med dålig föda som de fattiga i Nigeria. Att amma OM man vill ÄR BRA, både för mamma och barn, att påstå annat är bara ren BS!
    Jo, det har massor med saken att göra eftersom ett lands kultur och sedvänjor oftast omfattar även överklassen.

Att amma om man vill kan säkert vara bra men att amma en tre, fyra eller femåring tror jag inte alls är särskilt bra.
  • idiblon yes
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:32:42 följande:
    Beroende? Eh, du har ju inte en jäkla aning om vad du snackar om.
    Jo, sedan att det är minerad mark att ens tala om är en helt annan sak.
    FL är guld.
  • k girl
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:42:57 följande:
    Jo, det har massor med saken att göra eftersom ett lands kultur och sedvänjor oftast omfattar även överklassen.

Att amma om man vill kan säkert vara bra men att amma en tre, fyra eller femåring tror jag inte alls är särskilt bra.
    Men där har du ju svaret: det handlar även om kultur och sedvänjor.
  • Plutteli
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:42:57 följande:

Jasså? Vad är det som inte är bra? Än har jag inte fått ett enda hållbart argument men du kanske kan komma fram med något?
  • Pix Maniac
    k girl skrev 2010-09-01 17:50:48 följande:
    Men där har du ju svaret: det handlar även om kultur och sedvänjor.
    Ja. Men jag tror inte jag har sagt något annat heller? Oskyldig
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!