• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Plutteli
    puzzlet skrev 2010-09-01 18:01:32 följande:
    Det är väl inte dåligt direkt, men varför amma så länge? Det finns många andra sätt att ge sitt barn närhet och kärlek. I ett värlfärds land som Sverige så finns det knappast någon anledning att amma i  5 år, rent näringsmässigt inte heller för att motverka smärre infektioner av olika slag..

Men det är ju upp till var och en att avgöra..
    Som sagt, att säga att man inte ska amma för att barnet kan få en kram istället som tröst är ju som att säga att man inte kan krama barnet för den kan få en klapp på kinden istället. Ju fler sätt att visa kärlek och närhet på ju bättre!
  • Skånetös67
    kajsaliten skrev 2010-09-01 10:37:49 följande:
    fy vad tråkigt det är att man inte kan skriva sånt här utan att få dessa åsikter på sej...ja, jag förstår att ni tycker det är konstigt, ni får tycka vad ni vill! men jag skriver detta i ett speciellt forum, om ni tycker att AP är konstigt så läs inte! jag kan förresten berätta att enligt bvc (=barnavårdscentralen) så är långtidsamning jättebra, och min sköterska där säger att hon kan se skillnad på barn som långtidsammas / korttidsammas. långtidsammade barn är frimodiga, tryggare osv. alla gör som dom vill, vi har valt denna väg
    Jag ammade mina barn i ca 6 mån allihop, och tryggare barn i sig
    själva får man leta efter....
    Skitprat att långtidsammade barn skulle vara tryggare
    Ska mammor som flaskmatar sina barn behöva oroa sig för att deras
    barn inte kommer bli tillräckligt trygga pg av att de inte ammar länge?
    Det dummaste jag läst på länge...
  • puzzlet

Jag tycker det är konstigt att prata om vad som är naturligt och inte, Ska vi förbjuda preventivmedel för att det är onaturlig?? Det finns massor av saker som vi är skapta för att göra, rent biologiskt. Vi springer inte omkring med spjut och jagar vår föda längre, just för att det inte behövs längre..

• pettsons

Jag tycker att det e upp till barn och förälder hur länge man vill amma. Har som sagt fyra egna, första ammade jag tre månader... funkade inte alls och bebis blev inte mätt. Andra ammade jag i två år och en månad, barnet valde själv att sluta och för mig är det helt ok. Mitt tredje barn ammade jag i elva månader och min fjärde ammar jag än, 18 månader och jag läser av om barnet vill eller inte. Men nu ska vi snart börja dförskola och jag kommer att arbeta oregelbundet så det lär inte fungera så länge till. Så nej jag tycker inte att ts gör fel som väljer att amma sin lilla tjej. Fortsätt så länge du kan och ni båda tycker att det e ok....

• Blgebo

Jag har ammat mina barn i två år, sedan har vi båda kommit fram till att vi ammat färdigt, de har självmant valt att sluta, och det har sammanfallit med när jag har tyckt att det fick räcka.
    Helammar yngsta fortfarande, hon är 6,5 månad (eller för att vara exakt, jag helammade i 6 månader och tre dagar, sedan fick hon smaka potatis, och därefter har vi försökt ett tiotal gånger, utan att lyckas få i henne någonting, så nu har vi en paus i matningen eftersom hon inte är redo, och ammar bara) och jag har för avsikt att amma henne i två år med, om hon vill.

• MariaJL

Vilka tråkiga påhopp, jag ammar min dotter som snart blir 2, men inte för att jag vill utan för att HON verkligen vill det. Jag hade kunnat sluta , vilket jag har tänkt att göra väldigt snart för att jag tycker att hon börjar bli stor nu.  Hon har aldrig använt napp eller snuttefiltar. Men just på grund av er som.gapar ut om hur äckligt det är så vill man gärna inte säga att man ammar sitt barn. Jag tror oxå att det finns många där ute som "smyger" med det just för att inte få en massa dumma kommentarer. 

• skoladan

Jag ammade min äldsta dotter i 2,5 år. 2 år gick bra, men det sista halvåret kändes inte bra för mig. Hon kändes helt klart för stor. Hon började bli bestämmande och skulle själv ta fram bröstet när hon ville. Det blev som att hon skulle bestämma över amningen, vilket jag INTE gillade. Hon hade små klänningar, strumpbyxor och lackskor och pratade långa sammanhängande meningar, och så skulle hon plötsligt ligga vid bröstet. Det kändes inte rätt.
    Så jag såg till att avveckla amningen när hon var 2,5 år. Jag tycker 6 år verkligen skulle kännas för långt. Sen vill jag som gammal språkpolis påpeka att mamman ammar. Barnet DIAR. Barnet ammar INTE!

• Tonarslisa

Nja, du är inte värre än den här kvinnan som fortfarande ammar sin 8-åriga dotter:

">

Detta är hon säkert ensam om.

• Helene70
    vampyria2 skrev 2010-09-01 14:28:33 följande:
    Det finns ju studier på att barn som ammas länge och samsover får högre intligens,
    Intressant men det tror jag inte ett dyft på!

Ammar länge och samsover gör man för att det är mysigt och för att mamma och barn trivs med det och inte för att barnet ska få högre intelligens. 
  • Niiskuneiti

Du är inte konstig, men lite annorlunda! Flört

Jag ammades länge och är mycket intelligent. Skrattande Dock är jag faktiskt allergiker, vilket jag alltså inte borde vara. Men man vet ju inte, kanske jag skulle vart än mer allergisk om jag inte ammats länge?

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!