• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • linas fina

Inte det minsta konstig. Skulle jag också kunnat göra om omständigheterna varit annorlunda.

• MikuAndSaraLi

Jag ammade tills jag var 2,5 år gammalt.
    Det gav mej jättebra immunförsvar, faktiskt. Jag blev aldrig sjuk - och blev jag det var det alltid ganska allvarligt (åka in på sjukhuset-allvarligt, liksom)
    Men från ungefär 1,5-2 års ålder började jag bara nattamma.
    Man har egentligen mjölk tills ungen är 4 år, har jag läst.
    Jagmenar tänk på hur det var förr. När vintrarna kanske var så hårda att det inte fanns mat till barnet och då var modersmjölken bra att ha.
    Inget konstigt med det, tycker jag.

• Pigeon

Jag har bara ammat mina barn 9-10 månader eftersom de själva ville sluta då. Välling var mer poppis.

Men att amma stora barn hemma som ett sätt att mysa ser jag inget fel i alls. Ovanligt kanske, men absolut inte fel eller konstigt! Och hur kan det vara äckligt, som vissa skriver?? Och att det skulle vara nån slags behov av mamman, vilket skitsnack.

Mina barn älskar att gosa med min mage så det är vårt sätt att mysa här hemma. Hud-mot-hud kontakt på ett eller annat sätt tror jag är otroligt nyttigt för båda parter. Det frigörs avstressande hormoner om inte annat. Sen om det är genom amning eller något annat sätt man gör det är HELT upp till den egna familjen.

Det enda jag inte tycker är ok är om man ammar stora barn offentligt, men bara för att de kan bli retade och utpekade. Och det beror ju bara på vår skeva kultur...

• LindaLampa

Amma på du, om du och dottern vill! Det är väl tur att vi bor i ett fritt land så man får göra som man vill Glad, man ska inte bry sig om alla "jag måste bara få säga min åsikt-typer".

• Plutteli
    Pigeon skrev 2010-09-01 19:12:46 följande:
    Jag har bara ammat mina barn 9-10 månader eftersom de själva ville sluta då. Välling var mer poppis.

Men att amma stora barn hemma som ett sätt att mysa ser jag inget fel i alls. Ovanligt kanske, men absolut inte fel eller konstigt! Och hur kan det vara äckligt, som vissa skriver?? Och att det skulle vara nån slags behov av mamman, vilket skitsnack.

Mina barn älskar att gosa med min mage så det är vårt sätt att mysa här hemma. Hud-mot-hud kontakt på ett eller annat sätt tror jag är otroligt nyttigt för båda parter. Det frigörs avstressande hormoner om inte annat. Sen om det är genom amning eller något annat sätt man gör det är HELT upp till den egna familjen.

Det enda jag inte tycker är ok är om man ammar stora barn offentligt, men bara för att de kan bli retade och utpekade. Och det beror ju bara på vår skeva kultur...
    Det håller jag med om! Nu när min tjej självmant slutade amma så vill hon väääldigt gärna ligga hud mot hud i min famn istället och pilla på mitt halsband som jag alltid har på mig (hon pillade alltid med det under amningen), så en hud mot hud kontakt har liksom bytts mot en annan och hon är nöjd med det. Enda gången vi ammade offentligt på slutet var på förskolan, och de var för att de visste om att vi ammade när hon började där och inte såg något märkligt eller problematiskt med amningen och inte ett enda av barnen kom med någon konstig kommentar. Kanske det beror delvis på att det är väldigt många nationaliteter i hennes barngrupp där de flesta barnen kommer från kulturer där långtidsamning är norm...
  • Primrose

Nej, du är inte konstig. Gör det som ni mår bra av och tycker är mysigt.

Jag delammade (mest nätter) min pojke tills han var 16-17 månader. Då var det jag som ville, jag orkade helt enkelt inte längre. Han hade nog gärna fortsatt ett tag till. Men det var mysigt så  länge det varade.

• Pigeon
    Plutteli skrev 2010-09-01 19:21:20 följande:
    Det håller jag med om! Nu när min tjej självmant slutade amma så vill hon väääldigt gärna ligga hud mot hud i min famn istället och pilla på mitt halsband som jag alltid har på mig (hon pillade alltid med det under amningen), så en hud mot hud kontakt har liksom bytts mot en annan och hon är nöjd med det. Enda gången vi ammade offentligt på slutet var på förskolan, och de var för att de visste om att vi ammade när hon började där och inte såg något märkligt eller problematiskt med amningen och inte ett enda av barnen kom med någon konstig kommentar. Kanske det beror delvis på att det är väldigt många nationaliteter i hennes barngrupp där de flesta barnen kommer från kulturer där långtidsamning är norm...
    Det är inte barnens fingerpekande och mobbning jag oroar mig för, barn är naturliga och tycker inte sånt är konstigt. Nej, det är de vuxnas reaktioner som gör att jag inte tycker det är bra med offentlig amning av stora barn. I ditt fall var det ju inget konstigt.  
    Det är ungefär samma som att mitt ena barn ibland drar upp tröjan på sin inskolningsfröken och gosar med hennes mage också.  
  • Najs

Jag ammade min dotter i 13 månader och jag tycker det var väldigt länge.
    Kommer inte amma mitt andra barn längre än så iaf.

Pappa berättade en rolig historia från sin barndom ( han är född o uppvuxen i Tornedalen)
    en pojke i hans kompisgäng var 7 år och ammades fortfarande ibland av sin mamma, en dag när dem skulle gå till skolan ropade han på meänkieli till mamma sin " Morsan! kom hit så jag får patte!"
    Det kändes lite overkill.

• Laguna

Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.

• MikuAndSaraLi
    Guldsmulan skrev 2010-09-01 19:26:56 följande:
    Jag ammade min dotter i 13 månader och jag tycker det var väldigt länge.
    Kommer inte amma mitt andra barn längre än så iaf.

Pappa berättade en rolig historia från sin barndom ( han är född o uppvuxen i Tornedalen)
    en pojke i hans kompisgäng var 7 år och ammades fortfarande ibland av sin mamma, en dag när dem skulle gå till skolan ropade han på meänkieli till mamma sin " Morsan! kom hit så jag får patte!"
    Det kändes lite overkill.
    ja det finns ju en gräns ^^'
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!