• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • 4mamma

nej det är inte konstigt, ditt barn kommer sluta av sig själv... fortsätt så länge det känns bra. Amning är inte bara näring, för barnet är det gos och trygghet också...

• SallyBlixten
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 15:02:53 följande:
    Jag anser inte att en tvååring behöver ammas! Därför tycker jag inte det heller är naturligt. Tycker man någon gång ska släppa taget, för jag anser inte att det är barnets behov.. Dessutom tycker jag det är lite märkligt om barnet själv tar tag i bröstet eller säger att den vill ha bröstet.. För MIG är det märkligt, men alla får göra som de själva vill..
    Tack för ditt förtydligande: att det är vad du anser och tycker, själv är jag mer intresserad av både modern forskning och alla kloka föräldrars erfarenheter.  

Men det är klart att du får tycka att det är onatruligt att amma en tvååring - fast du måste väl hålla med om att det är mer onaturligt att ha blöjor på ett så gammalt barn??

Det är ju bara för föräldrarnas bekvämlighet som de flesta barn har blöja. Själv har jag haft det till mina barn varit runt 2 år för det har varit så bekvämt för mig men jag har ju vänner som valt den naturliga vägen och knappt använt blöja alls. Fast jag var mer bekväm än lyhörd för mitt barn i den frågan...

Vi som är fast i vad våra föräldrar lärde oss har ju inte så lätt att se vad som är natruligt och vad som är resultat av 1900-talets idéer om hur man ska föda och upfostra barn. Du vet, föda liggande, amma var fjärde timme och låta barnen lufta lungorna genom att få skrika i någon timme lite då och då.

För varje barn jag fått har jag lyckats rucka lite mer på den äldre generationens arv och låta mina barn ta sin naturliga plats i familjen.
  • älskarlivet81
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 15:30:55 följande:
    Tack för ditt förtydligande: att det är vad du anser och tycker, själv är jag mer intresserad av både modern forskning och alla kloka föräldrars erfarenheter.  

Men det är klart att du får tycka att det är onatruligt att amma en tvååring - fast du måste väl hålla med om att det är mer onaturligt att ha blöjor på ett så gammalt barn??

Det är ju bara för föräldrarnas bekvämlighet som de flesta barn har blöja. Själv har jag haft det till mina barn varit runt 2 år för det har varit så bekvämt för mig men jag har ju vänner som valt den naturliga vägen och knappt använt blöja alls. Fast jag var mer bekväm än lyhörd för mitt barn i den frågan...

Vi som är fast i vad våra föräldrar lärde oss har ju inte så lätt att se vad som är natruligt och vad som är resultat av 1900-talets idéer om hur man ska föda och upfostra barn. Du vet, föda liggande, amma var fjärde timme och låta barnen lufta lungorna genom att få skrika i någon timme lite då och då.

För varje barn jag fått har jag lyckats rucka lite mer på den äldre generationens arv och låta mina barn ta sin naturliga plats i familjen.
    Jag tror inte alla 2åringar är redo för att släppa blöjan. Räcker det som svar på din fråga? Tycker det är helt absurt med de som tränar sina spädbarn t.ex.
    Jag födde halvliggande, är jag omodern då?
    Jag ammar för matens skull, för det mesta i alla fall.. Jag själv blev inte ens ammad när jag var liten.. Tror inte heller det är farligt om ett barn skriker lite, så länge det inte går överstyr. 
  • SallyBlixten
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Ha, ha! Jag skulle vilja sammanföra dig med min fyraåring som älskar att tutta - så han får säga dig ett "sanningens ord"! Enligt honom är det godare än godis och hans njutning när han får rulla intill mig och somna in på kvällen är så uppenbar att varken jag eller min man skulle kunna tänka oss att ta ifrån honom hans amning. (Att maken får ta hand om disken och gå ut med hunden är givetvis en bonus *fniss*)

Jag hoppas det är svar på din fråga varför det är så viktigt för oss som ammar länge: Våra barn mår så bra  av det. Andra barn mår bra av annat och så länge det inte skadar någon hoppas jag att deras föräldrar ger dem detta:)
  • SallyBlixten
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 15:34:31 följande:
    Jag tror inte alla 2åringar är redo för att släppa blöjan. Räcker det som svar på din fråga? Tycker det är helt absurt med de som tränar sina spädbarn t.ex.
    Jag födde halvliggande, är jag omodern då?
    Jag ammar för matens skull, för det mesta i alla fall.. Jag själv blev inte ens ammad när jag var liten.. Tror inte heller det är farligt om ett barn skriker lite, så länge det inte går överstyr. 
    Jag tror att du helt enkelt inte känner till hur det fungerar när du skriver att folk "tränar sina spädbarn". Det är föräldrarna som tränar sig att känna igen barnets signaler. Precis som de flesta av oss lär oss skillnaden på hungergråt och när våra barn gråter av smärta så kan man lära sig se när barnet behöver "gå på toa".

Det är alltså föräldrarna som tränar :)

Du får föda hur du vill men att ligga på rygg och föda var ett påhitt som manliga läkare kom på för det underlättar för dem. Om du födde halvliggande så kanske du är halvmodern?? *skämtar lite* Själv har jag fött liggande för jag orkade inget annat så jag är ju lite stenålders på den fronten - men det var himla mycket enklare de andra gångerna när jag pallade att hålla mig på alla fyra!!

Avslutningsvis låter jag aldrig mina barn skrika - aldrig någonsin!! Jag låter inte heller min man ropa på mig utan att svara och jag skulle bli otroligt ledsen om han inte kom till min sida om jag grät efter honom... 
  • Vulkanstorm

Har bara läst ts, men ja -du är konstig!

• trädis

som svar på ts rubrik

ja, jag tycker du är konstig. jag förstår inte vitsen att amma ett så stort barn när vi har bra mat och vatten här i sverige. mysstunder kan man ha på andra sätt än att större barn ska suga på bröst.

så tycker jag

världens lyckligaste mamma
  • Novemberstjärnan
    trädis skrev 2010-09-02 16:15:41 följande:
    som svar på ts rubrik

ja, jag tycker du är konstig. jag förstår inte vitsen att amma ett så stort barn när vi har bra mat och vatten här i sverige. mysstunder kan man ha på andra sätt än att större barn ska suga på bröst.

så tycker jag

Håller med!
  • Minnie69

Mitt barn är ju bara hälften så gammalt, men jag kan tycka att det är väl ok om barnet vill det / behöver det? Förstår inte varför folk blir så indignerade. Är det inte tom den internationella rekommendationen att delamma till så där två år?

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!