• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Pigeon
    ellasmamma89 skrev 2010-09-02 16:09:24 följande:
    usch vad äckligtt!!!!!! snuskigt rent ut sagt.... enligt mig.
    Är det snuskigt att amma?
    Men mjölken innehåller ju bakteriedödande ämnen, tycker det verkar vara mer hygieniskt än välling i flaska faktiskt...
  • Pigeon
    trädis skrev 2010-09-02 16:15:41 följande:
    som svar på ts rubrik

ja, jag tycker du är konstig. jag förstår inte vitsen att amma ett så stort barn när vi har bra mat och vatten här i sverige. mysstunder kan man ha på andra sätt än att större barn ska suga på bröst.

så tycker jag

Säger du så om barn som suger på napp i 2-årsåldern? Eller som inte kan vara utan sin nalle eller snutte?
    För det är ju den funktionen amning av stora barn fyller.

Jag skulle t.ex aldrig drömma om att neka mina barn att gosa hud mot hud med min mage som de älskar, bara för att någon på fl tycker att de är för stora för att se min nakna mage och bröst. Inte heller nekar jag dem sina nallar och snuttefiltar.

Efter en viss ålder slutar de vilja gosa på det sättet, jag lovar. Min 6-åring är inte ett dugg intresserad av att gosa med min mage längre, däremot gillar han fortfarande att bli kliad på ryggen. Han har själv valt ett annat sätt att gosa på. Barn är inte dumma, inte heller vill de vara bebisar hela livet.
  • Mimmla

Det är skrämmande hur samhället lyckas hjärntvätta oss när det gäller vad barn "behöver" och vad som är "naturligt".
    Allt ligger i betraktarens ögon och för barn är tuttarna något fullkomligt naturligt. Mjukt, varmt och tryggt och kommer det dessutom något gott ur dem så är det ju bara en bonus Det är inget konstigt med en 2-åring som frågar efter tutten. Ett spädbarn kan inte kommunicera verbalt så det skriker efter bröstet. En 2-åring har ett språk och använder alltså det för att fråga efter saker. Är det konstigt med en 2-åring som ber om välling också? Min kille älskar välling välling och njuter i fulla drag av sin kvällsvälling. Han sitter inte på golvet och skriker rakt ut när han vill ha sin välling. Han öppnar naturligtvis skåpet där vällingen finns, pekar och ber om välling. Tycker någon här att det också är konstigt?

• EbbaNike

En del av mig förstår dej..jag slutade amma min dotter när hon var 11 månader....och det tycker jag är ganska länge att amma.
    Du skrviver "hoppas vi är redo då, hela familjen."..jag tror att alla är redo utom du.
    Du vill ha din lilla tjej kvar och du kanske känner att ni får en speciell kontakt pga amningen och hennes behov av dig.
    Men tro mig, hon kommer alltid att älska dig eftersom du är hennes mamma..
    Se till att bli mer än en vandrande mjölk tetra, ligg i soffan och mys med en flaska välling på morgonen och kvällen istället.

Lycka till!

• malca

Intressant trad. Jag hade fatt for mig att manga i Sverige var valdigt for att amma lange men sa later det ju inte har...

Sag en dokumentar om kvinnor som ammade lange harom veckan och tydligen rekommenderar WHO (World Health Organization) att man ammar upp till 2 ars alder (av vilken anledning minns jag ej, vet inte ens om de sa det) och hor och hapna men medelaldern att amma upp till i hela varlden bland kvinnor som ammade var faktiskt 4 ar enligt WHOs undersokningar. Later valdigt mycket tycker jag men det kanske stammer, dock inte i Sverige eller Europa skulle jag tro.

Sjalv bor jag i England nu och har ar det valdigt vanligt att inte amma alls och gor man det sa bara i nagra veckor/ngn manad sa jag kanner mig lite udda som fortfarande ammar min 9-manaders men jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker. Tanker iaf amma honom upp till ett ar och sedan far vi se.
    Och ja, jag erkanner att det ar mycket for min egen skull jag fortfarande ammar. I borjan var det helt for hans skull, men nu ar det mycket for min egen skull ocksa, det ar ju sa enkelt, slippa massa disk, slippa kopa ersattning, slippa gora iordning  annan mat sa ofta (tva ggr om dagen far han riktig mat + lite snacks och smakprov under dagen ), jag tycket det ar mysigt och jag kan vraka i mig mat utan att ga upp ett endaste gram nar jag ammar. Sjalvklart skulle dessa fordelar inte spela nagon som helst roll om det var daligt for honom att ammas lange, men det ar det ju inte pa nagot satt.

Sen tror jag inte att jag kommer amma nar han ar 2 ar, fast a andra sidan trodde jag forst att jag inte skulle amma alls och sen trodde jag 6 manader och nu sager jag 1 ar...sa man vet inte. Tanker iaf fortsatta sa lange det kanns bra for mig.

• älskarlivet81
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 15:54:55 följande:
    Jag tror att du helt enkelt inte känner till hur det fungerar när du skriver att folk "tränar sina spädbarn". Det är föräldrarna som tränar sig att känna igen barnets signaler. Precis som de flesta av oss lär oss skillnaden på hungergråt och när våra barn gråter av smärta så kan man lära sig se när barnet behöver "gå på toa".

Det är alltså föräldrarna som tränar :)

Du får föda hur du vill men att ligga på rygg och föda var ett påhitt som manliga läkare kom på för det underlättar för dem. Om du födde halvliggande så kanske du är halvmodern?? *skämtar lite* Själv har jag fött liggande för jag orkade inget annat så jag är ju lite stenålders på den fronten - men det var himla mycket enklare de andra gångerna när jag pallade att hålla mig på alla fyra!!

Avslutningsvis låter jag aldrig mina barn skrika - aldrig någonsin!! Jag låter inte heller min man ropa på mig utan att svara och jag skulle bli otroligt ledsen om han inte kom till min sida om jag grät efter honom... 
    Fast min dotter kan ibland skrika i min famn och då har det hänt att jag lagt henne ifrån mig och hon har då slutat skrika...

Jag tycker fortfarande det är absurt att försöka känna igen när ens spädbarn behöver kissa eller bajsa. Har ni inget annat för er på dagarna?

jag hade inte klarat av att föda på alla 4 även om jag hade velat det. Hade svår foglossning/ischias så jag kunde knappt gå eller röra mig..
  • Erase

Får jag undra lite, jag som inte kan något om AP ??  Om jag har förstått det rätt ammar ni inte era barn för att de behöver just bröstmjölken, eller ?  Varför kan man då inte bara "mysa/gosa" utan att ge bröstet ? Så som vi "andra" föräldrar gör, alltså vi som inte utövar AP. Mina barn har mått lika bra av kanske en napp i munnen (om ens det) och bara närheten & beröringen, utan att jag har ammat flera år. Detta är inget påhopp & jag vill heller inte bli påhoppad, bara ha ett svar om någon vill förklara för mig...

• Sadness

Ni som tycker att äldre barn inte ska bli ammade för att det är äckligt:

Har ni sexuella avvikelser, eller vad är det frågan om?!

• Kira

Jag har inte barn själv, men om jag får det en vacker dag kommer jag att amma länge. Så jag tycker inte alls att du är konstig, jag tycker att du är vettig. Det jag tycker är konstigt är argumentet "om de kan be om bröstet är de för stora". Öhh? Varför då? Barn kan väl också be om att t.ex. få sitta i ens knä, är de för stora för det då? Nej, det där tycker jag är ett urkasst argument.

Om man ska vara emot något får man väl komma med vettiga argument! De som är för att amma länge har ju kommit med en massa bra motiveringar om varför det är bra, men hittills har jag inte sett en enda hållbar förklaring på varför det skulle vara dåligt.

• älskarlivet81
    Kira skrev 2010-09-02 16:59:49 följande:
    Jag har inte barn själv, men om jag får det en vacker dag kommer jag att amma länge. Så jag tycker inte alls att du är konstig, jag tycker att du är vettig. Det jag tycker är konstigt är argumentet "om de kan be om bröstet är de för stora". Öhh? Varför då? Barn kan väl också be om att t.ex. få sitta i ens knä, är de för stora för det då? Nej, det där tycker jag är ett urkasst argument.

Om man ska vara emot något får man väl komma med vettiga argument! De som är för att amma länge har ju kommit med en massa bra motiveringar om varför det är bra, men hittills har jag inte sett en enda hållbar förklaring på varför det skulle vara dåligt.
    En annan sa är väl att man som kvinna blir väldigt bunden och inte kan vara borta för länge från barnet om det ammas. Så skulle inte jag vilja ha det i flera år.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!