Inlägg från: mallanis |Visa alla inlägg
  • mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis
    Ansi30 skrev 2010-09-02 19:59:19 följande:
    Hej!

Här är en 32 åring som planerar för barn.  Klockan tickar på rätt friskt tycker jag Vi har väl "försökt" i 4 mån efter ett missfall (tidigt sådant) i oktober. Efter det åt jag p-piller ett kort tag (pga av extrem mensvärk) slutade igen i feb och sen var väl mensen tillbaka som vanligt i mars-april. 

Ni då?  
    Halloj!
    Vi har försökt till och från runt året nu. Allt började kanon och blev gravid på en gång MEN det slutade i MA i dec 09 blev gravid igen men nytt mf i juni.... 
    Har du repat dig från missfallet? Jag kan känna att det är lätt att trilla tillbaka och bli ledsen när man har vänner vars barn hade varit jämngamla om allt gått vägen för en själv.  =/
    Men just nu är jag vid gott mod, har börjat tempa och kör med äl tester!
  • mallanis

Wippan och MD77 Kul att ni har hittat hit och Välkomna!

Wippan-ja när man väl bestämt sig vill man ju att det ska hända på en gång! Vet du när du har äl på gång? Eller sexar ni bara på ordentligt? ;)

MD77- Intressant med insemination! Får man fråga hur det funkar och får man veta något om donatorerna? Det är ju fler och fler som gör insemination i danmark!

Ansi - Hur har det gått har du haft äl? Jag har senare i veckan vi kanske ska ordna en lista så man ser var ni i tråden ligger till i era cykler....?

• mallanis
    Gris78 skrev 2010-09-05 22:56:30 följande:
    Hej, 

Jag är oxå 32 år antar att försök ett var denna månad på sambons initiativ faktiskt....:)
    Klockan tickar helt klart och vänner runt omkring en redan har barn gör inte saken lättare precis. 

Känner mig lite förvirrad av allt snack hit och dit att man ska ha sex någon/ra dag/ar innan, ibland vid flera tillfällen och ibland inte. Vissa säger att det räcker på äl dagen och andra inte... 

rörigy vätr

Välkommen!
    Ja du råden för att bli gravid är många =) Vi kör stenhårt dagarna innan och vid äl. Men har hört råd om varannan dag hela månden, sen finns det ju dem som kör flera gånger om dagen *s* Det är bara att välja vad man tror (och orkar med ;)  )

Kul att sambon är med på noterna hur känns det nu när ni försöker på riktigt?
  • mallanis
    MD77 skrev 2010-09-06 06:38:18 följande:
    Det får man fråga Glad
    Först månste man göra en massa tester innan man har ett joursamtal där man får prata om allt möjligt kring insemination och så frågar de lite om hur man själv tänker kring barn och insemination.
    Innan joursamtalet ska man skicka in en journal som man själv och gynekolog skriver, där det står information om dig. I denna journal kan man även skriva önskemål om donatorn, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg och blodgrupp.
    När man gjort klart allt så är det bara att invänta ÄL och sen ringer man till kliniken och åker ner inom 24h, sen är det klart!
    Jag själv har köpt 4 "portioner" av en och samma donator då jag förhoppningsvis inte behöver använda alla och kan spara till syskon, men jag får se hur det går nästa gång...
    Facinerande och SÅ bra att det finns! Har det varit en lång process tänkte på att du äter pergo?
    Gris78 skrev 2010-09-06 06:56:22 följande:
    Morgon Mallanis,

Ja asså man har ju som du varit lite av och på under året. :)  Sambon tog upp ämnet igen igår och tyckte att det var dags att ta tag i saken....jag trodde det var det han hade gjort.  Iallafall så hoppas jag att vi är igång för att man eller jag har inte jättemycket tid att vinka på. Man lär ju vilja att syskon oxå.

Försöker ta råden med en nya salt och lyssna mest på barnmorskornas ev råd och tips.

Sen måste jag erkänna att det är svårt och blir nog fortsatt svårt få till två tillfällen på kort tid. Får hoppas att det räcker med ett tillfälle i "rättan tid" som det ser ut just nu. Sambo har jourarbete varannan vecka så äl kommer lätt vid en oläglig tid. Eller tvärtom kanske man ska säga!! hahahaha

Hoppas att humöret håller i sig och att du inte faller in i "fel tankar".  Vet att det är väldigt lätt och tänka som du gör det händer mig ibland oxå.

Hur går det för dig? Spännande veckor framför dig....Hoppas och antar att du meddelar hur det gått och går??

:) 
     ;)  hahha!  Typiskt när man jobbar "om" varandra. Jag reser en del i jobbet och min man jobbar oregelbundna tider så det är ibland lite knepigt att få till det i tid. Ja visst man ska ta råden med nypa salt mycket "experter" här inne på FL mitt (icke) favorit råd är Slappna av....om det hade hjälpt hade jag varit gravid med 6-lingar efter semestern ;)
    Hur ligger det till med äl för din del då är det snart?

Just nu är humöret på topp, jag gillar dagrna innan (och under ;) )  äl, glada och positiva dagar. Jag äter mina tabletter, tempar och mannen är extra snygg ;) dagarna innan BIM ska vi inte ens prata om .....uch och fy...
    men låååångt dit =)
  • mallanis

Kul med lite fart i tråden och härligt med ÄL!

Gris 78 - helt rätt inställning önskar att jag kunde vara lika sansad och INSE att allt inte kretsar runt BIM/ÄL BIM....
    Påminn mig gärna ;) Känner igen det där med päronet allt för väl ;)  Tempningen gör nog faktiskt att jag håller mig från att bli fullkomligt knäpp =) Jag är iaf van att har jag bestämt mig för något så blir det så.... men när det gäller graviditet så funkar det ju inte riktigt så......och det är FRUSTRERANDE =)

Man kan ju få en nidblödning när ägget fäster, det fick jag första gången (men inte fattade jag det då ;) ) Vissa får ju gravsymptom tidigt och testar ju innan BIM, men det försöker jag låta bli...

Ansi - bra med listan om inte ni andra blir stressade? hoho skönt att veta att man inte är ensam med att förändras under cykeln! Varannan dag är nog bra. Man ska ju "sysselsätta" dem också så att de inte har en massa gamla och slöisar ;) (säger en del.iaf..)  

MD77- Åh du verkar ha en bra gyn!  Så skönt jag tycker du är tuff som bestämt dig själv. Det måste varit skönt när man väl bestämt sig att sätta fart! När är nästa försök då?

• mallanis
    MD77 skrev 2010-09-07 07:01:21 följande:
    Ja, hon är riktit bra och hjälpsam. Jag kommer förhoppningsvis få ÄL till helgen eller i början på nästa vecka så då åker jag ner och gör försök nr2 som förhoppningsvis funkar Glad
    Härligt! Får du en laddning då på en dag eller får man lite flera dagar? Har de kollat spermierna så att det det är bara de dugliga de inseminerar?  Ursäkta om jag är för nyfiken, säg till mig om jag frågar för mycket ;) men det är ju intressant juh...

Gris 78- ja då trodde man att man blev på tjocken för "ingenting" visst är det ironiskt då man inte ville så var man livrädd för att bli gravid men nu när man vill....då tar det sig minsann inte =/ ahhhh Japp han får byta jobb eller så får ni försöka att praktisera snabbisar lite överallt =)
  • mallanis
    {#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

Ansi 30: ÄL 5-6 september BIM 21 september
    Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 25-26 sept?
  • mallanis
    MD77 skrev 2010-09-07 18:48:03 följande:
    Det är bara att fråga på! Frågar man inte får man inget vetaGlad 
    Jag får en insemination inom 24h efter pos. ÄL-test. Spermierna är tvättade och endast de bästa ges till mig Glad 
    Om man vill ha fler inseminationer i samma cykel så får man betala en hel del extra, känns onödigt men det kanske är bättre jag har ingen aning...
    ahh på så vis! Ja jag förstår att det kanse kostar en extra slant om man vill ha mer än en insemination. Vet du hur mycket sperma du får? Jag har gjort insemination på djur och då fick dom fram att satsen var 80 % ig. Vilket tydligen var bra? Och återigen ursäkta om jag är för nyfiken Skäms
    När du får dina inseminationer får du några råd då? Tex att du ska ligga högt med rumpan och ligga kvar ett tag som man ibland hör om? Du har ju proffs i "sängkammaren" som har goda råd varken jag eller mannen skulle nog inte kunna kalla oss proffs men nyfiken om jag kan göra något MER... För att optimera chanserna om du förstår vad jag menar....

Gris - Låter inte alls naivt är det rätt i tiden så är ju förutsättningarna goda! Jag hade också tydliga ådror iaf första gången jag blev gravid. Men det är ju så att alla kan få lite olika symptom Tungan ute Humöret innan BIM var om möjligt ännu sämre de gånger jag har plussat, det är nog mitt "säkraste" symptom. Så om jag gråter och är ledsen så är det ett BRA tecken *s*

saftochbulle- Kul! Testar du eller "bara" känner när det är dags för äl?
  • mallanis
    MD77 skrev 2010-09-08 16:50:12 följande:
    Vet inte hur mycket jag får, men tillräckligt hoppas jagGlad 
    När jag gjort inseminationen så säger de att man ska ligga kvar ca 30 min, om man vill, för de säger att inom 1h så kommer spermierna in i äggledarna. När jag var där så lade hon även en kudde undder knäna av någon anledning, frågade inte varför. Min kompis som var med tyckte att jag skulle ha den under rumpan istället, så jag lade den där. Men allt detta hjälpte ju inte den gången så jag tror inte att det egentligen har någon betydelse. Min kompis som också gjort insemination reste sig och gick direkt efteråt och hon blev gravid så jag vet inte om man ska tro på allt det där med kuddar och stå på huvudet tipsenGlad 
    hahha du får nog tillräckligt =)
    Näe jag vet inte heller om de där tipsen stämmer, men är beredd att stå på huvudet om det är det det sitter i *asg*
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet