Inlägg från: Mumwannabe79 |Visa alla inlägg
  • Mumwannabe79

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej!
    Jag brukar läsa i denna tråd ibland då jag är 31 år och har försökt bli gravid tillsammans med min sambo sedan juli -10.
    Jag brukar också känna mig illamående vid ÄL och mens. Det finns ju dom som kräks när dom har mens, är glad att jag sluppit det hittils iaf. Mina bröst brukar ömma från ÄL till mensdag 2-3.

Lycka till med att få Baby alla!

• Mumwannabe79
    Kattflickan skrev 2011-03-21 23:21:42 följande:
    Vad tycker ni, vågar vi sexa imorgon? Man ska ju inte ha sex medans man blöder pga infektionsrisken men nu tycker jag inte att jag blöder?

Millan

Hej!
    Duscha båda två och mys sen, då borde det vara lugnt Cool 
  • Mumwannabe79
    Råttentottan skrev 2011-03-23 15:18:58 följande:

Hej.

Är 30+ (35 i år, usch...) och inne på försök 9 efter 11 mån längtan. Utredning bokad i maj då vi försökt ett år.

Har följt era öden och äventyr sedan september men har inte skrivit något förrän nu. Vill inte vara med på någon bim-lista då jag redan är stressad så det räcker och blir över det uteblivna plusset (aldrig ens sett röken av något utom två spökstreck på Cb och ett på apoliva). Börjar undra och jag ev. har endometrios då jag alltid haft väldigt kraftig mensvärk sedan tonåren, framför allt dag 1 och 2 på mensen Har oregelbundna cykler, allt från 32 dagar till 51 men ligger oftast på 33-38 dagar.

Har ett tips till alla med oregelbundna cykler: börja tempa! När man läser om folk som fått plus på bim+7, 10 14 os.v. så beror det ofta på att ÄL är sen med lika många dagar. Nu senast förra månaden fick jag t.ex. ÄL på dag 31 och mens på dag 45, tempar och Äl-testar så jag har stenkoll. Däremot innan jul när jag inte tempade förrän mensen var rejält sen så trodde jag ju att jag kunde vara med barn ändå ända till mensen kom dag 51. Nu när jag tempar vet jag att mensen alltid kommer 14-15 dagar efter ÄL och slipper oroa mig om den är sen. Tror att det kan vara det som händer när mensen är sen men stickan vissar negativt hela tiden.

Ett tips till Irmelie och er andra som inte får ÄL: Agnus castus i droppar och/eller bidrottninggelé kan stabilisera cyklerna. Rosenrot och efamol(har ej testat) sägs fungera, för mig sköt rosenrot upp ÄL med 10 dgr men kan ha berott på stress också. Denna månad kör jag med agnus castus, royal jelly (bidrottninggele)´, folsyra, zink och selen samt omega 3. mannen tar folsyra, zink och selen. Har använt agnus castus i 3-4 år mot pms och mensvärk och tycker att det hjälper. Sägs även stabilisera cykeln, men stressar jag för mycket så hoppar mensen (dvs ÄL) likt förbaskat. Ni som har regelbundna 28-30 dagars cykler eller ännu kortare får minst 12 försök/år kan vra lyckliga, kan känna mig litet stressad av mina 10 försök/ år eller mindre. Dessutom har jag fått vänta in min man i flera år tills han känt sig redo för barn.

Har i alla fall fått starka utslag på ÄL-stickan varje månad jag mätt i 2 dagar i rad/cykel samt har äl-sekret och fertility friend har satt ut ÄL-kryss på alla 5 cykler jag mätt hittills.

Tack för en trevlig tråd, jag fortsätter att följa era öden och äventyr och kanske hoppar in någon gång igen. BIM 5 april.

/Råttentottan

Hej!
    Trevligt att du ville skriva några rader!
    Jag tempar, äter Agnus castus (Femicur), testar med ÄL-tester och går på akupunktur denna cykel. Har försökt bli gravid sedan juli -10. Har endometrios så jag har hela tiden varit inställd på att det kan bli svårt att bli gravid. Det har visat sig att det är osäkert om jag har ägglossning trots regelbunden mens.
    Har varit hemskt stressad på jobbet igår och idag, hoppas inte det hindrar ÄL som beräknas i dagarna.
  • Mumwannabe79
    ceke skrev 2011-03-23 21:05:10 följande:
    Endometrios är att det finns livmoderslemhinna på andra ställen i buken än i livmodern. Man tror att det läcker ut slemhinna till buken via äggledarna när man har mens. Tyvärr kan man inte se endometrios via VUL, såvida man inte har cystor som man misstänker är endometrios eller vätskesamlingar i buken t.ex. Sammanväxningar syns som jag förstått det oftast inte, utan kan bara ses via titthålsoperation.

Man kan ha mensvärk utan att ha endometrios. Men kraftig mensvärk, riktliga och eller långdragna menstruationer, trötthet, onda ägglossningar, ont vid samlag, ont vid avföring eller urinering samt att det onda är lite närsom under cykeln KAN va tecken på endometrios som jag förstått det. Det är inte heller mängden endometrios som säger hur ont man har. Symptom och hur smärtan är verkar vara väldigt individuellt. Man kan ha kraftig endometrios utan att ha ont och väldigt lite och ha jätteont. Man tror även att det är ärftligt och att man löper större risk att ha endometrios om det finns i släkten.

Det är vad jag läst mig till i a f..

Rottentottan: jag har inte heller förstått det där med dåliga ägglossningar om man har en fin tempkurva... Men däremot ska man ju inte kunna ha en bifasisk kurva om man inte har haft ägglossning.

Trevlig kväll alla!
    Bra info Ceke!
    Här är en informativ och lättförståelig sida om endometrios: http://www.orionpharma.se/allmanhet/alasivu.shtml/a02b05?22152

Fördjupad info: http://www.orionpharma.se/sjukvard/alasivu.shtml/a03b01?22178
    Såg nu att på den sidan står det bl.a.: "Ovulationsstörning med bl.a. defekt gulkroppsfunktion kan också bidra till sänkt fertilitet". Precis vad jag har misstänkt att jag har, corpus luteum insufficiens. Mycket tyder på att jag ägglossar men tempen stiger och håller sig inte hög som den ska mellan ÄL och mens.
  • Mumwannabe79
    Jezzi80 skrev 2011-03-27 14:09:51 följande:
    BIM-5 på kvällen, fick jag AKUT illamående kombinerat med hemsk yrsel.  Kräks
    Höll i sig ett par timmar och sen gick det över. Hade käkat bra och som vanligt, inget annorlunda den dagen utom EN sak.
    Det va nämligen första dagen jag var helt utan antidepressiva.

Har hållt på och trappat ner ett tag med dom, och nedtrappningen har varit totalt symtom-fri. Ända fram tills denna dagen. OM det nu va pga det. Har trappat antidepp innan men aldrig reagerat på detta viset.

Hoppas din yrsel och illamående beror på graviditet och inte utsättningssymptom. Har själv upplevt att må dåligt efter att ha slutat med antidepressiva, trots nedtrappning. Jag fick sån yrsel att jag var hemma från jobbet i en vecka. Men det låter lite konstigt att du skulle få såna symtom redan första dagen utan tablett, då har ju inte allt läkemedel hunnit försvinna ur kroppen.

• Mumwannabe79
    Kekke skrev 2011-03-31 08:32:58 följande:
    Det var lite roligt, ceke ropade från toan att testet ser väldigt spännande ut. sen när vi låg i sängen o kramades efter så märktes det att hon ville någonting. så jag frågade om hon ville lägga ut bilden här. o det var precis det hon var ute efter.. så efter en liten stunds mys så var FL prio 1. men jag älskar henne så otroligt mkt..
    Grattis båda två! (har redan skrivit till Ceke i spottingstråden)
    Jag är glad att hon ville dela den glada nyheten med oss snarast, jag skulle göra samma sak Glad 
  • Mumwannabe79
    Jezzi80 skrev 2011-04-02 11:53:56 följande:
    Hej
    Anorexin och en en hel del av medicinerna har jag snackat med läkare om.
    Har ju spökat ett tag i skallen min...
    Hon sa att visst, det kunde ha påverkat men inget man kan säga nåt om utan utredning ju. Hon sa att jag skulle snacka med div. folk typ BM och de läkarna, vilket jag försökte oxå. Svaret blev att de inte kan ge mig svar och inte heller hjälp med att kolla det förräns ett års försök gått.
    När jag frågade detta va jag i lång behandling, mådde kasst osv. Ville INTE skaffa barn eller försöka just då med tanke på mitt mående.
    Detta va väl.. typ 4 år sen?
    BM på cellprovtagningar o så har sagt att allt ser bra ut. Inte några förändringar heller.
    Hade problem med cystor när jag gick in i anorexin men inte efter.

Ska till min smärtläkare om ett par veckor och ska fråga honom lite saker då... om Ardinex. Har försökt kolla i fass o sånt, men får inte svar på just det.

Ja, jag vet ju att jag nojar... Vi har ju inte försökt alls länge! Känner mig löjlig för det, men nojan finns ändå. 16 års intensivt barnlängtande som skjutits upp pga mitt eget förnuft. Och nu när man försöker så blir man ju rädd för allt.
    Längtan kan göra en...galen haha

Kram
    Ska softa ner mina grubblerier nu och försöka tänka på den stundande våren istället!
    Hej Jezza!
    Har kollat snabbt i Fass och ser att Ardinex innehåller ibuprofen (samma verksamma substans som i Ipren) och kodein (morfinliknande substans som även finns i Citodon). Ibuprofen kan hindra graviditet när man äter det men det försvinner ur kroppen på några dagar så om det var flera år sedan du åt de tabletterna ska det absolut inte vara något risk att det försvårar att bli gravid nu.

Ang. anorexin så tror jag inte det påverkar nu när du är frisk för du har väl fått tillbaka mensen? Det är väl när mensen försvunnit pga av anorexi som man inte kan bli gravid.
    Kroppen har oftast en fantastisk återhämtningsförmåga och ibland tror jag den vänjer sig vid att inte få så mycket näring. Jag vet en tjej som har fått två barn trots pågående anorexi och kvinnor i afrika får ju ofta många barn trots att de har dåligt med mat.
  • Mumwannabe79
    Gris78 skrev 2011-04-03 09:24:48 följande:
    Grattis Ceke! :)
    Själv undrar jag om en ljusspotting idag ca en vecka innan bim betyder att loppet e kört eller om man som gravid kan ha det då med ?
    Kan ju vara en nidblödning Man kan också ha spottings vid graviditet.
  • Mumwannabe79
    ifyouweremine skrev 2011-04-09 15:58:15 följande:
    Ego - Är bim-2 nu. Ska bli intressant att se om mensen kommer på måndag eller inte. Hade ju inte positivt på äl-stickan den här gången, så om jag missade äl kan ju mensen komma både tidigare och senare. Om jag inte haft äl alls kanske jag knappt får nån mens heller. Igår trodde jag att mensen skulle komma, jag fick tilltagande mensvärk (inte bara sån där för-mensvärk utan riktig) och det kändes som det rann till. Men när jag var på toa visade det sig att jag bara fått en stor flytning. Sen försvann mensvärken, och kom tillbaka igen lite senare i samband med en till flytning. Brukar ni få mensvärk i samband med flytningar ibland?

Annars känns allt som vanligt, brösten är inte det minsta ömma, magen är normal, etc. Det enda som är lite annorlunda är att de senaste två veckorna har det ibland spänt/värkt lite i blygdläpparna. Bara en liten stund och sen försvinner det igen, några gånger om dagen. Men jag känner mig helt ogravid, så det är garanterat bara en av alla skumma grejer min kropp håller på med.
    Känner igen mig i det du skrev. Jag fick riktig mensvärk i fredags, hittade lite rosa flytning när jag letade, trodde mensen skulle komma igår men nä bara lite rosa flytning. Idag på dag 29 har jag inte sett någon färgad flytning alls så nu har hoppet tänts lite men testade negativt på grav-test senast igår.
    Jag tror inte heller att jag hade ÄL denna månad och mina bröst är inte heller ömma som de brukar va ra innan mens, bara ytterst lite ömma nu. Kan ju vara så att det inte blir någon mens eftersom ÄL troligen uteblev.  Obestämd
  • Mumwannabe79
    Ceke:  Jag tror inte du behöver vara orolig, det är ju känt att tappen kan bli mer lättblödande vid grav och eftersom du haft problem med mycket spottings så..
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet