Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Oj, varje gång man tittar in då är det nya plus!
    Grattis till dig också uppsara! :)

Nu jävlar vänder trenden!!
    Pingla, du är nästa ut ;)

• Irmeline

änglabitch, du frågade lite om lutealfas. Enligt min gravidbibel ska en och samma kvinna ha ungefär samma lutealfas varje månad, det är follikelsasen som kan variera. Stress etc kan förskjuta ÄL och då förskjuts hela cykeln. Lutealfasen är också mer konstant mellan olika kvinnor, och är i normalfallet mellan 12-16 dagar medan follikelfasen kan variera mycket. Att mensen är "sen" en månad beror då på att Äl blivit försenad. Att ha cykler som varierar nån dag här och där är normalt och tom vanligt.

Ceke: håller med om att det är svårt att sluta tänka på det. Nu kring BIM så har jag varit som besatt av tester och symptom att jag blivit helt matt. Ska bestämt lägga av och vänta på mensen..

Mallanis: är på BIM+4 (om jag nu hade ÄL när jag såg geléklumpen) och testade senast igår negativt. Ingen mens ännu. Hade en liten spotting på BIM, inget mer. Börjar bli lite orolig för molvärken jag haft. Aldrig haft det förr förutom den gången som jag var gravid. Hoppas jag inte fått någon infektion av missfallet..
    Mest av allt hoppas jag att spottingen på BIM var en nidblödning pga att ägget fäst efter 2v. Inte så troligt tyvärr. 

• Irmeline

Pingla: Låter hur spännande som helst!

Ceke: Skönt med  lugnande besked.

Essalady: Känner igen det där med kravsex. Hos oss har det blivit så att han känner krav att "idag måste vi ha sex och du måste komma" som gör att det kan bli svårt för honom att komma just då, det sitter i huvudet. 

Till er som tempar, var är det bäst att mäta basaltempen? Oralt under tungan?
    Jättetänd på att börja tempa snart :) Precis beställt en termometer. 

• Irmeline

Pingla77 -håller tummarna stenhårt! :)

CajsaK: spännande!

Längtan81: Vad bra med läkarbesöket!! Vad skönt att veta att om det inte tar sig naturligt får ni insemination med äl-hjälp och om inte det fungerar IVF. Då kan ni verkligen slappna av och försöka utan press när ni har "back-up" :)

SaftoBulle: Tror det kan ta ett tag att få tillbaka mensen, de flesta som jag kollat med verkar ha fått vänta minst två veckor mer än vanlig menscykel. Hur lång är din cykel normalt? När skulle du haft mens om mf-blödningen varit en mens? 

Ceke & Essalady: krya på er!

Polarlantis: Skönt att det var ÄL-som du kände av! :)

Ego: Tror kanske det var smärtor innan ÄL som jag kände och trodde var gravsymptom (precis likadana som jag hade när jag blev gravid så lätt att tro..) Den minimala blödningen på BIM var nog snarare en ÄL-blödning eftersom jag även fick ÄL-liknande flytning samma dag. Den flytning jag hade innan var nog något annat. Om det är så betyder det att min mens är exakt 2v försenad av missfallet. 

Det tråkiga är att om det var ÄL så missade vi den. Vi hade inte sex just då och tiden innan hade vi kört avbrutet för att inte skicka in något som kunde hindra ägget från att fästa.
    Dumt att ha avbrutet när man vill bli gravid!! Men jag trodde ju att ÄL varit..

Nu vill jag bara ha mens..

• Irmeline
    ceke skrev 2010-12-14 13:12:28 följande:
    hmmm.. spännande natt med lunginflammationen. Det visade sig att jag visst inte tålde penicillinet, så efter andra tabletten började det helt plötsligt klia nå så otroligt på hela överkroppen. Sen började svalget o tungan att svullna. Det hela slutade med ett besök på akuten. Där gick det inte ens en sekund innan undersöning, kortisontabletter etc. Hmm.. blev där ett gäng timmar och kom hem precis när väckarklockan ringde o berättade för min man att han borde gå upp istället för att gå o lägga sig. Suck. Är ju rätt säker på att det inte tagit sig denna månad, men nu sitter jag här med en medicin (istället för penicillinet) som är direkt skdlig för foster. Men vad gör man... lunginflammationen måste ju väck. Vore väldigt tragiskt om jag trots allt är gravid. Vad skulle jag göra då, är frågan...

Så helt plötsligt HOPPAS jag verkligen att jag inte är gravid. Vilken skiftning i tankebanor...

Och min väninna jag berättade om verkar bli tvungen att föda barnet redan nu i v 28. Åh så jag hoppas att allt ska gå bra. Så orättvist att de ska behöva gå igenom detta som redan förlorat ett barn 40 agar efter förlossning.
    Oj, vilken otur du verkar ha med din hälsa!
    Hoppas det tar sig nästa månad istället, vore ju typiskt annars!

Ta hand om din väninna också. Hoppas hennes barn klarar sig, det gör det väl i v 28 nu för tiden?
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-12-14 13:46:15 följande:
    Va, kan det bli så, att eventuell sperma som kommer in kan hinda ägget från att fästa? Jag trodde att portarna stängdes så att säga, direkt efter ägglossning. Men även om ni hade avbrutet kan det ju ha smugit sig in lite försats.. det fick jag minsann lära mig i sexualkunskapen i skolan. :) Så vi får hoppas på det i så fall.. Men det kan ju även vara att mensen är en vecka försenad och att blödningen vid bim var nidblödning. :)
    Nej, det har jag läst nu att sperman inte kan komma in efter äl, i min "gravidbibel". Men det visste jag inte då.
    Borde testat positivt vid det här laget om det var nidis på BIM.
    Nej, nu hoppas jag mest på mens.

Hur ofta har du ÄL-testat dig?
    Har läst att piken kan vara kort för en del, omkring 10h och att man då kan missa den.
  • Irmeline
    ceke skrev 2010-12-14 14:27:55 följande:
    irmelin: den där bibeln du har... vad heter den o var köpte du den? börjar fumdera på att införskaffa en
    Köpt på adlibris, taking charge of your fertility

www.adlibris.com/se/product.aspx

Inte superdyr heller :)
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-12-14 14:08:41 följande:
    Irmelie - Har bara testat en gång om dagen och började inte testa förrän dag 9 och har varit lite slarvig med att vänta 3-4h efter att man kissade senast som man egentligen ska. Har dessutom haft äl-symtom. Så jag KAN ha missat den. Men troligtvis inte för varje månad hittills har jag fått positivt utslag två dagar i streck och det har alltid varit på dag 13.. Det mest sannolika är nog ändå att jag inte hade någon ägglossning denna månad. Får man mens ändå, även om man inte haft äl? Står det nåt om det i din bibel? :)
    Japp, det står om det.

Det står även att ÄL kan bli förskjuten och komma mycket senare än man tror. Därför ska man tempa varje dag så man ser om tempen höjts. varje dag med låg temp är man fortfarande fertil.
    Om man inte får ÄL syns det även med temp, den går upp o ner o har ingen definitiv nivåskillnad efter beräknad ÄL. Då får man oftast en blödning så småningom, men den kan bli försenad.
  • Irmeline

En fundering kring graviditetssymptom som jag tänkt på nu när jag gått runt och "känt efter".

När jag ska få mens sväller brösten liksom mer "inifrån" körtlarna sväller och brösten ömmar.
    Det gjorde de även när jag var gravid, men först efter BIM och positivt test.
    Det första symptomen kring brösten var mer "utanpå". Bröstvårtorna växte och blev känsliga, och brösten var känsliga för beröring, innan de svällde upp. 

Någon annan som varit med om samma sak? 

• Irmeline
    ceke skrev 2010-12-14 16:06:29 följande:
    Så där ja. då var den beställd Tack för tipset!
    Vad gör man inte för att få bebis.. Cool
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet