Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ernlia03 skrev 2010-11-23 11:55:56 följande:

Hej alla. Är här och läser lite nu och då, men orkar inte vara speciellt aktiv. Vet inte riktigt vad jag ska skriva ibland. Vet ju exakt hur ni känner er i er väntan och våndan, samtidigt som det redan känns som en hel evighet sen jag själv var i samma sits. En annan anledning till brist på skrivande är att jag helt enkelt inte mår speciellt bra. Illamåendet har lagt sig tack och lov, men psykiskt är det värre. Det påminner oroväckande mycket om känslorna när jag var deprimerad för ca 4 år sen. Och det är tydligen ganska vanligt att "få återfall" just under graviditet. Det är långt ifrån samma ångestkänslor som då, men liknande och oron finns att det ska bli värre. Min största fasa är att drabbas av förlossningsdepression. Jag vet att det finns hjälp att få, men jag vet också hur jobbigt det är att kämpa sig ur det där mörka hålet. 

Förhoppningsvis är det här "bara" en omställning för min kropp att hantera, att det stabiliserar sig ju längre tiden går. Hormonerna kan ju ställa till en hel del. Sist jag blev deprimerad var det pga p-piller så jag verkar vara känslig för det. 

Lite snopet bara att inte kunna njuta fullt ut att jag är gravid, det mesta känns bara tråkigt och är less på det mesta. Tänker knappt på att jag är gravid för det mesta. Eftersom jag inte mår illa längre är det enda symptomet större och ömma bröst. Kanske jag inte ens är gravid längre?!  

Inte meningen att dra ner stämningen i tråden eller bara dyka upp och beklaga mig, men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till alla känslor. Ska till BM för mitt andra besök idag, ska ta upp det med henne och se om det kanske finns någon samtalshjälp eller nåt att få. Det brukar hjälpa en del för mig iaf.

Det pratades ju innan i tråden om funderingar på vad man verkligen ger sig in på och de känslorna har jag verkligen i allra högsta grad! Hade besök av en 4-månaders igår som var lite halvgrinig. Klart man funderar på hur man faktiskt orkar med det hela tiden, dygnet runt. Barnen är ju väldigt sällan griniga exakt hela dygnen, men vissa är ju mer besvärliga än andra. Men jag antar att den kärlek man har till sina egna barn uppväger allt sånt "jobbigt" som kommer med ett barn! Det är ju trots allt mera sällan någon helt sonika lämnar bort barnen...

Usch, så negativ jag låter! Riktigt så illa är det inte, men aningen jobbigare än vad jag hade föreställt mig. Jag berättade förresten för min chef idag och han blev glad för min skull! Sade t.o.m. att de i princip hade räknat med en mammaledighet för mig...Glad

Ceke: Lycka till med din operation! Skönt att få det gjort så kan du förhoppningsvis börja med verkstaden ordentligt sen!

Astrogirl: Synd med mensen, men skönt att ni har kommit igång med utredning så snabbt. Måste ju vara en lättnad att bara bli tagen på allvar av så kompetenta läkare.

Syrran var också deppig under graviditeten, hon har två barn och hennes man tjatar om en tredje, men hon orkar inte vara gravid en gång till, rent psykiskt, fysiskt mådde hon toppen och kräktes inte eller hade ont o så.
    För henne släppte det ganska snart efter förlossningen och hon fick ingen förlossningsdepression, så det kan bli så för dig med!

Kram
  • Irmeline
    MD77 skrev 2010-11-23 16:00:40 följande:
    Ganska nyligen hemkommen från VUL. Fick sen en perfekt liten plutt, 10 mm lång med pickande hjärta!Glad 
    Helt underbart att få se att det faktiskt finns någon därinne. Nu ska jag bara försöka att slappna av och njuta...
    Grattis!! Skrattande

Underbart att allt är bra.

Kram

• Irmeline
    CajsaK skrev 2010-11-24 09:06:07 följande:

Är rädd att 30+ samt mkt oregelbunden mens kommer göra det svårt att bli gravid.... har hört att det är svårare att bli gravid med oregelbunden mens?

Min senaste mens slutade i slutet av september, vi har försökt sedan dess och mensen har fortfarande inte kommit, men 4 gravtest har visat neg.....

Hoppas att mensen uteblir! Hade molande mensvärk för en vecka sedan och jag får ALLTID mensvärk dan innan eller samma dag som mensen kommer, men hittills som sagt har den ej kommit....började igår även få lite ömma bröst...

Hoppas på + nästa gång både för er och för mig! Glad

Välkommen hit!
    Jag har oregelbundna långa cykler, blev gravid på tredje försöket (vilket var längre än tre månader iof, men inte jättelänge ändå).

Appropå ÄL flytningar etc så har jag en undran. Om det blir som en liten geléklump i trosan, är det det som är "trådiga flytningar" eller är det något annat? Hade inte så bra koll på mina äl förra gången så märkte aldrig nåt mönster.

Ceke, hoppas allt går jättebra idag!

Alla ni som är skenis, hoppas det är på riktigt denna gång!! Glad 
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-11-24 11:51:07 följande:
    Irmelie - Geléklumpen känner jag igen! Den brukar jag få 1-2 dagar innan jag får positivt på ÄL-stickan. OBS: Fast i mitt fall så har jag med största sannolikhet ÄL dagen innan det blir positivt på ÄL-stickan, och det kan tydligen vara så när man är över 30. Så lika bra att du börjar sexa bums Irmelie!!! :)
    Hmm, så du menar alltså att gele´klumpen kommer på ÄL då? Om du får den nån dag innan positivt på stickan och du förmodligen har ÄL dagen innan. Vore kul om jag nu fått ÄL igen.

MEN, så är mannen på jobbresa!!! Typiskt.

Vi hade sex i måndags kväll (han åkte tisdag) kan de överleva tills ÄL, om den nu var idag d.v.s?

Hoppas :) 
  • Irmeline

Saftis: kul att celibatet är över! Har inte tålamod att vänta på nästa mens så vi kör. Om det blir mf direkt (vissa säger ju att det är större risk) så kommer jag avvakta nästa gång men nu chansar jag! Vi får se vad som händer.

Anca: välkommen hit! Efter ett år kan ni söka utredning om du känner att du tappar tålamodet, kanske kolla om du verkligen har ÄL eller om simmarna är lite slöa. Men å andra sidan är ett år inte superlänge, många som försöker längre så ge inte upp hoppet!! 

Jojjo: Nu är det riktigt spännande!!! Skrattande Kaprifolen, jag håller tummarna.

mallanis: imorn kommer gubben hem och då blir det sex, kans ju vara så att ÄL precis vart, så det är bara att köra. 

Har kollat upp en del om ÄL för att jag är så nyfiken nu. Läst att sekretet som bildas vid ÄL är en förutsättning för att spermierna ska kunna tränga igenom och komma in i livmodern, det sekret som finns annars gör att de inte kan simma så bra, förmodligen skydd mot infektioner antar jag, ska inte in nån skit där när det ändå inte finns nåt ägg. Kanske är förklaringen till att ÄL flytningarna börjar lite före ÄL, så de ska kunna simma upp då? Så även om spermierna lever upp till sju dagar så kanske de inte kan simma upp i det sekret som är sju dagar innan ÄL utan "fastnar".

EGO:
    Hur som helst så "räknade" jag på min ÄL när jag la till mig i BIM-listan, som om mf var en vanlig mens. Kollade i min kalender idag och såg att med en cykel på 41 dagar (som är mitt snitt) skulle ÄL infalla idag! Och idag fick jag flytningen. Hoppas det stämmer. Även om mannen är borta och det kanske inte blir nåt så skulle det vara skönt om kroppen kommit igång igen Glad

• Irmeline

Ni nya, lägg gärna till er i listan!
    Då kan vi se när vi ska hålla tummarna lite extra.
    Ser att vi är 25 där nu, inte illa Flört 

• Irmeline

Oj vad det skrivits på bara en dag!!!

Ceke: vad underbart! Nu kan ni köra på och hoppas på plus snart, sååå skönt! Men jag förstår vad du menar med att det är svårt att fatta. Jag var inställd på skrapning på mitt återbesök (inte ätit på sex timmar etc) så när det inte blev så kändes det konstigt, men när den känslan lagt sig så känns det skönt! Har också använt billiga tester!
    Hade förmodligen ÄL igår (24) så hoppas verkligen det blir en dag att minnas!!! 

Jojjo: Trist med mens. Blir på det igen vid nästa ÄL!! Kanske julklapp Flört

Kaprifolen: Håller tummarna. Apropå alkohol så gjorde min syrra nåt liknande som du beskrev, hon testade vid BIM (lördag) fik negativt, festade men något lugnare än vanligt (dock några glas vin) mensen kom inte, testade igen på tisdag, plussade. Fick superångest men sen kom en liten fin tjej ut som är fem år idag!!

Millan o grisen: Håller tummarna för er!!!

Mallanis: Om att pausa sitt liv i väntan på barn, har haft flera kompisar som varit helnyktra och skött sig när de höll på, det blev inget så de slutade tänka på det och festade på, och när de festade som mest så blev det! Känner till minst tre sådana fall. Kanske var det den psykiska pressen som försvann?

• Irmeline
    ceke skrev 2010-11-25 14:12:39 följande:

Egentligen är det rätt spännande vilken stor grej det är i det här samhället kring alkohol... Alltså, allvarligt.. ingen borde va på nån kring det. Vem vet egentligen.. bara för att man är tjej och inte dricker behöver det ju inte va en bulle i ugnen.. det kan ju lika gärna va alkoholproblem, nåt annat som gör det valet, eller helt enkelt bara att man bestämt sig för att ta avstånd från alkohol av andra anledningar...

Många spännande saker som i a f jag börjar tänka på nu när vi själva har bebisverkstad och som jag aldrig reflekterat över tidigare.. i a f inte på samma sätt. Bara egentligen det här med att fråga nån om de planerar barn... jag menar... det är ju en jätteprivat fråga som ingen borde förvänta sig ett ärligt svar på! Eller frågan om man är gravid? Jag menar.. det berättar man ju först när man är redo att göra det... det finns ju annars en tanke med att man inget sagt.

Jjag har själv tidigare frågat folk etc och aldrig insett vilken stor grej det är! Och åh vad jag önskar att jag insett det tidigare!

Jag känner helt igen mig där, såg att en tjej på jobbet hade "mammabyxor" på sig (såna med mudd upptill) och frågade om hon var gravid. Det var rätt tidigt och hon var väldigt smal så det syntes absolut inte annars. Märkte att hon blev lite stött, så jag svarade snabbt att jag inte skulle säga något till nån, vilket jag heller inte gjorde. Men att ha gravidbyxor och en kort tröja som åker upp när man sträcker upp armarna är en dålig ide´om man inte vill bli påkommen ;)

Och fråga: när ska ni ha barn etc, är ju inte heller ok. Har iof en kompis som jag diskuterat barnalstring (kul ord!) med tidigare och frågade henne i våras (precis innan vi började försöka) hur hon tänkte. Grimasen som flög snabbt över hennes ansikte kommer jag aldrig glömma, verkligen en min av smärta och sorg. Sedan berättade hon att de fått missfall 2 månader tidigare i v8. Pga det och att den annan kompis fick missfall den våren så bestämde vi oss för att börja, insåg att man kanske inte kunde vänta tills exakt rätt tidpunkt då det kan dröja ett tag. Tråkigt nog fick båda de tjejerna nya missfall i slutet av sommaren. Men, tredje gången gillt var det..

Senaste åren då jag förstått lite mer av det här med barnfrågan har jag sett flera som jag fattat varit gravida men jag har inte frågat utan väntat tills de berättat. 

Apropå tobak så är både jag och mannen icke-rökare. Syrrans man var snusare innan de fick barn och sa att han skulle sluta om de fick barn. Det gjorde han också, även om det inte var jättelätt.
  • Irmeline
    Daniela01 skrev 2010-11-25 18:45:06 följande:
    Hur går det för alla i November månad? Själv har jag några dagar kvar tills BIM, väntan är olidlig. Har redan börjat att tjuv-testa lite, men fortfarande negativt :(

NOVEMBER
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Kaprifolen1979 ÄL 11 nov (försök nr 1)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    Spännande!

Tror att the blonde one och fru KM lämnat tråden, så kanske dags att ta bort dem ur listan?

Hoppas på många novemberplus!

Läste förresten nyss i en tråd att BM sagt till en tjej att ligga kvar 30 min efteråt, har ni hört det/gjort det?
    Sist jag hade sex så reste jag mig direkt och kändes som om jag fångade hela satsen i handen (ursäkta detaljerna). Kanske ska börja ligga kvar om det inte tar sig denna månad..
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet