Inlägg från: DubbelAA |Visa alla inlägg
  • DubbelAA

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Misstessan skrev 2011-09-27 16:48:37 följande:
    Tråkigt att du upplevde det så med svärisarna. Hoppas verkligen att de förstår om ni berättar mer, de kanske bara inte förstod själva situationen? De borde ju vilja erat bästa, och för deras egna skull så antar jag att de vill ha barnbarn. Så om ni väl får ivf så borde de komma till sans och stötta er. Nu vet jag inte hur gamla de är, men antar att de är nån generation äldre och kanske har en annan syn på det där med ivf, det är ju ganska nytt trots allt.
    Tror också det där med folk i allmänhet, man vet inte om vad det finns för problem innan man börjar försöka. Jag hade ingen aning innan vi började försöka hur svårt det kan va. Jag visste väl att det tar längre eller kortare tid för olika par... men att man kunde stöta på så här mycket problem som man läser här i tråden och i övrigt på FL... det hade jag nog ingen aning om faktiskt. Och som min kompis sa när jag berättade att vi försöker och att det tar tid "men vaddå, det ploppar ju upp gravida både här och där!" sa hon som den mest naturliga saken i världen och tänkte att alla som var gravida blev det på ett kick. Men efter lite utbildning i blommor och bin hahaFlört kom hon fram till att de kanske inte heller borde vänta längre.

Oj, nu kanske jag svävade ut här i svaret, men jaja! Hoppas iallafall att du kan ta deras kommentar med en nypa salt, men jag förstår hur hårt det kan sitta ibland. Kram på dig
    Jag tror du har helt rätt Misstessan,  med att de inte är så insatta o jag vet att de vill vårt bästa. Det var bara det att jag inte trodde att DE skulle reagera som de gjorde. Jag hade nog mer trott att någon av mina korkade päron skulle fälla nån korkad kommentar så jag blev nog lite paff tror jag. Tur iaf att vi har förstående o stöttande vänner istället:)
    De o sambons syskon har tidigare fällt en del kommentarer om barn, t.ex. så sa hans syster, när vi bjöd in sambons familj på adventsfika i vårt nyrustade hus, att hon trodde att vi skulle ha berättat något annat roligt. Då blev jag så himla ledsen o fräste att det inte blir några barn o att man väl kan få bjuda fika utan att folk ska tro en massa. Hon tog lite illa vid sig men jag orkar faktiskt inte bry mig för jag blev så himla ledsen o blir fortfarande ledsen när jag tänker på det. Svärföräldrarna däremot har nån gång frågat när vi ska skaffa barn o de är väldigt omtänksamma så jag var som sagt inte beredd på att de skulle reagera som de gjorde.

Ja ja det är som det är o nu ska jag ta det lite lugnt o försöka att släppa detta så jag inte gräver ner mig o tycker synd om mig själv:)

Kram
  • DubbelAA
    Kattflickan skrev 2011-09-27 18:09:02 följande:
    DubbelA: Tror du gör rätt i att försöka släppa deras reaktion. Om de får reda på framöver att ni behövt få hjälp med att bli gravida så tror jag nog att de tänker om. Deras generation är inte vana vid ivf och den nya hjälpen som finns att bli gravid. Som tur är så lever i på 2000-talet när man kan få så mycket mer hjälp än vad de kunde få. Som vi diskuterat tidigare så har de som haft lätt att bli gravida en förmåga att häva ur sig såna där kommentarer som din mans syster gjorde utan att tänka efter, men det känns jobbigt när man får dem. 

Men på ett sätt så är jag nöjd över att vara född på 1970-talet. Har läst en artikel med ny forskning som tyder på att om man tar ett moderkaksprov vid en graviditet med ett barn med gonadal mosaicism så kan provet missvisande visa på kromosomfel. Det kallas placenta mosaicism, dvs. att moderkakan uppvisar mosaicism, i  mitt fall skulle det då ha varit med avseende på downs syndrom. Vid forskning har det visat att barnen till de som har haft placenta mosaicism "ofta" haft gonadal mosaicism, som jag antagligen har. Så, det kan vara så att om min mamma hade gjort ett moderkaksprov så hade det provsvaret sagt att jag hade downs syndrom. Vilket varit missvisande då bara mina äggstockar har det. Hmm... det här blev komplicerat att förklara. Då kanske hon gjort en abort av mig, vilket jag tycker är bra att hon inte gjorde

Först när jag läste om placenta mosaicism blev jag alldeles kall och tänkte tanken "tänk om mina barn inte hade DS?". Men med tanke på deras nackspalt och andra aspekter så känner jag mig säker på att de hade det.

Har försökt maila en läkare och fråga om detta, för säkerhets skull, men hon har inte svarat.

Såg på svt play första avsnittet i det där programmet om barnlöshet. Vilken ångest man känner efter det, tyvärr känner man igen känslorna. Tjejen som var ihop med killen med kromosomfel som gjorde att han inte hade spermier, hon sydde en massa barnkläder och jag tänkte bara "nej,nej, snälla låt bli!". Det hade kunnat vara jag som satt där och sydde, men jag har lyckats låta bli att sy barnkläder, skulle bara göra mig ledsen att sen sitta med alla babykläder hemma. 

Millan

JA vilken tur att hon inte gjorde moderkaksprov!:) O jag tror nog att du inte behöver oroa dig för att ha gjort aborterna i "onödan" om du förstår hur jag menar. Som du skriver så har du ju fått kolla upp många olika saker som visat på att barnen hade DS.

Jag kollade på svt igår o kände som du. Jag satt i soffan o sa "nej,nej" när hon visade barnkläderna. Fick så ont i magen av sorgen men jag kommer antagligen sitta där nästa vecka igen o kolla. Hoppas bara att det inte är lika deprimerande då! O snart börjar ju en serie på tv3 om barnlöshet o den kommer jag oxå o kolla. Får se hur den är:)

Kram
  • DubbelAA

Annelie: Håller tummarna för dig o tror inte det är någon fara! Men jag förstår att du är orolig o jag hoppas att det går bra på måndag!! Kram

• DubbelAA
    Polarlantis skrev 2011-09-28 08:03:05 följande:
    DubbelA: men SUCK så jobbigt att helt behöva tänka om! Även om det så klart är toppen om det inte är ngåra fel! Håller tummarna för att det inte ska hålla på och sega för er nu utan blir lite fart på grejerna Glad Jobbigt det där med svärisarna, så tröttsamt! Instämmer i det som alla andra skriver och skickar STOR kram!
    Ja det känns lite segt att tänka om som du skriver. O självklart är det ju bra om det inte är något fel men nu måste jag först vänta på mens för att ringa om tid för spolning igen o sen ska de bestämma när jag ska börja med Pergo o d blir tidigast mensen efter det o sen kommer vi att köra på det i minst 3 månader som det lät o sen inseminationer o då har det gått ytterligare ett halvår. Om det inte funkar så ska vi börja med IVF men det blir tidigast i slutet av våren men antagligen i början av nästa höst o då känns det som att det gått ett helt år innan vi kommer igång o jag har redan panik för min ålder:( Fyller 34 i januari o jag vill ju gärna ha möjlighet att få fler barn, om vi nu lyckas få 1, o då är det lite bråttom. Försöker just nu bara intala mig att jag inget mer kan göra än låta tiden ha sin gång men det är svårt!

Kaprifolen: Skönt att det dragit igång med utredningen. Hoppas ni får träffa bra läkare o bm o att ni snart sitter med ert pyre!

Nemi: Härligt!! Grattis!

Nicu: Håller tummarna för dig!
  • DubbelAA

Sophy: Jag är väl på ett sätt också tveksam eller snarare så att jag helst vill att vi ska lyckas utan att behöva genomgå en IVF. Tror inte det är en särskilt rolig upplevelse o att det kan göra ganska ont i vissa fall men jag tycker det ska vara en självklarhet att de par som vill ha barn men inte kan få det på egen hand ska få den hjälpen o därför så blir jag så irriterad på folk som tycker att man ska nöja sig som det är. Sen kan det nog vara bra att vara lite tveksam så som du skriver så man kollar upp hur varje klinik eller sjukhus genomför en IVF så man inte bara förutsätter att de kan sin sak, om du förstår hur jag menar känner att jag kanske var lite otydlig:)

Marsflickan: Ja de är äldre o lite gammalmodiga:) men jag trodde att de skulle bli glada för att vi vill ha barn o att de skulle vara mer stöttande men det kanske kommer när de fått smälta detta. Gissar att de blev oroliga o sen så vet de inte nåt om IVF så jag antar att jag får informera om det blir dags för det:)

• DubbelAA
    Jojjo77 skrev 2011-10-01 08:27:07 följande:

Stor kram till alla er som har det jobbigt Hjärta

EGO: Jag är idag överlycklig över att min mens är sen! Inte för att jag tror att det tagit sig, det vore osannolikt, utan för att det innebär att jag kommer att få böra spruta nästa mens! Jag fick ju inte plats denna månad utan sköts ju upp till nästa mens, förutsatt att den kommer efter den 27 okt och så kommer det ju bli nu när jag är sen denna månad! Jippi! Konstigt att man kan bli glad över ngt sånt, men ja, det kan man faktiskt

Min mens kommer allt som oftast på dag 28, ibland går jag över en dag eller två, får aldrig mensen för tidigt, har kanske hänt en gång i mitt vuxna liv. Det innebär att det inte borde strula åt det hållet och det innebär i sin tur att jag kan få ÄP v.45 och inte skjutas upp ytterligare en hel månad.

Ha en skön helg alla

Vad glad jag blir för din skull! Nu är det snart dags att dra igång för dig o tiden fram till v.45 kommer gå supersnabbt:)
    Du ska se att det här kommer att gå sååååå bra!!
    Kram på dig
  • DubbelAA
    Polarlantis och Råttentottan: Stooooort grattis och massor med kramar till er! Äntligen!!!{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • DubbelAA

Hallå alla brudarna!
    Hoppas allt är bra med er o att ni njuter av helgen o det fina vädret:) Själv ligger jag nerbäddad med en hemsk förkylning o tycker synd om mig själv eftersom sambon är bortrest o inte kan ta hand om mig:)

Igår var vi till sjukhuset för att göra min andra spolning av äggledarna o allt gick bra. Inga stopp utan de såg att det fanns passage som det skulle så det var skönt! o det fanns heller ingen cysta som de trodde det fanns förra gången jag var där:)

Förra gången vi var där så pratade läkaren om att jag skulle få börja med Pergo o att det skulle dräja till nästa höst innan vi kom igång med någon annan behandling. Då gick jag därifrån med känslan av att det kommer ta flera år till innan något händer men igår var det en ny läkare o hon såg ingen poäng med att äta Pergo eftersom jag har stark o fin ÄL av mig själv. Hon tyckte vi skulle gå direkt på insemination så när mensen kommer om ca 3 veckor ska jag börja med sprutor. Känns så himla skönt att hon lyssnade på mig o att hon höll med! Nu känns det som att det händer något o att de inte bara ger lite tabletter så att jag ska hålla mig lugn ett tag till.

Visst känns det lite läskigt med sprutor men jag tar ju sprutor mot min migrän så jag tror det ska gå bra, hoppas jag iaf:) Annars får sambon sticka mig:)
    Nu får vi väl se om det lyckas, det är ju inte jättestor chans att lyckas men iaf större än om vi fortsätter själva, men det känns iaf såååå himla skönt att något händer!

Jojjo: Lycka till med sprutorna!
    Råttentottan: Var det du som hade inseminerats? Hur var det?

Ha det nu bäst allihopa!
    Kram

• DubbelAA
    Mumwannabe79 skrev 2011-10-16 11:35:40 följande:
    Skönt att spolningen gick bra. Jag förstår inte riktigt varför man ska ta sprutor inför insemination om man har egen ägglossning? Sprutor verkar ju starkare än Pergo. Är det för att man ska kunna styra att ÄL infaller när det passar läkaren att inseminera?

Krya på dig!
    Jag är inte helt säker men jag tror det är för att få fram ett eller kanske två fina ägg under kontrollerade former som jag ska ta sprutorna. När det är dags för insemination kommer jag att ta en ÄLspruta så man kan säga att det är läkarna som "bestämmer"när allt ska ske. Vet inte om det var en bra förklaring men kanske nån annan som kan förklara bättre eller vet mer. Kändes som det var så mycket när vi fick träffa läkaren så det var svårt att komma ihåg eller fråga allt man ville veta;)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet