• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • AMC80

Vad bra att internet finns så att man kan prata ohejdat med en massa människor om sina känslor under bebisförsöken. Jag trodde jag var tämligen ensam om att känna som jag gjorde med denna avundsjuka som kommer till och från. Och att ni skulle tycka att jag var lite knäpp som var avis innan jag ens gjort första testet. Men vi är ett helt gäng i avis-klubben nu. =)

Jag har köpt test nu. Ska prova på söndag och ev onsdag. Köpte clearblues som man kunde ha upp till fyra dargar innan. Fast chansen att få ett + fyra dagar innan var ju inte så stor (53%). Så jag provar två dagar innan tänkte jag och sedan en dag efter (om jag inte fått mens då alltså).
    Jäklar vad man vill testa så fort möjligheter finns. Jag köpte igår eftersom jag var på apoteket  och skulle kurera förkylning.

Vi är några här som har BIM på tisdag, vi kanske kan uppdatera varandra och se hur det går. Om nu min BIM är på tisdag, det är en ren chansning eftersom det är första försöket.

20% chans att det tar sig under optimala förhållanden...och här har man aktat sig noga att bli gravid mer än halva livet. Det känns som risken att bli gravid när man inte vill är oändligt mycket större, än chansen att bli gravid när man vill. Om ni förstår hur jag menar.

• Sanna77
    AMC80 skrev 2010-12-02 12:33:22 följande:
    Vi är några här som har BIM på tisdag, vi kanske kan uppdatera varandra och se hur det går. Om nu min BIM är på tisdag, det är en ren chansning eftersom det är första försöket.
    Vi har ju BIM samma dag : )

Jag är nog skenis som tusan.. jag har följande symptom:

Svullen mage
    Vita flytningar
    Ömma/känsliga bröstvårtor
    Stickningar/hugg i livmodern, ett par gånger...
    Bubblar i magen
    Finnar
    Kissnödig, inbillar mig att ja kissar mer nu...
    Trött
    Strålningar/ilningar mot ljumsken
    Metallsmak i munnen
    Större bröst
    Fryser
    Törstig
    Konstiga drömmar

plockat symptomerna från en annan rolig tråd http://www.minbebis.com/forum/symtomlista-27428.html
  • Jojjo77
    lillamillan skrev 2010-12-02 10:01:24 följande:
    Såå äntligen har jag fått min man att lämna spermaprov . Så i dag, på min lediga dag, blev det till att stiga upp tidigt och åka in med provet. Nu ska vi bara lämna infektrionsproverna sen är det bara att vätnta och se. Just nu känner jag mig så kluven, vi har försökt så länge nu och inte fått till det, samtidigt som man önskar att det inte är något fel på spermaprovet så hade det ju varit en förklaring till varför vi inte blir gravida. Och få eller slöa spermier kan ju användas vid ivf, värre om det är något stort fel på mig. Men sen oroar man ju sig för att det inte ska finnas några sperier alls, då finns ju inget att göra då min man inte vill använda donator. Orolig och kluven...

Grattis Acinna, skönt att se att det blir plus i tråde.! {#emotions_dlg.flower}
    Vad härligt, lycka till

Acinna stort GRATTIS! Kul som sagt med lite plus.

För min egen del så försöker jag att fokusera på jobb, träning och kosthållning för att inte tänka så mycket på bebisverkstan. Snart dags för ÄL-stickorna igen, men känner att jag blir lite knäpp av att tänka för mycket på det, så försöker som sagt att sysselsätta mig med en massa annat. Om jag inte blir med barn snart så kan jag ju alltid träna och gå ner lite i vikt under tiden jag väntar
  • AMC80
    Sanna77 skrev 2010-12-02 13:18:18 följande:
    Vi har ju BIM samma dag : )

Jag är nog skenis som tusan.. jag har följande symptom:

Svullen mage
    Vita flytningar
    Ömma/känsliga bröstvårtor
    Stickningar/hugg i livmodern, ett par gånger...
    Bubblar i magen
    Finnar
    Kissnödig, inbillar mig att ja kissar mer nu...
    Trött
    Strålningar/ilningar mot ljumsken
    Metallsmak i munnen
    Större bröst
    Fryser
    Törstig
    Konstiga drömmar

plockat symptomerna från en annan rolig tråd www.minbebis.com/forum/symtomlista-27428.html
    Och jag har:
    Svullen mage
    Ömma bröstvårtor
    Bubblar i magen
    Kissnödig
    Trött
    Större bröst
    Fryser

Men jag tog inget som g-symtom, jag trodde att:
    Svullen mage - förberedelse på mens
    Ömma bröstvårtor - haft sedan ägglossning, vet ej varför
    Bubblar i magen - maten
    Kissnödig - kanske dricker mer te nu iom förkylning
    Trött - förkylning (sov 12 timmar mellan igår och idag)
    Större bröst - pga att de är ömma??
    Fryser - förkylning/feber?

Vi får kolla om det är symtom eller skenisar.
    Jag som är från landet från början tänker på skendräktighet hos kossor. Har mycket svårt att koppla det till människor. =)
  • Sanna77

AnnJan du har nog rätt! Det enda som är väldigt annorlunda för mig är svullen mage...

Jag tänker mer på hundar när jag hör skenis Drömmer

• ceke

Hehe, får se om ni är skenis eller på smällen! Hoppas såklart på det sista!

Själv är jag helt ologiskt orolig över att vi inte fick till det i morse. Ärligt, jag va helt klubbad och orkade knappt gå upp till jobbet. Gillar inte morgnar!!! Ska bli skönt att va ledig imorrn, lör och sön... Fick ju utslag på ÄLstickor i går och jag vet ju logiskt att det borde räcka med sex i förrgår och igår och ikväll, men tja... är väl lite smått manisk.. haha.. Jag tycker verkligen att det är spänannde att JAG, som absolut inte ville ha barn för ett par år sedan.. helt plötsligt är manisk på att försöka få ett plus Vad har hänt? har nån bytt ut min hjärna nån natt eller nåt sånt?!?!?!

• Irmeline

oj vad här skrivits, hur ska jag komma ihåg att svara på allt..

Daniela: Känner igen det där med skenis, man känner sig lite psyko när man inbillar sig saker. Psykets makt kan vara starkt på kroppen, kan tyvärr inte framkalla streck på stickan..

Acinna: Kul med graviditet!!! Grattis!

Gris, emmafemma: trist med mens.. december är månaden då det händer!!

Ernilia: Bra att allt gått bra med skrapningen. Också fått olika besked ang. börja eller inte börja försöka efter mf. Min sista läkare jag var hos sa att det inte fanns något som helst hinder att börja, bara att det kunde bli lite svårare med räkningen då man inte hade någon mens att utgå ifrån. Jag har ändå oregelbunden mens och långa cyklar så det stämmer ändå inte, så jag sket i det och körde på direkt. Hon nästan uppmuntrade mig och sa att det blev enklare då.
    Ha det skönt i London! Flygen var lite meckiga för mig med all snö, men hoppas ni kom iväg ordentligt. Hade också tänkt berätta för svärisarna precis innan mf, tror svärmor kände på sig att jag var gravid när hon var och hälsade på, jag kunde knappt föra ett samtal eftersom ögonlocken var så tunga. Gången efter när vi var där (efter mf) frågade hon vid middagen "har du något emot ett glas vin?"  (brukar inte fråga så) och såg jättebesviken ut när jag tackade ja. Väntar nog tills nästa graviditet innan vi berättar om bebisplaner.

Astro: Skönt att spolning och utredning går som det ska! 

AnnJan: Apropå avundsjuka och längtan kände jag inte så mycket när vi började försöka. Hade ingen koll på ÄL eller BIM (visste inte hur cykeln skulle se ut efter slut med piller) och egentligen började vi för att klockan tickade (kände mig lite stressad) och då andra kompisar haft mf så tänkte jag att det kan ta ett tag, bäst att börja. Efter jag blev gravid så kom längtan, och även efter mf så sitter den kvar. En kompis berättade nyss att hon skulle få barn några veckor innan mitt bf datum och det kändes lite jobbigt. Men sen så är man ju glad också! Fick höra att de försökt ett är innan det tog sig, och vi har ju bara försökt ett halvår så det känns ju ändå rättvist :)

SannaK, Ansi och ängla, nu är det dags för pluss!!!! Augustibarnblir det. Tydligen blivit den mest populära månaden att föda barn i, så statistiskt ska vi räkna med många plus Cool

Ego: Kan man "veta" att man är gravid en vecka efter ÄL? Förra gången visste jag att jag var gravid. Jag pratade med mannen om barnet (fick ett smeknamn) en vecka innan plusset kom. Var inte vanligt skenis (det brukar komma någon dag innan mens när menssymptomen kommer) utan jag kände bara att, det måste vara!
    Var på resa med ett gäng kompisar helgen innan BIM (BIM på torsdag) och drack sparsamt, "visste" ju att jag var gravid, borde jag låtit bli helt? Kände mig lite hysterisk att inte dricka nästan en vecka innan BIM då jag faktiskt kunde ha fel. Men jag hade rätt, jag var gravid.

Nu känns det likadant, samma molvärk dök upp i lördags kväll (var på en ganska blöt fest men hade mer än en vecka till BIM så tänkte att det inte gör något). Den har hållit på sen dess, dygnet runt men mest när jag ska sova, kan knappt somna så ont gör det, så det kan väl inte vara inbillning?? Men efter mf så kanske kan kan få såna känningar pga andra saker tänker jag, så vågar inte riktigt tro än. 

Vad tror ni, har BIM på onsdag så nästan en vecka kvar, kan jag verkligen "veta" att jag är gravid? Kan man få molvärk bara tre-fyra dagar efter ÄL? Ägget har väl inte ens fäst än? Ska tjuvtesta i helgen tänkte jag. Kommer bli sååå besviken om det inte blir något, lurad av min egen kropp.

Tiden går lååångsamt nu.

Ni andra BIMare verkar ju också ha en massa symptom så jag tror vi får en bra december att se fram emot! Tomte

• Irmeline

För er som undrar över hormonernas nedgång efter mf så följde jag upp mina med test.
    Det första testet är 2v efter tabletter, svagt men tydligt. Nästa är 3v efter, jättesvagt men klart där. Sista är fyra v efter, helt blankt.
    Hade ÄL-flytning mellan test 2 och 3 (3,5v efter tabletter) men kanske inte var ÄL då?

Kanske är molvärken en utdragen ÄL-smärta? Hört att vissa kan ha ont i många dagar. "ÄL from hell" som mannen kallade det när jag sa att det kunde vara ÄL om det inte var gravsymptom.

• L Maria

Ceke - ta det lugnt med stackars Kece, det räcker säkert med kvällarna!
    Vi fick till det söndag, tisdag, fredag och lördag där jag testade positivt på äl-testet på fredag morgon, sen har vi gått i ide (ett uttryck jag såg i någon annan tråd... ) Vi får väl orka med lite i helgen, har varit trötta den här veckan!
    Nu är det en vecka sen positivt äl-test och jag har inte ett endaste symptom - tänker inte heller inbilla mig att jag har några, för jag kommer bara att bli besviken om det inte tagit sig då...

Utanför det här - företaget som maken jobbar på har gått i konkurs... Vi klarar oss och han har inte blivit officiellt uppsagd än och har två månaders uppsägningstid. Han är dessutom mer eller mindre arbetsbefriad och kan därför göra lite renoveringsnytta hemma! Skulle det inte ha löst sig innan hans uppsägningstid går ut - vilket jag verkligen tror att det kommer, han ska på en intervju hos ett bemanningsföretag imorgon, så klarar vi oss på min lön och a-kassa, även om vi får snåla in lite. Vi oroar oss med andra ord inte, men det skulle väl vara skrattretande om vi blev med barn den här månaden! Vi skulle gå från dink:ies till oiwk:ies!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet