Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

För er som är nya i tråden - Kekke är Cekes man och han är...sån...

• L Maria

Ernlia - åh, vad roligt, grattis till så glada besked! Och grattis på bröllopsdagen!

Ceke - sjukt att jag och maken pratade precis om det igårkväll - han bekymrar sig för att jag blir så ledsen när jag får mens och menade att vi redan nu borde ställa in oss på att det inte blir något nu, så blir vi inte besvikna - men det är ju just det, vi funkar ju inte så...

Kekke - vi har planer på att bli båtfolk... Vi ska börja en kurs och få förarintyg; i april ska vi segla katamaran i tio dagar tillsammans med makens familj. Sen har mina svärföräldrar precis (juli -10) köpte en segelbåt och det kan ju vara trevligt att kunna ta sig ut med den. Och faktum är att vi gav varandra en seglarkurs i födelsepresent när vi fyllde 25 respektive 30 - vilket ni februari är två år sedan, vi har bara inte kommit iväg än... Skäms Så vi har i alla fall ambitionen att bli!

Haha, det har inte funkat på mig, det där med hur och när man gjordes - ingen hockeyfantast här... Pappa har kläckt ur sig att jag är gjord under hockey VM-finalen i maj -78... Var tonåring när han sa det och haha, det är väl liksom inte en sån sak man vill höra från sina föräldrar!

• L Maria

Kekke - alltså vi kommer nog inte att skaffa båt själva den närmsta tiden, men seglarkursen och förarintyget är mer för att vi ska kunna snika oss in på svärföräldrarnas... Jag skulle nog kunna tänka mig en lagom motorbåt också, köra ut en bit från kusten här och lägga ankar, jag har en bok med mig och maken spö...
    Vi har en kompis som visserligen bytt sin båt mot en Porsche nu, men till sommaren kommer han garanterat att vara sugen igen - då blir det förhoppningsvis att prova vattenskidor igen, det är svårt efter en segelbåt...

(Ser förresten på Kanal 5 nu, brittiska BB - vilken jäkla tradig man den ena kvinnan hade!!)

• L Maria

Ursäkta svenskan - vad är det du jobbar med, var frågan...

Tjejer - ni måste nog prata mig ur orimligheten här... Två dagar efter äl kände jag som lite mensvärk, typ varm i livmodern - samma sak idag, tre dagar efter äl... Det är bara inte möjligt att känna något nu!!

Sen har jag funderat också - vad blir det av ägget om det inte blir befruktat? Vandrar det från äggstocken och svävar runt i livmodern tills mensen kommer eller slinker det ut med någon flytning...?

• L Maria

Finlandssvenska - ok, låter som våra - sales representatives heter det hos oss och det kommer väl av att det är ett finskt företag jag jobbar på... Antar att det är samma sak i norra Finland - ju längre norr ut ju större distrikt blir det man har ansvar för. Vi har några stationerade i Sundsvall och i Åre och de täcker hela norra Sverige.

• L Maria

Finlandssvenska - det var faktiskt bara ett par år sedan jag fattade att om man har svenska som modersmål i Finland så har man inte finskan "naturligt" så att säga, trodde att man lärde sig finska direkt när man började skolan. Satt och åt med en svensktalande kollega och artikulerade väl för att hon skulle förstå mig Skäms och efter ett tag säger hon något om att hon pratar ungefär lika bra finska som engelska (vi var där med andra europeiska kollegor också). Snacka om att jag satt som en fågelholk...
    Lustigt faktiskt att det syns väldigt lite (om ens alls) i skrift - jag har inte reflekterat över det hos dig alls, men som du säger - det finns uttryck som är helt annorlunda på finlandssvenska. När vi ringde vår helpdesk och begärde hjälp på svenska var det en datorröst som sa "era samtal förenas" när samtalet kopplades fram - på svensk svenska låter det...märkligt...

• L Maria

Finlandssvenska - det enda jag kan - efter fyra år i ett finskt företag - är att räkna till fem, hej, tack, med vänliga hälsningar, några svärord (jag är inte ens säker på vad de betyder, så jag säger dem aldrig, kan vara grovt...) och jag älskar dig (det har jag dock inte lärt mig på jobbet...) Finskan är verkligen helt omöjlig att lista ut...om man jämför med engelska, tyska, franska, spanska, italienska...
    Och för första gången såg jag - vi använder prepositioner annorlunda; jag säger i skolan, i klass 7.

Essa - jag det måste vara äl-efterdyningar - jag kände ingenting innan och nu värk och sjuuuukt ömma bröst... Obestämd
    Om vi fick till det den här gången så får vi en tandläkare!

• L Maria

Kekke - kollade vilken sort det var, och en sån ser ju bra ut - jag är personligen inte "on it" för seglingen som sådan, utan mer att vara ute på havet. Men maken säger att de är dyra att köra runt...?

• L Maria

Skolning = utbildning?
    Det är verkligen mycket resande med 160 dagar och man måste verkligen vara helt på det klara med att det inte är någon picknick... Jag hade en period när jag reste (vad jag tyckte) rätt mycket - hade ca 40 dagar från februari  till oktober. Gamla kursare och andra tyckte "åh, vad kul att resa i jobbet", men jag vette fan... Har varit i Shanghai tex. men hade fyra timmars sight seeing - resten var ju jobb.... Samma sak i tex. Ljubljana och Bukarest, i St Petersburg fick vi dock en rejäl guidad tur, en ryska som bara kunde precis den engelska hon behövde för att berätta om alla byggnader och platser och hon började varje mening med "my dear tourists, please pay attention to you left/right"...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet