Vi över 30 som längtar efter första barnet
När det gäller släkthistoriken vet jag ingenting om min mormor och farmor - mormor dog redan när mamma var 21 (jag är äldst och föddes när mamma var 32) och farmor dog för över tio år sedan. Det jag dock vet är att det är ganska stor åldersskillnad på min mamma och hennes syster - 8 år och också mellan min pappa och hans bror - 6 år.
Pappa är väl den som varit mest fertil - har fyra barn med två kvinnor. Med mamma (fru nr 2) tog det 14 månader innan jag kom till, så mamma hann bli orolig. När min bror sen skulle till så tänkte de att de fick börja i tid - han blev till på första försöket.
Min syster - på pappas sida då, har haft svårt att bli gravid med första - det tog dem typ 2-3 år och de hade ett missfall i vecka 15 innan min systerdotter kom till. Efter det kom min systerson på bara ett försök - en enda gång den månaden hade de fått till det och det är mindre än två år som skiljer mina syskonbarn...
På mammas sida inga missfall (alltså mamma har inte haft några) och ett då på min systers sida.
Tittar man på hur det hittills sett ut för oss så har det ju inte tagit så lång tid (nu i efterhand kan man känna att fem månader inte är så mycket, annat var det när man väntade...) och ett missfall hittills.
BIM Vi som längtar...

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET