Inlägg från: Fröken Ellen |Visa alla inlägg
  • Fröken Ellen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Astrogirl skrev 2010-10-09 20:43:34 följande:
    Grattis Saftobulle!! Härligt!

Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här. 
    Å, precis det här hade jag själv kunnat skriva. Mensen har kommit så det blev inget plus denna månad heller... Lite deppig nu men det är bara att försöka igen.
  • Fröken Ellen

Idag är humöret bättre och tillvaron ser genast mycket ljusare ut. Uppdaterar BIM-listan men avvaktar lite med att lägga in mig själv på nästa månad. Lycka till alla ni som har BIM nu i dagarna!

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet.

• Fröken Ellen
    Kul att se att det händer mycket här i tråden. :) Jag tog en paus och rensade huvudet på en del av ÄL-, BIM- och bebistankarna. Det kan bli lite för mycket emellanåt tror jag... Istället har de senaste veckorna varit fyllda med en massa trevliga och distraherande saker, så nu är jag reda att komma tillbaka igen. Jag lägger in mig på ett ungefärligt datum, förra omgången kom både ÄL och mens lite tidigare än planerat så den här månaden får jag testa mer med stickor tror jag.

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    10 - 14 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet
  • Fröken Ellen

Hej! Jag har inte varit här på över en vecka, så jag vill passa på att gratulera till de nya plussen i tråden. Kul att fler och fler lyckas, det ger hopp för oss andra :) Själv har jag varit bortrest och kan konstatera att vi med största sannolikhet bommade ÄL nu igen... Åtminstone om man får tro testen. Men det kommer ju en månad till snart, med nya försök.

Jag är vid gott mod, men börjar bli lite otålig när fler och fler i omgivningen blir gravida. Planerat eller oplanerat. Det är förstås jättekul (för dem där barnet är önskat iallafall) men jag tycker samtidigt lite egoistiskt att det är vår tur nu!

Ha en skön helg alla.

• Fröken Ellen

Saftochbulle - Det var tråkiga nyheter... Jag hoppas att du mår så bra som det går under omständigheterna, och att ni snart får klartecken att försöka igen. Tidigare har jag avskytt det där pratet om att "jamen då vet du att du kan bli gravid", men jag börjar kanske ana vad de som säger så menar. När man försöker månad efter månad utan att det blir något plus så är det inte utan att man börjar tvivla på om det ens är möjligt.

Själv är jag på väg mot BIM, det borde vara nu i helgen någon gång. Har inga förhoppningar på ett plus den här månaden eftersom vi med största sannolikhet missade ÄL, så jag kommer nog att flytta mig vidare till decemberlistan ganska snart.

Jag funderar lite på en sak... De två senaste gångerna har jag haft en lätt molande värk (som mensvärk innan den kommit igång riktigt) från några dagar efter ÄL och fram till mensen kommit. Inte en konstant värk, men till och från under dagen. Jag har aldrig varit med om det tidigare så vitt jag vet, och den här gången har jag inget sådant heller. Jag trodde att jag inbillade mig, men en morgon vaknade jag av det och gick reflexmässigt till badrummet för att ladda med en binda. Sedan insåg jag att det var alldeles på tok för tidigt. Har någon av er haft något liknande?

• Fröken Ellen

Som väntat blev det inget denna gång heller, bara en hiskelig mensvärk... Plockar bort mig själv från listan och återkommer när jag räknat lite på datum.

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    20-- Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    3 -- essalady  ÄL 19 nov (4:e försöket)
    4 -- emmafemma  ÄL ~ 19-21 nov (andra försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 - Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12--Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Fröken Ellen

Ernlia03: Så jobbigt det låter... Jag hoppas att du har en bra BM som kan lotsa dig mot samtalshjälp eller liknande, och att du snart kan få njuta av din graviditet. Som tur är finns ju hjälp att få, du måste inte vara ensam med de där känslorna och tankarna. Jag håller tummarna för att det ser ljusare ut snart!

MD77: Grattis!! Det måste vara en helt otrolig känsla... Glad

• Fröken Ellen
    Jag tittar in som hastigast efter mitt vanliga uppehåll mellan mens och ÄL och lägger in mig på listan igen. Ska uppdatera mig lite i tråden, här verkar det ha hänt massor! :)

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    4 -- SannaK ÄL ca 20 nov (flera försök, 1 MA)
    6 -- Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    6 -- änglabitch ÄL 21 nov (2:a försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    7 -- AnnJan ev ÄL 23 nov (1:a föesöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 -- Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
  • Fröken Ellen
    ceke skrev 2010-12-08 19:53:33 följande:

Men tydligen (enligt 2 gynläkare) är det inte ovanligt att det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig efter hormonella preventivmedel
    . VARFÖR får man inte sån info tidigare? DET är min stora fråga och besvikelse. Frågade tom speciellt om det i början av året när jag var hos barnmorska o skulle prata preventivmedel/få nytt recept..

Ja, jag har tänkt exakt samma sak. Det pratas väldigt mycket om hur viktigt det är att ta tabletterna vid rätt tidpunkt och också lite om risken för blodproppar, men det är allt. Det känns som att de försöker få alla att äta p-piller, möjligen varierar man sorten. Men det beror säkerligen mest på vilken BM man går hos förstås.

Det är lite ironiskt egentligen... Jag kämpade på med p-piller i ett år men hittade inga som jag mådde bra av. Jag var illamående, åksjuk, trött, fick hjärtklappning osv. Nu har det gått ett år sedan jag slutade och jag har börjat inse att jag tydligen har jättesvårt att bli gravid. Känns som att det var bortkastat att lägga energin på pillren. Fast i och för sig så vet jag ju inte om pillren har gjort det svårare att bli gravid nu efteråt, eller om det är något annat. Men jag vill aldrig mer äta p-piller, det är ett som är säkert. 
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet