Inlägg från: Fröken Ellen |Visa alla inlägg
  • Fröken Ellen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej på er!

Jag har läst ikapp i tråden efter ett lååångt FL-uppehåll, och här verkar det ha hänt väldigt mycket. Grattis till alla er som plussat och en stor kram till er som fått tråkiga nyheter.

EGO: Äl har precis passerats (tror jag, vi har slutat med tester men kroppen har signalerat det och det stämmer med kalendern) så nu är det bara att hålla tummarna. Skriver in mig på listan igen.

En fundering... Visst var det någon av er som tipsade om en app för android som håller koll på datum, menscykel, feritlitet osv? Vilken app var det i sådana fall? Det finns ju hur många som helst!

SoligBIM Vi som längtar...  Baby 

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    18 -- Gris78 ÄL 4 feb (försök nr 6)
    18 -- Percy31 ÄL 4 feb (1 försöket)
    22 -- Ansi30 (struntar i äl-koll och kör på varannan dag till nästa mens)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Solig  Mars Äpple
    1 -- AnnJan ÄL14 feb (3:e gången gillt)
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    5 -- Finlandssvenskan ÄL 19 feb (4:e försöket)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb (försök nr 3)
    10 -- Frk Svår ÄL 23 feb
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    15 -- Jojjo55 ÄL 1 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 21 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4) 

• Fröken Ellen
    vintermamma11 skrev 2011-03-05 17:34:56 följande:
    Gällande likhet med släkten så fick mamma och pappa "kämpa" lite. Men blev gravida i "normaltid" med både min bror och mig. Hon har aldrig fått missfall och det hoppas jag ju såklart går i arv. Men för alla er som har andra släkthistorier är jag ganska säker på att det inte är ärftligt om det inte finns en dokumenterad medicinsk anledning.
    Nu är jag nästa på listan, undrar hur det gick för fröken Ellen och håller tummarna för mig Skrattande
    Även jag undrar hur det gick för mig, så då är vi två... Här har BIM passerat, det borde ha varit den 3:e eller 4:e men jag har fortfarande inte sett skymten av vare sig mens eller plus. Mina cykler kan variera några dagar i längd, men den här är nu den längsta sedan jag började anteckna för snart ett och ett halvt år sedan. Sedan i måndags har jag varit övertygad om att mensen är på väg, och sedan i tisdags har jag vid flera tillfällen varit helt övertygad om att mensen kommit men toalettbesöken visar att det bara är väldigt blöta ofärgade flytningar. (Ursäkta detaljerna...) Som ni förstår börjar sambon och jag bli försiktigt hoppfulla, men samtidigt törs vi inte tro på det ännu. Besvikelsen kommer att bli stor om det inte funkar den här gången heller.
  • Fröken Ellen
    Tack för allt tumhållande! :)

Läget är oförändrat, vare sig mens eller plus ännu. Jag har googlat lite och det verkar vara en hel del som inte får plus förrän någon/några veckor efter BIM så jag hoppas att det är något sådant det handlar om. Läste inte så mycket mer om det, det känns som att det är bäst att vänta och se och inte analysera så mycket. Så länge inte mensen kommer så finns det ju hopp.

Pingla: Om testresultatet tyder på något som kan påverka fertiliteten så att det blir svårare att bli gravid, men inte att det är omöjligt, så borde ju chansen fortfarande finnas tycker jag. Och så SKÖNT att de kommit underfund med det så att du kan få ordning på kroppen inför nästa omgång om inte annat. Men först håller vi tummarna för den här gången!

Det här med datum för att få barn... Tidigare har jag också tänkt att det vore bättre om det blev januari istället för sent på året, och i fjol var det en av flera anledningar till att vi hoppade över att försöka en av månaderna. Nu när vi aktivt försökt i över ett år så kan jag säga att det kvittar fullständigt när planerad födsel är, bara jag blir gravid någon gång. Visst hoppas jag fortfarande på att inte pricka in julafton, men vi tänker inte ta någon paus från försökandet.
  • Fröken Ellen
    Mensen kom igår trots allt, det var visst bara min kropp som slog till med en rekordlång cykel. Besvikelsen är stor. Jag plockar bort mig ur listan och återkommer senare.

Solig BIM Vi som längtar...  Baby 

Solig  Mars Äpple
    7 -- Vintermamma ÄL 22 feb (4e försöket) 
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    14-- Kia 78 ÄL 28:e Feb (11:e försöket)
    15 (17?) -- Jojjo55 ÄL 3 mars (på det 5:e gäller det!)
    16-- Frk Svår ÄL 1 mars
    18 -- Kaprifolen1979 ÄL ~3 mars (försök nr 3)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    21 -- Irmelie  ÄL 6-7 mars (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    24 -- Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)
    29-- Jezza80 ÄL 16 mars (2:a försöket)

Solig  April {#emotions_dlg.flower}
    4 -- Ceke ÄL ca 20 feb (10 försöket)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Saftochbulle BF 16 okt (försök nr 8) 
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80 BF antingen 15:e eller 19:e nov (4:e försöket)
  • Fröken Ellen

Hej på er! Mitt förra inlägg var så deppigt att jag tönkte att jag skulle titta in här igen och skriva att det inte är så illa som det lät då. Mensen kom som sagt och det var en stor besvikelse eftersom jag gått över tiden med några dagar och vi hade börjat hoppas lite försiktigt. Men därefter har det hänt en massa bra saker hela veckan och vi har fått många goda nyheter av varierande slag, så det känns bra ändå. :)

I förrgår ringde jag till vårdcentralen för att boka en tid hos gyn, jag ville göra en undersökning för att få veta om det är något som är fel eller om vi bara ska fortsätta försöka. Jag brukar inte läsa så mycket om diagnoser och liknande, det gör mig bara nojig, men ändå har jag börjat få en gnagande oro över att något är fel och det är jobbigt. Sköterskan jag pratade med ställde några frågor över telefon och konstaterade att det är läge för en utredning av både mig och sambon. Det hade jag trott skulle vara svårt att få, jag hoppades bara på en undersökning. Så redan om knappt två veckor ska jag in på provtagning och sedan rullar det igång. SKÖNT. Nu kan vi få lite hjälp på traven i alla fall.

Vi behöver lite goda nyheter i den här tråden så nu håller jag tummarna för er som har BIM på gång. Ha en skön helg allihopa!

Solig  Mars Äpple
    16-- Frk Svår ÄL 1 mars

2 -- Zalia ÄL ca 22 feb (sjätte försöket)

Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

• Fröken Ellen
    Äsch, jag trillade visst ur listan ändå. Nytt försök...

Solig  Mars Äpple
    16-- Frk Svår ÄL 1 mars

2 -- Zalia ÄL ca 22 feb (sjätte försöket)
    12 -- Fröken Ellen ÄL ca 28 mars. (11:e försöket)

• Fröken Ellen

Hej på er!

Har läst ikapp senaste veckans inlägg och kan konstatera att det inte verkar vara vår tid just nu, många som fått mens och ingen (tror jag?) som fått plus på sistone... Men nu måste det ju vända snart! Mycket pepp till er som fått mens, det är helt okej att tjura ett tag och sedan gå vidare.

Här har det till min stora förvåning rullat på riktigt snabbt. När jag fick mens för några veckor sedan, efter en rekordlång cykel, så ringde jag lite uppgivet till vårdcentralen. Eftersom vi försökt i över ett år skulle vi få starta en utredning och hon jag pratade med sa att vårdgarantin innebär att den ska påbörjas inom tre månader. Då hade jag inga stora förhoppningar men redan idag har jag varit på provtagning inför gynundersökning i början av april. Imponerande!

Jag är naturligtvis glad att det händer något och att vi ska få hjälp, men jag är plötsligt extremt nojig. När jag fick veta att de skulle kolla mitt BMI blev jag övertygad om att jag skulle få en utskällning för att jag väger för mycket, över vintern har jag tydligen gått upp några kilo och har ett BMI som precis passerat gränsen för övervikt. Sedan sa de att de skulle testa för klamydia och då fick jag för mig att jag nog hade det. Jag läste om PCO och, javisst, det stämmer ju också rätt bra om jag tänker efter. Sedan var det något med ämnesomsättningen. Och HIV... Ja ni förstår ju, det är en riktig pärs det här. :)

Jag hoppas att vi har många goda nyheter att vänta här i tråden snart!

• Fröken Ellen

Tillbaka igen efter en resa, lite teknikstrul och ett borttappat lösenord till FL så att jag inte kan skriva här m.h.a. mobiltelefonen. Så mycket som har hänt sedan sist! Jag har läst igenom alla inlägg och glatts åt alla positiva nyheter och blivit ledsen när jag läst om de tråkiga sakerna som hänt. Jag tycker så mycket om den här tråden. :) Välkomna hit Marsflickan och dubbelA!

Jag måste bara berätta om mitt besök hos gynläkaren, en otroligt trevlig och sympatisk kvinna på min lokala vårdcentral. Som jag berättade tidigare så ringde jag ju till dem för att få komma på en undersökning och redan under första telefonkontakten konstaterade kvinnan jag pratade med att min sambo och jag ska få starta en utrdening. Nu en månad senare har jag hunnit med både provtagning, gynundersökning och samtal med läkaren. 

Det var ett bra samtal. Läkaren var noga med att betona att majoriteten av alla par faktiskt blir gravida, antingen på egen hand eller med lite hjälp. Och att det finns väldigt bra hjälp nu, mycket bättre än när jag var barn. Hon upprepade många gånger att det var bra att jag tagit kontakt med dem, har man försökt länge kan det vara bra att kolla så att allt är okej så att man vet. Så skönt med någon som lyssnar, tar patienten på allvar och är vänlig. Jag måste säga att jag känner mig väldigt lugn och optimistisk efter det mötet, nästan all stress är som bortblåst. 

Nästa steg är att invänta några testresultat, ta ytterligare ett blodprov och sedan blir det Pergotime, kanske redan om två veckor. Därefter kanske spolning och spermietest beroende på hur det går. En sak i taget och det känns som att jag är i trygga händer. Och som att det går väldigt snabbt, jag trodde det skulle vara segdraget. 

Jag hoppas att ni andra som försökt ett tag, eller som känner er oroliga av en eller annan anledning, kan få möta en lika bra läkare. Det gör gott för själen. :)

En stor kram till er här i tråden!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet