Inlägg från: Fröken Ellen |Visa alla inlägg
  • Fröken Ellen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Råttentottan skrev 2011-04-12 15:15:18 följande:
    Tar en paus med FL till efter vår semester (när ÄL förhoppningsvis infaller) och vårt första utredningssamtal. Har blivit så deppig på sista tiden när det inte tar sig och känner att jag surfar alldeles för mycket på gravidsidor i ställer för att jobba. Ska försöka koppla bort allt utom min temp-kurva så kanske det tar sig denna gång. Tänker hela tiden på att jag vill bli gravid och märker att jag inte mår bra av det. Funderar på att göra som Fröken Ellen, bara komma in här mellan Äl och mens när det iaf finns en teoretisk chans att det tagit sig.

Grattis Simtim och i fall jag missat någon, grattis du också. Har itne orkat läsa ifatt hela tråden sedan jag bröt ihop helt i torsdags när mensen hade kommit. Sköt om er så hörs vi tjejer. 
    Vet inte om du fortfarande tittar in här ibland Råttentottan, men jag hoppas att det känns bättre nu än när du skrev det här inlägget. Det är verkligen en bergochdalbana det här med att försöka bli gravid och för min mentala hälsa känns det väldigt bra att inte fokusera så mycket på det, därav de långa pauserna mellan mina inlägg. Jag hoppas att det fungerar så för dig också, och att du tittar in här lite senare om du känner för det. En stor kram till dig!
  • Fröken Ellen
    Jojjo77 skrev 2011-04-13 08:15:58 följande:
    Jobbigt för er som känner er nere, förstår er verkligen och det är nog en sund tanke att inte vara inne och läsa för mycket på alla gravidsidor. Hoppas ni snart mår bättre!!! Hjärta

För egen del så var det ett tag sen som jag kände att jag hade en rejäl svacka, beror nog på att vi är inne i utredningssvängen, då vet jag att vi kommer få hjälp inom en snar framtid om något är fel. Det är just det det där om det är något fel på oss som varit tyngst för mig, som gjort att jag känt mig nere. Nu har jag släppt det och känner mig inte helt besatt. Tänker nu istället att det blir, i alla fall någon gång och det känns som en skönare tanke och lättare att hantera.

Idag ska jag på utbildning hela dagen och sen är det inte långt kvar innan jag får lite påskledigt. Det är fördelen med läraryrket, loven Utan dem skulle jag byta jobb kan jag säga.

Ha det bra alla fantastiska tjejer och Kekke
    Exakt så känner jag också, visst är det märkligt hur uppåt man kan bli av att veta att man ska få hjälp? Den där gnagande oron jag inte riktigt velat erkänna är som bortblåst nu när utredningen är igång. Eller rättare sagt, det känns som att jag lämnat över den delen till läkaren som ska reda ut vad det är som krånglar. Själv behöver jag bara infinna mig för diverse tester och undersökningar så gör experterna resten. Eller ja, inte riktigt allt förstås... Flört Nu är jag väldigt hoppfull och det är skönt!
  • Fröken Ellen
    Kattflickan skrev 2011-04-15 19:34:15 följande:
    Ja, jag kan verkligen känna ångest ibland över att tiden bara går och att jag inte blir gravid (bestående gravid). Sen har jag igen börjat fundera över det här med DS och om det kan vara nåt fel på mig. Tänk om min alla mina ägg är defekta? Tänk om jag bara kan få barn med kromosomfel? När jag tänker så får jag ångest.

Innan vi började försöka skaffa barn skulle jag ha beskrivit mig själv som mycket psykiskt stabil, nästan aldrig nere över något. Har aldrig förr känt ångest på det viset över något. Men nu går mitt humör går upp och ner som en berg- och dalbana.  

Nu ska vi göra fredagsmat!

Millan

Åh Millan, jag känner så väl igen det där. Jag har också sett mig själv som väldigt positiv och stabil psykiskt, men det senaste har oron över att inte kunna bli gravid gjort att jag känt mig mer nedstämd än vanligt. Inte deprimerad, men nedstämd. Nu känner jag humöret återvända, trots att jag fortfarande inte är gravid. Jag hoppas att du snart får ett plus och att det går bra den här gången!
  • Fröken Ellen
    ceke skrev 2011-04-15 19:34:20 följande:
    Åh va skönt att du känner dig hoppfull Rätta takter!
    Ja, nu borde det ju vara dags för ett plus känner jag. Glad Och så skönt det vara att läsa att din blödning var falsklarm och att ni mår bra! 
  • Fröken Ellen

Har ägnat en stund åt att läsa igenom allt jag missat, hjälp vad ni skriver! :)

Grattis till er som fått plus! Det är härligt att se att det kommit nya plus i tråden nästan varje gång jag läser här. Det finns hopp!

Det verkar onekligen variera väldigt mycket hur de lägger upp en utredning... Min läkare har hittills lagt fokus på mig, jag har tagit en massa blodprov, gjort VUL och i morgon börjar jag med Pergotime. Men de har väntat med tester på min sambo och med spolning som jag förstått att andra får tidigt. Jag gissar på att hon misstänkte att Pergo skulle bli aktuellt och ville börja med det så snart som möjligt, för att sedan fokusera på de andra sakerna.

För övrigt kan jag rapportera att Pergotime verkar vara tillgängligt igen, jag hittade det på första apoteket jag testade.

Dags att uppdatera listan och med tanke på att jag ska börja en Pergokur i morgon för att korta ner min cykel så avvaktar jag med att skriva in mig i listan till dess att jag vet vad som händer.

Solig BIM Vi som längtar... Baby 

Solig April {#emotions_dlg.flower}
    14 -- Jojjo55 ÄL ca 31 mars (på det 6:e smäller det!)
    17 -- Smiley ÄL 2 april (43:e försöket)
    17 -- Kaprifolen1979 ÄL ~4 april (försök nr 4)
    21 -- Astrogirl ÄL 7 april (försök 1 efter MA)
    22 -- Zalia ÄL 11 april kanske (sjunde försöktet)
    23 -- Pingla77 ÄL 9 april (försök nr 10)
    24 -- Jezza80 ÄL 11 april (försök nr 3)
    26 -- Finlandssvenskan ÄL 12 april(6:e försöket)
    26 -- Saftochbulle ÄL 12 april (försök nr 9, efter två MF)

Solig Maj {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Kiyona ÄL ca 18 april (2:a försöket)
    3 -- Millan75 ÄL ca 19 april (2:a försöket efter missfall, totalt 9 tidigare försök)
    8 -- Kia78 ÄL 25 April (13:e försöket)
    8? -- Irmelie ev. ÄL 24 april (Första försöket med pergo)
    8 ca -- Frk Svår ÄL 25-27 april
    11 ca-- Råttentottan Äl 26 april ca (9:e försöket)
    11 ca - Prodigy79 (10:e mån utan prev-medel)
    12 -- Essalady ÄL 28 april (försök nr 9)
    15 -- MariaF79, äl 3 maj (försök nr 7), MF v 5 på försök 5

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Polarlantis: BF 22 nov (4 försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket)
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

• Fröken Ellen
    Astrogirl skrev 2011-04-20 22:20:02 följande:
    Tror du måste se till så att markören står på en ny tom rad nedanför allt annan text du skrivit efter kommentarerna på första citatet för att du ska kunna trycka på ytterligare en citatknapp så det hoppar in i ditt meddelande. Hoppas du förstår vad jag menar. Lite krångligt att förklara kände jag. Glad
    Tack, det där har jag undrat över! Glad
  • Fröken Ellen
    Har varit på besök hos gynläkaren idag, dag 10 i första cykeln med Pergo. Lite tidigt för att kunna säga så jättemycket men eftersom det är långhelg och stängt snart så fick det bli nu. Det verkade lovande så här långt iallafall och nu har jag fått lite klarhet i vilka datum som kan tänkas vara aktuella så jag lägger in mig i listan igen. Känns lite lyxigt att få kortare cykler och fler chanser. Glad

Ha en fin påskhelg!

SoligBIM Vi som längtar... Baby 

Solig April {#emotions_dlg.flower}
    22 -- Zalia ÄL 11 april kanske (sjunde försöktet)
    24 -- Jezza80 ÄL 11 april (försök nr 3)
    26 -- Finlandssvenskan ÄL 12 april(6:e försöket)
    26 -- Saftochbulle ÄL 12 april (försök nr 9, efter två MF)
    28 -- Kaprifolen1979 ÄL ~ 15 april (försök nr 4)

Solig Maj {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Kiyona ÄL ca 18 april (2:a försöket)
    3 -- Millan75 ÄL ca 19 april (2:a försöket efter missfall, totalt 9 tidigare försök)
    8 -- Kia78 ÄL 25 April (13:e försöket)
    8? -- Irmelie ev. ÄL 24 april (Första försöket med pergo)
    8 ca -- Frk Svår ÄL 25-27 april
    10 -- Fröken Ellen. ÄL 26:e april. (12:e försöket, 1:a med Pergo) 
    11 ca-- Råttentottan Äl 26 april ca (9:e försöket)
    11 ca - Prodigy79 (10:e mån utan prev-medel)
         -- Marsflickan ÄL 1 maj ( försök nr 1 )
    13 Smiley (försök 44, MF sept.2009)
    14 -- Jojjo55, ÄL 30 april (7 försöket)
    15 -- MariaF79, äl 3 maj (försök nr 7), MF v 5 på försök 5
    15-- DubbelA, äl 3 maj (försök nr 8)
    24 -- Astrogirl ÄL 10 april (försök 2 efter MA, försök nr 13 totalt)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Polarlantis: BF 22 nov (4 försöket) 
  • Fröken Ellen
    Hej på er!

Jag tittar in som hastigast, har inte hunnit läst igenom allt som skrivits sedan sist. Men jag har förstått att vi har några nya i tråden. Välkomna! Till er som har fått tråkiga nyheter, jag håller tummarna för att det reder ut sig!

EGO: Jag flyttar fram mig i tråden eftersom ÄL kom en vecka senare än (jag och BM) hade trott. Vet inte riktigt vad det innebär, Pergo ska ju korta ner cyklen men den blev lika lång som vanligt... Kanske får jag justera dosen senare. Annars känns det som att det ska till väldigt mycket om det blir plus denna månad, jag har haft det extremt stressigt på jobbet och dessutom åkt på en dunderförkylning som med feber, huvudvärk, hosta och värkande leder. Ingen bra kombination och det känns som att hela kroppen är i olag, inte idealiskt för att bli gravid misstänker jag. Men vi får väl se, om en vecka är det dags för test och hoppet är inte ute.

Må så gott allihopa!

SoligBIM Vi som längtar...
    Baby

April {#emotions_dlg.flower}
    30 -- fridanilsson ÄL 16 April (Första försöket efter missfall)

Solig Maj {#emotions_dlg.flower}

11 -- Irmelie ÄL 27 april (Första försöket med pergo)
    13 Smiley (försök 44, MF sept.2009)
    13 -- MariaF79, äl 3 maj (försök nr 7), MF v 5 på försök 5
    15-- DubbelA, äl 3 maj (försök nr 8)
    15 -- Skette, äl 1 maj (försök nr 6)
    16 -- Sophy80, äl typ 2 maj (försök 4 efter uppehåll, 11 pergoförsök totalt)
    16 - Zalia, ÄL 4 maj (försök nr 8)
    19 -- Fröken Ellen. ÄL 5:e maj. (12:e försöket, 1:a med Pergo)
    20 --Jezza80 ÄL 6 maj (försök nr 4)
    24 -- Astrogirl ÄL 10 maj (försök 2 efter MA, försök nr 13 totalt)
    24 -- Marsflickan ÄL 10 maj ( försök nr 1, någonsin)
    24 ca-- Råttentottan ÄL 9 maj ca (9:e försöket)
    27-- Finlandssvenskan ÄL 8 maj(7:e försöket)
    27 -- shelby ÄL 14 maj (hoppsan hejsan)
    30-- Saftochbulle ÄL 16 maj (10:e försöket efter två MF)

{#emotions_dlg.flower} Juni {#emotions_dlg.flower}

1 -- Millan75 ÄL ca 17 maj (3:e försöket efter missfall, totalt 9 tidigare försök)
    2-- Kaprifolen1979 ÄL ca 19 maj (försök nr 5)
    5 -- Frk Svår ÄL ca 21-26 maj
    5 - Prodigy79 (11:e försöket)
    23 -- shelby, ÄL ca 8-10 Juni (försök no 1)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Kiyona BF 8 jan 2012 enl FL (2:a försöket)
  • Fröken Ellen
    Irmeline skrev 2011-05-12 14:34:22 följande:
    Fröken ellen: Vilken dag fick du ÄL? Vilken dag brukar du få ÄL?
    Om pergo förlänger eller förkortar cykeln beror på hur lång cykel man har normalt.
    Vissa säger: pergo färlänger cykeln, och om man jämför med en 28 dagarscykel så ja, ofta ägglossar man senare än dag 14 med pergo. har man normalt 40dagarscykel så blir den troligtvis kortare.
    Jag lossade dag 19. Hade en blåsa på 12mm dag 12 och de trodde den skulle växa 2mm per dygn och lossa kring 20-22mm vilket skulle bli dag 16 eller 17. Men det blev dag 19 som sagt.
    Hörde i en annan tråd att lutealfasen kan bli längre med pergo.
    Hoppas inte på det.
    Ska få mens idag men än har den inte kommit!
    ÄL kom dag 22 och det är ungefär då den brukar komma. En av anledningarna till att jag ska ta Pergo är enligt min läkare att vi ska försöka korta ner mina cykler, men det verkar inte ha funkat så bra den här gången.

Jag var på VUL dag 10 (skärtorsdagen), egentligen lite för tidigt men med tanke på att vc hade stängt under påskhelgen så var det enda möjligheten. Då hade jag en blåsa på 11 mm och läkaren gissade på ägglossning omkring dag 15 men betonade att det var för tidigt att säga egentligen. Jag brukar ha en lutelafas på 14 dagar men det återstår att se om det håller i sig. Nu är jag på dag 32 och börjar bli otålig, men det lär vara några dagar kvar...
  • Fröken Ellen
    PeLeKo skrev 2011-05-13 12:28:58 följande:
    Solig
    Grattis! Vi behöver lite goda nyheter här i tråden!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet